مناظره صادق زیباکلام، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و سیدحسین علوی مسئول خبرگزاری بسیج در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.

شعار مرگ بر آمریکا منافع ملی نیست / آمریکا بزرگترین بدهکار دنیاستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ صادق زیباکلام، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره چی دادیم چی گرفتیم در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره به اینکه سیاست خارجی هر کشور حسب منافع ملی آن کشور جهت گیری می شود، گفت: صرفنظر از موافقت ما با مرگ بر آمریکا آیا شعار مرگ بر آمریکا و آمریکاستیزی در جهت خیر و صلاح منافع ما بوده است یا نه؟

وی ادامه داد: من از طرفداران دشمنی با آمریکا خواستم تنها یک مورد به شما نشان بدهند در این 34 سال که آمریکا ستیزی در جریان بوده است آیا یک فایده برای ایران داشته یا نه؟ اما من مواردی را نشان می دهم که اصرار بر آمریکا ستیزی چگونه تیشه بر ریشه منافع ملی زده و همچنان می زند.

زیباکلام اظهار داشت: استکبار همواره در فکر توطئه بوده و نگاه کردن به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید با یک سوال اساسی و بنیادی تر مطرح باشد و موضوعی که مهم است این است که چه چیزی سیاست خارجی یک کشور را تعیین می کند و پاسخ منافع ملی آن کشور است.

وی اضافه کرد: متأسفانه ظرف 40ساله گذشته منافع ملی ایران تنها در غرب ستیزی خلاصه شدهاست، بنابراین سوال را باید از کسانی پرسید که نمی خواهند سیاست خارجی ما منافع ملی باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شعار دادن مرگ بر آمریکا منافع ملی نیست و اینها ایدئولوژی جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: من می توانم نشان بدهم که اصرار بر ایدئولوژی چگونه تیشه بر ریشه منافع ملی زده و اصرار بر آمریکا ستیزی چه آسیبی داشته است.

زیبا کلام با بیان اینکه 6 میلیون ایرانی در 40 سال گذشته از کشور خارج شده اند، گفت: متاسفانه منافع ملی تنها به نفت و ثروت های مادی خلاصه نمی شود بلکه باید زمینه هایی ایجاد شود تا تا با جلوگیری از مهاجرت نخبگان این سرمایه های ارزشمند حفظ شوند.

سیدحسین علوی، مسئول خبرگزاری بسیج نیز در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه یک مورد از منفعت آمریکا ستیزی. همان صحبت کردن است، اظهار داشت: آمریکا ستیزی چه منفعتی داشته؟ حتما توقع داشتید دوستان آمریکا در این مملکت حکومت کنند.

وی افزود: پس از انقلاب اموال ایران را آمریکایی ها توقیف کردند و قطعا آمریکا ستیزی ایدئولوژی جمهوری اسلامی است .

علوی با تأکید بر اینکه شما به ما یک منفعت در دوستی با آمریکا بگویید و بگویید کدام وعده ها را عملی کرده است، ادامه داد: آمریکا شیطان بزرگی است و هیچ اکراهی نداریم ستیز ما ستیز با آمریکا است و آمریکا بزرگترین بدهکار دنیاست،

این مسئول با بیان اینکه عده ای فکر می کنند منطق بیشتر یا عربده کشیدن است، یادآور شد: ما اختلاف در منافع ملی داریم و مراد جناب زیبا کلام صرفا منافع اقتصادی است.

مسئول خبرگزاری بسیج در پاسخ به سوالی مبنی بر انقلاب ستیزی تأکید کرد: مگر ما انقلاب کردیم که کارخانه ها را خراب کنیم گویی با مفهوم انقلاب آشنا نیستید، انقلاب مستشاران آمریکا و ساواک را بیرون کرد.

گفتنی است، این نشست قرار بود ساعت 14 برگزار شود اما به دلایل دیر رسیدن مهمانان ساعت 15 برگزار شد، همچنین محل برگزاری این مناظره به دلیل ممانعت مسئولان دانشگاه، از سالن چمران دانشگاه علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا به سالن دانشکده کشاورزی تغییر یافت.

انتهای پیام/خ

مناظره زیباکلام و علوی در دانشگاه بوعلی سینا

برچسب ها: زیباکلام ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار