ظریف در همایش مشترک تجاری ایران و بلغارستان عنوان کرد؛

دستور نخست‌وزیر بلغارستان مبنی بر رفع موانع بانکی

وزیر خارجه کشورمان خطاب به فعالان اقتصادی بلغارستان گفت: اطمینان می‌دهم با سفر به ایران با فضای امن و مناسب جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مواجه خواهید شد.

دستور نخست‌وزیر بلغارستان مبنی بر رفع موانع بانکیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز چهارشنبه 9 اسفندماه در همایش مشترک تجاری ایران و بلغارستان طی سخنانی عنوان کرد: این نشست همزمان با دیدار رسمی اینجانب از بلغارستان، بیانگر وجود اراده سیاسی و عزم جدی دو دولت و فعالان بخش اقتصادی دو کشور برای تمهید زمینه‌های حضور و مشارکت فعال در مناسبات اقتصادی و تجاری 2 کشور است.

وی افزود: سفر هیأت اقتصادی همراه اینجانب با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی و یافتن شرکای جدید بلغاری و به منظور تحرک بخشیدن بیشتر به روابط و همکاری‌ فی‌مابین صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه 2 کشور روابط رسمی و همکاری‌های دوستانه‌ طولانی مدتی را تجربه کرده‌اند که قدمت آن به بیش از 120 سال می‌رسد، اظهار کرد: در مقاطعی از تاریخ با بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی شاهد حجم مبادلات یک میلیارد دلاری هم بوده‌ایم، اما حجم فعلی روابط اقتصادی با ظرفیت‌های موجود فاصله زیادی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رشد مبادلات تجاری فی‌مابین در سال 2017 امیدوار کننده بود، اطمینان دارم نشست مشترک اقتصادی امروز نیز در تداوم رو به افزایش مبادلات اقتصادی موثر خواهد بود.

ظریف افزود: ظرفیت روابط اقتصادی دوطرفه تا یک میلیارد دلار در سال در آینده نزدیک قابل هدف‌گذاری است و امکان تحقق دارد.

وی گفت: از فعالان بخش خصوصی و دولتی اقتصادی 2 کشور انتظار داریم با ارائه طرح‌ها و ایده‌های جدید راه‌های تحرک بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات فیمابین را با دقت مورد توجه قرار دهند و برای توسعه و تحکیم این همکاری‌ها گام‌های عملی و مؤثر بردارند.

وزیر خارجه عنوان کرد: تلاش‌های شما برای توسعه همکاری‌ها مورد حمایت دولت و وزارت خارجه ایران خواهد بود.

وی بیان کرد: قبل از این جلسه با رئیس جمهور و نخست‌وزیر بلغارستان که هر دو از دوستان نزدیک ایران هستند دیدار داشتم و عزم و اراده هر دو را برای گسترش روابط 2 کشور مشاهده کردم و آقای نخست‌وزیر دستورات بسیار خوبی برای برداشتن موانع روابط دو کشور مثل موانع بانکی صادر کرد.

به گفته ظریف 2 کشور می‌توانند بخشی از نیازهای خود در عرصه اقتصادی را با همکاری و مشارکت یکدیگر تأمین کرده و مکمل یکدیگر باشند.

وی گفت: ایران به رغم برخی محدودیت‌های بین‌المللی طی سالیان اخیر با تلاش متخصصان ایرانی موفق شده به توانمندی‌های قابل توجهی در زمینه فناوری‌های پیشرفته، مهندسی، صنعت، کشاورزی، پتروشیمی، تولید برق، تامین و ایجاد شبکه‌های آبیاری، سدسازی و .. دست یابد و امیدواریم این تجربیات را با دوستان بلغاری به اشتراک بگذاریم.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به تامین بخشی از نیازهای خود در زمینه‌های مختلف از بلغارستان هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در کنار روابط، 2 کشور از امکانات و فرصت‌های گسترده‌ای برای همکاری در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند که می‌توان با استفاده از آنها به توسعه و تعمیق بیشتر همکاری‌های اقتصادی کمک کرد.

ظریف افزود: بلغارستان در مسیر ترانزیتی و دروازه ورود ایران به قاره اروپاست و خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در طرح کریدور خلیج فارس - دریای سیاه با مشارکت کشورهای عضو و به ویژه با مشارکت فعال و موثر بلغارستان حاصل شده که در صورت نهایی شدن روند ترانزیت کالا در این مسیر را تسهیل خواهد کرد.

وی از فعالان اقتصادی بلغارستان جهت سفر به ایران دعوت کرد و خطاب به آنها گفت: منتظر حضورتان در کشوری هستیم که شریک سنتی و قابل اعتمادی برای شما خواهد بود. اطمینان می‌دهم با سفر به ایران با فضای امن و مناسب جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مواجه خواهید شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار