از مهمترین تحولات حوزه میراث فرهنگی در مهرماه 96، می توان به ثبت ملی آبشار فارسیان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهر ماه سال ۱۳۹۶ با ثبت ملی «سینی‌گردانی» ماهشهر همراه شد. مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) هشتم محرم‎الحرام هر سال در بندر ماهشهر برگزار می‎شود. در طی این مراسم یک عَلَم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته شده و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شود. همچنین یک رومیزی به قدمت ۸۰ سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎اندازند.

از ثبت ملی «سینی‌گردانی» ماهشهر تا ثبت ملی «آبشار فارسیان»

در جریان برگزاری مراسم «سینی‌گردانی»، حدود ۱۱۵ سینی به صورت همزمان از یک خانه قدیمی بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ این در حالی است که سنج، دمام‎زنی و همچنین نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.

از ثبت ملی «سینی‌گردانی» ماهشهر تا ثبت ملی «آبشار فارسیان»

بنابر این گزارش، سرو‌های کهن استان فارس تیز در مهر ماه سال گذشته به ثبت ملی رسیدند. سرو‌های چهارباغ قوامی در باغ تاریخی قوامی جای دارند. مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل شده است.  سرو کوشک بیدک که در روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز قرار گرفته، یکی دیگر از سرو‌های کهن استان فارس است.

از ثبت ملی «سینی‌گردانی» ماهشهر تا ثبت ملی «آبشار فارسیان»

شایان ذکر است آبشار فارسیان شهرستان گالیکش نیز در هفتمین ماه سال ۱۳۹۶ ثبت ملی شد. این آبشار در بخش مرکزی شهرستان گالیکش قرار گرفته است.

گردشگرانی که می‌خواهند از آبشار فارسیان بازدید کنند، باید از خیابان شهدای شهر گالیکش به سمت دهستان نیلکوه و دهنه فارسیان حرکت کنند. این گردشگران با طی مسافت  ۲۰ کیلومتر به ابتدای مسیر آبشار فارسیان و چشمه پیرغار می‌رسند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی ، سال1396
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار