کارگردان روزی روزگاری گفت: فیلمساز بی‌سواد هرگز فیلم خوبی نخواهد ساخت؛ اگر هم بسازد این روند دائمی نخواهد بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «یک تجربه ماندگار، روزگار فیلمسازی و زندگی» یک‌شنبه شب 6 اسفند ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

بررسی مجموعه‌های نام‌آشنای تلویزیونی که حاوی روابط اجتماعی، سبک زندگی بومی، فرهنگ‌، اعتقادات خاص و آداب و رسوم اصیل اقوام ایرانی هستند، عوامل جهان‌آرا را بر آن داشت تا با کارگردان دو نمونه از سريال‌هایی که جای خالی‌ امثال آنها در تلویزیون به‌خوبی احساس می‌شود، به گفتگو بپردازند.

مهمان حضوری برنامه امرالله احمدجو کارگردان سريال‌های تلویزیونی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» بود و محمد فیلی (بازیگر) هم طی ارتباط زنده تلفنی، با جهان‌آرا همراه شد. مجری کارشناس برنامه محمدحسین بدری بود.

احمدجو در این برنامه گفت: در فیلم‌ها و سريال‌هایمان نیاز داریم، فرهنگ و اخلاق اصیل مردم عادی کشورمان را زنده نگه داریم و منتقل کنیم تا نسل بعدی گرفتار آلودگی‌های متعدد نشود.

وی علت عدم تأثیرگذاری برخی فیلم‌‌های تاریخی را فیلم نبودن آنها و عدم هماهنگی اجزای مختلف فیلم و متناسب نبودن زبان و لحن فیلم با فضای زمانی و مکانی اثر دانست و افزود: فیلمنامه‌نویس باید ادبیات را بشناسد و با آن مأنوس باشد.

این کارگردان فیلم را بیان یک موضوع با تصویر متحرک تعریف و اشاره کرد: فیلم داستانی بخشی از سینماست و سینما می‌تواند مستند باشد. وی تفاوت فیلم مستند و فیلم گزارشی و خبری را در ماندگاری ابدی و پرداخت خلاقانه به موضوع واقعی مطرح کرد.

احمدجو در خصوص تفاوت محتوا با موضوع و پیام فیلم گفت: محتوا نحوه انتقال پیام است و این دو مقوله جدا هستند که به اشتباه به‌جای هم گرفته می‌شوند.

وی افزود: هرچه تأثیرگذاری فیلم بر احساسات، عاطفه و روح بیشتر باشد فیلم قوی‌تر است و هنر باید روح را نشانه بگیرد و روح‌پرور باشد. با پیام‌ها و شعارهای درشت تأثیرگذاری اتفاق نمی‌افتد. تأثیرگذاری با ساختار سینمایی اثر شکل می‌گیرد و یک فیلم خوب و تأثیرگذار مستقیماً آموزش نمی‌دهد.

کارگردان «روزی روزگاری» یکی از کلاس‌های آموزشی فیلمسازی را دیدن فیلم‌های خوب دانست و تصریح کرد: دروازه ورود به سینما دانشگاه است.

وی اظهار کرد: فیلمسازان جوان ناامید و سرخورده نشوند که این به اثر لطمه می‌زند و در صورت داشتن عشق و استعداد با پشتکار و آموختن این مسیر را پیش بروند. جوانان به دنبال استعداد و علاقه‌شان در شاخه‌های مختلف سینما و هنر بروند.

احمدجو در پاسخ به این سوال که «تجربه‌های واقعی در فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی تا چه حد مؤثر است؟» گفت: تجربه یک عمل در خروجی خود را نشان می‌دهد که فرد چقدر به شناخت در آن موضوع رسیده است.

احمدجو با نقل خاطره‌ای از شهید مدرس و توصیه‌اش در مطالعه ادبیات به فرزندش، به نقل از این شهید تأکید کرد: ادبیات مقوم هر نوع فن و انسان‌ساز و درون‌ساز است. هر فیلمنامه‌ای یک متن ادبی هم هست پس ما با ادبیات سر و کار داریم. ادبیات فاخر ما را به دل فرهنگ راهنمایی می‌کند.

کارگردان «تفنگ سرپر» مطالعه کتاب‌های مختلف را حتی در حد یک بند قبل از خواب به‌طور مستمر و پیوسته توصیه کرد و گفت: در صورت ادامه این روند پس از دو سال نتیجه شگفت‌انگیز آن را خواهیم دید که نسبت به بسیاری از مسائل بصیرت و نگاه جدیدی یافته‌اید.

وی خاطرنشان کرد: فیلمساز بی‌سواد هرگز فیلم خوبی نخواهد ساخت و اگر یک بار از دستش در برود و کار خوبی بسازد این روند دائمی نخواهد بود.

انتهای پیام/

امرالله احمدجو در برنامه جهان آرا از ساخت فیلم تاریخی گفت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار