مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور نظامی گفت: امروز باید قدرت نرم و دیپلماسی نرم بیشترین نقش را در تعاملات آبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سید یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور نظامی در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، گفت: مسئله کم آبی می‌تواند به چالش و یا تعامل تبدیل شود.

 وی بیان کرد: ما با ١٢ کشور مرز مشترک آبی داریم که می‌تواند عاملی برای تعامل با همسایگان باشد و یا موجب تنش و درگیری شود.

 صفوی ادامه داد: دیپلماسی آب در حوزه‌های تولید، توسعه و کنترل مصرف آب در تبادل با کشور‌های دیگر تعریف می‌شود و یک دولت در جهت تامین منابع آبی و ارتقای منافع ملی خود به آن توسل می‌جوید.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی عمومی و نرم گفت: امروزه آمریکا در سراسر جهان از دیپلماسی عمومی به عنوان ابزار قدرت در روابط خود با دولت‌های بی طرف و رویارویی با رژیم‌های مخالف استفاده می‌کند.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: بر خلاف دیپلماسی رسمی دیپلماسی عمومی در تعامل با جمعیت‌ها و اقلیت‌ها و سازمان‌های مدنی متمرکز است.

رحیم صفوی افزود: آب در تامین امنیت و توسعه سیاسی اقتصادی نقش کلیدی دارد و می‌تواند به عنوان اهرمی برای نفوذ سیاسی و شکل دادن به نقشه ژئوپلیتیکی تعریف می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه ده میلیون متر مکعب آب از کشور خارج می‌شود، تاکید کرد: باید به دیپلماسی در این زمینه توجه خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل حضور آمریکا در افغانستان تاثیرگذاری بر مسئله آب‌های مرزی این کشور است چرا که آب‌های مرزی یکی از دلایل مهم تعامل و تنش بین کشور‌هایی است که دارای مرز مشترک آبی هستند و اگر در این میان دو کشور دارای قدرت نامتقارن باشند و یا دارای تضاد‌های قومی و فرهنگی باشند تنش افزایش می‌یابد بنابراین آب می‌تواند دلیلی برای صلح و یا تنش باشد.

وی بیان کرد: ایران یکی از خاص‌ترین کشور‌ها از نظر هیدروپلیتیک است و آسیای میانه یکی از پر مناقشه‌ترین مناطقی است که در راس آن افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد.

صفوی گفت: مؤلفه‌های دیپلماسی آب شامل ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نهاد‌های غیر دولتی و پنهان است که در این میان دیپلماسی پنهان تاثیرگذار‌ترین نقش را دارد.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر باید قدرت نرم بیشترین نقش را داشته باشد چرا که نفوذ فرهنگی اقتصادی را فراهم می‌کند و در این میان باید قدرت سخت کم‌ترین نقش را داشته باشد.

رحیم صفوی در پایان خاطرنشان کرد: باید از قدرت نرم برای رسیدن به یک تعامل مشترک با همسایگان بهره ببریم و برای ایجاد یک صلح پایدار در رابطه با آب‌های مشترک همکاری و تعامل داشته باشیم.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار