مهمترین رویداد‌های هنر تجسمی کشور در سال ۱۳۹۶ را اینجا مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آستانه پایان سال و فرارسیدن عید   نوروز  هستیم. در سالی که گذشت عرصه تجسمی با مسائل ریز و درشت بسیاری همراه بود. جشنواره، نمایشگاه، بزرگداشت ها، حراجی‌های هنری و... هرساله سرفصل اصلی برنامه‌های تجسمی است. علاوه بر این برنامه‌های مشخص، اتفاق‌هایی هم جامعه تجسمی را غافلگیر کرد. از جمله از دست دادن بزرگانی که نقش مهمی در سیر صعودی هنر ایران داشتند.
 
منتخبی از مهم‌ترین رویداد‌های تجسمی در سال ۹۶ در این گزارش گردآوری شده است.
 

افتتاح دومین جشنواره نقاشی ژکال در گالری پردیس ملت

جشنواره نقاشی ژکال ویژه دانشجویان سراسر کشور برگزار شد. از بین ۱۲۱۹ اثر، آثار منتخب به مدت ۲ هفته در گالری پردیس ملت به نمایش درآمد.


کاهش هزینه بازدید از موزه‌ها برای دانشجویان هنر

کاهش هزینه بازدید از موزه‌های کشورمان منجر به ترغیب دانشجویان هنر برای آشنایی بیشتر با گنجینه‌های هنری ایران می‌شود. بر همین اساس استادان و معاون فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی هماهنگی‌های لازم را جهت بازدید دانشجویان رشته هنر از موزه‌ها با پرداخت مبالغ کم انجام داد و اولین بازدید از موزه هنر‌های معاصر شکل گرفت.
 

هنرمند پیشکسوت قلمزنی درگذشت

حسین علاقه‌مندان هنرمند چیره دست و پیشکسوت قلمزنی اصفهان بود که در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی از سن ۱۱ سالگی به مدت سالیان دراز در کارگاه قلمزنی خود واقع در کاروانسرای تحدید اصفهان به فعالیت مشغول بود. علاوه بر قلم زنی، ملغمه‌کاری از جمله هنر‌های سنتی منحصر به فرد (علاقه‌مندان) به شمار می‌رفت. این استاد حاذق در ۲۵ خرداد از دنیا رفت.
 

سیزدهمین نمایشگاه پوستر حروف نگاری اسماء الحسنی برپا شد

انتخاب نهایی آثار و داوری سیزدهمین نمایشگاه پوستر حروف‌نگاری اسماء الحسنی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و از مجموع ۱۲۵۷ اثر رسیده به دبیرخانه از ۲۸۰ نفر شرکت کننده، ۶۳ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافتند. معرفی برگزیدگان این دوره از نمایشگاه نیز با حضور هنرمندان و مسئولان هنری در تالار استاد جلیل شهناز خانۀ هنرمندان ایران برگزار و پس از آن نمایشگاه آثار منتخب در گالری ممیز خانه هنرمندان افتتاح شد.
 

جشنواره مرگ بر آمریکا

دومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی جشنواره (مرگ بر آمریکا) در پنج بخش کاریکاتور، موشن گرافیک، اینفو گرافیک، پوستر و نمایش رادیویی برگزار شد. در بخش علمی کتاب‌های پژوهشی و مجموعه مقالات شرکت داده شدند. در مجموع ۸۰۰ اثر در هر دو بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در بخش بین الملل بیست کشور شرکت کردند. سخنرانان اصلی مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی محسن رضایی، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر، عزت‌الله ضرغامی و محسن مومنی شریف بودند. در این مراسم از اسفندیار قره‌باغی (خواننده انقلابی) و پرویز شیخ‌طادی (کارگردان سینما) تجلیل شد.
 
همچنین پس از مراسم اختتامیه نمایشگاه‌هایی در سطح کشور برگزار شد. آثار منتخب در ایستگاه‌های منتخب مترو به نمایش درآمد و آثار این جشنواره به منظور برنامه سازی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت.
 

جشنواره نورنگار مداومت و کیفیت را مبنای کار خود قرار داده است/ باید ایران زیبای خود را به تصویر بکشیم

چهارمین جشنواره عکس نورنگار با موضوع "ایران من "در بخش اصلی و در بخش ویژه با موضوع بنا‌های باستانی و تاریخی برگزار شد. داوری این دوره را اسماعیل عباسی، محمد ستاری و ابراهیم حقیقی برعهده داشتند. در نهایت نمایشگاهی از آثار در باغ موزه قصر برگزار و در مراسم اختتامیه از نفرات برتر جشنواره تقدیر شد.
 

جریان سازی خبری و تاثیرگذاری شاخصه یک عکاس حرفه‌ای است

دومین همایش عکاسان مطبوعاتی ایران و اولین دوره اعطای نشان ملی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد. در همایش عکاسان مطبوعاتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و برخی از عکاسان مطبوعاتی حضور داشتند. در مراسم اعطای نشان این انجمن که ۲۸ مردادماه در خانه هنرمندان برگزار شد، از علیرضا سلطانی و وحید سهرابی عکاسان تازه درگذشته یاد و از خانواده آن‌ها تقدیر به عمل آمد. همچنین از سایت به‌روزرسانی‌شده انجمن رونمایی و از پنج پیشکسوت حوزه عکاسی مطبوعاتی قدردانی شد. داوری این نشان توسط خود صنف انجام شد. برای انتخاب عکاسان صرفا عکاس خوب بودن، مد نظر نبود، بلکه رعایت اخلاق حرفه‌ای، حضور مداوم در جریان‌ها و حوادث و جریان‌سازی دیگر شاخص‌های انتخاب آن‌ها بوده است..
 

نمایشگاه عمارت هنر آثار ۱۰۰ هنرمند معاصر را نمایش می‌دهد

نمایشگاهی از آثار هنرمندان معاصر ایران از جمله نصرالله افجه‌ای، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، نصرت‌الله حسینیان، کامبیز درم بخش، حسین محجوبی، جمشید سماواتیان، ابراهیم فرجی و... به مناسبت عید غدیر خم در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. ارائه آثار با قیمت‌های مناسب به طوری که تمامی دوست‌داران هنر‌های تجسمی امکان خرید اثر را داشته باشند از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه بود.
 

مسابقه طراحی یادمان سربلند آغاز به کار کرد

مسابقه ملی طراحی یادمان سربلند به منظور بزرگداشت شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حججی برگزار شد تا از طریق رشته‌های مختلف هنری به خصوص مجسمه‌سازی یادمانی برای این شهید ساخته شود.


پنجمین جشنواره بین المللی هنر برای صلح آغاز شد

پنجمین جشنواره بین المللی «هنر برای صلح» با نمایش آثار عکاسی و نقاشی برگزار شد. این جشنواره، ترکیبی از آثار ۲۴۰ هنرمند از ۳۰ کشور جهان بود که در رشته‌های نقاشی، عکاسی، مجسمه، گرافیک، ویدیو آرت، پرفورمنس، تئاتر، سینما و موسیقی به نمایش درآمد. در بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» تمامی آثار برای فروش ارائه شده و عواید حاصل از آن صرف ساخت مدرسه و اقدامات بشردوستانه خواهد شد.


نکوداشت مسعود نجابتی در اوج هنر برگزار شد

آیین پاسداشت و تجلیل از مقام هنری استاد مسعود نجابتی در پنجمین آیین «اوج هنر» برگزار شد. سید حمیدرضا برقعی، سید مهدی چمران و حجت الاسلام و المسلمین وافی سخنرانان مراسم بودند که شخصیت و هنر والای استاد نجابتی را برای مدعوین بازگو کردند.


آیین نکوداشت محمود فرشچیان در تالار وحدت برگزار شد

مراسم نکوداشت محمود فرشچیان با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی، احمد مسجد جامعی، علی مرادخانی، احترام برومند، مسعود فروتن و جمعی از هنرمندان نقاشی و نگارگری در تالار وحدت برگزار و از اثر جدید استاد محمود فرشچیان شامل گنجینه شاهکار‌های فرهنگ و هنر ایران به نویسندگی و کارگردانی امیر صبوری، در قالب لوح فشرده، دیوان حافظ به خط استاد رسول مرادی و نگارگری استاد فرشچیان و کتاب سلطان سریر صبح خیزان اثر استاد اسرافیل شیرچی رونمایی شد.


واکنش هنرمندان به سخنان ترامپ در نمایشگاه کاریکاتور

نمایشگاه کاریکاتور با موضوع واکنش هنرمندان به سخنان جعلی ترامپ در حوزه هنری برگزار شد. تصویر شهید محمد احمدی جوان، تابلویی است که با زغال و در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ کشیده شده بود. آرامشی که در چهره شهید است دلیل انتخاب این عکس برای به تصویر کشیدن بود و در این نمایشگاه رونمایی شد.


مجسمه منصور پورحیدری رونمایی شد

مجسمه منصور پورحیدری مرد اول تیم استقلال به سفارش همسر وی ساخته و در روز جمعه ۱۲ آبان سال گذشته به مناسبت فرا رسیدن سالگرد وفاتش در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) رونمایی شد.

 

جوانانی که عکاسی هوانوردی در ایران را ایجاد کردند

عکاسی هوانوردی یکی از انواع عکاسی است که مدت زیادی از پیدایش آن در کشور ما نمی‌گذرد. عده‌ای جوان عاشق پرواز این بار دوربین به دست گرفتند و به نزدیکی فرودگاه‌ها رفتند تا زیبایی‌های صنعت هوانوردی را ثبت نمایند، اما با مشکلاتی مواجه شدند که پیش از آن فکرش را نمی‌کردند. مشکلاتی که بیشتر ناشی از ناشناخته بودن و حتی عجیب بودن این مدل عکاسی برای مردم است.
 

تندیس شهید حججی رونمایی شد

تندیس شهید حججی با حضور علی‌اصغر یوزباشی هنرمند مجسمه‌ساز و طراح این تندیس و مسعود شجاعی طباطبایی در حوزه هنری رونمایی شد. در این تندیس از عکسی که چفیه‌ای دور گردن و لبخندی بر لبان شهید است، استفاده شده است.
 

روایت اربعین در نگارخانه دانشجو

نمایشگاه عکس گروهی با عنوان روایت اربعین همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی برگزار شد و در این نمایشگاه ۳۰ عکس با موضوع اربعین و راهپیمایی اربعین روی دیوار رفت. تمامی آثار نمایشگاه اربعین در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر و به صورت رنگی ارائه شدند.


نمایش و فروش آثار نقاشیخط به نفع زلزله زدگان غرب کشور

نمایشگاه گروهی نگاره‌های مهربانی با نمایش آثار نقاشیخط هنرمندان خوشنویس شهر تهران جهت ابراز همدردی با مردم زلزله زده استان کرمانشاه و ارسال کمک‌های نقدی به آنان در فرهنگسرای خاوران برگزار شد. در این نمایشگاه ۳۰ اثر نقاشیخط با اندازه‌های مختلف به نمایش درآمد و کلیه عواید حاصل از فروش به هموطنان آسیب دیده غرب کشور اختصاص یافت.


جشنواره پایان یک داعش

مسابقه کارتون و و کاریکاتور پایان یک دانش به همت گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح و حوزه هنری برگزار شد. مسعود نجابتی که دبیر جشنواره بود گفت: این مسابقه ادای دینی از جانب هنرمندان و دست مریزادی به رزمندگان اسلام و شهدای مدافع حرم است. ما به دلیل اینکه وعده صادق سردار سلیمانی محقق شد، عنوان مسابقه را از «پایان تروریسم» به «پایان یک داعش» تغییر دادیم و این عنوان هم به پیشنهاد فاضل نظری انتخاب شد.


فروش آثار نمایشگاه " هفت نگاه" در فرهنگسرای نیاوران

هر ساله حراج بزرگ آثار تجسمی هنرمندان کشور به همت گالری‌های گلستان، هفت ثمر، ماه مهر، الهه، والی و آریا با هدف فروش و کمک به چرخه اقتصاد در هنر برگزار می‌شود. دهمین دوره این نمایشگاه نیز با نمایش ۳۰۰ اثر که اغلب در رشته‌های نقاشی، حجم و چاپ بود با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت فرهنگسرای نیاوران، اساتید و هنرمندان روز سوم آذرماه سال گذشته در گالری شماره یک نیاوران افتتاح شد.


افتتاح نمایشگاه هنر‌های تجسمی برای حمایت از کودکان مبتلا به نقص ایمنی

نمایشگاه گروهی از مجموعه آثار اساتید و هنرمندان جوان شهر تهران در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، حجم، عکس و کاریکاتور با حضور الناز شاکردوست و شقایق فراهانی روز دهم آذرماه در سینما گالری ملت افتتاح و به نفع کودکان مبتلا به نقص ایمنی اولیه فروخته شد.


یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران برگزار شد

در یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، کاریکاتوریست‌های ایران و ۷۲ کشور از جمله ترکیه، برزیل، اندونزی، چین، صربستان، کرواسی، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لهستان، روسیه، اوکراین، آرژانتین، آمریکا، پرو و ... شرکت کردند.
 
نمایشگاه یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در سه بخش کارتون موضوعی با موضوع ایمنی و امنیت، کارتون آزاد و کاریکاتور با موضوع افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و ... با ۴۹۸ اثر در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. همچنین در مراسم اختتامیه، جوایز برگزیدگان یازدهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران اهدا و کاتالوگ آثار این دوسالانه رونمایی شد.


10روز با عکاسان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

ششمین دوره جشنواره ده روز با عکاسان با شعار "نگاهی به خود، نگاهی به جهان" برگزار شد. نمایش فیلم، اسلاید و ۲۸ کارگاه که در آن هنرمندانی که تا به امروز توانایی چاپ و برپایی نمایشگاه از آثار خود را نداشتند در مورد آثار، حرفه، فعالیت و دیدگاه خود به هنر توضیح دادند و همچنین برگزاری ۳۳ نشست تخصصی و کارگاه‌های نظری انجمن‌های عکاسان مطبوعات، میراث فرهنگی و تبلیغات در طول نمایشگاه برای مدعوین، از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود. در مراسم اختتامیه از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.


رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان باقی ماند

در اولین نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران پس از برگزاری مجمع عمومی، مجید رجبی‌معمار به‌اتفاق آراء برای مدت ۲ سال در سمت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ابقاء شد.


هشتمین حراج تهران در مرز ۱۵ میلیارد تومان ایستاد

هشتمین حراج تهران که دومین دوره حراج اختصاصی هنر معاصر ایران بود، با ارتقای رکورد خود و خلق دستاورد‌های تازه برای هنر معاصر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. همه ۱۲۰ اثر ارائه شده در این حراجی در مجموع به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان به فروش رسید که می‌توان آن را یک نوید برای اقتصاد هنر ایران قلمداد کرد.


دهمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر برگزار شد

دهمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر با شرکت بیش از ۱۰ هزار اثر برگزار شد. ۸۸ اثر در بخش فراخوان در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش درآمد. برگزاری نمایشگاهی از مفاخر هنر و ستارگانی که در جشنواره‌های خارجی درخشیده بودند از دیگر بخش‌های این دوره بود.
 
نمایشگاه آثار هنرمندان خارجی نیز در موسسه فرهنگی هنری اکو برگزار شد. در مراسم اختتامیه از برگزیدگان جشنواره، مفاخر، مدیران هنری استان‌ها و هنرمند منتخب استان‌ها تقدیر شد. کتاب طوبی دهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ۹۶ هم رونمایی شد.


نگارخانه قباد شیوا افتتاح شد

در زادروز قباد شیوا گرافیست و طراح پیشکسوت ایرانی، جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی و عرصه نمایش با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تولد ۷۷ سالگی او را با افتتاح نگارخانه شیوا در پردیس تئاتر تهران، جشن گرفتند.


مخالفت مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقال موزه هنر‌های معاصر به سازمان میراث فرهنگی

مجید ملانوروزی مدیرکل هنر‌های تجسمی در واکنش به خبر‌هایی مبنی بر انتقال موزه هنر‌های معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی گفت: این موزه نزدیک به چهل سال است که پاتوق هنرمندان تجسمی است؛ بنابراین هر زمان نامه‌ای با این محتوا به مرکز هنر‌های تجسمی ابلاغ شود، صددرصد با عملی شدن آن مخالفت خواهم کرد.


تجلیل از فعالیت‌های هنری استاد عباس کاظم پور در فرهنگستان هنر

آیین نکوداشت عباس کاظم‌پور، به منظور تقدیر و سپاس از یک عمر فعالیت ارزشمند این هنرمند پیشکسوت در حفظ و ایجاد میراث ماندگار هنر ایران و نکوداشت یاد و نامِ خاندان کاظم‌پور و کاشی تراش در عرصه هنر ایرانی، برگزار شد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.