بمنظور پیشگیری از کوچ زودهنگام، ۲۰ اردیبهشت ۹۷ زمان ورود دام عشایر به استان چهارمحال و بختیاری اعلام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است گفت: ۲۰ اردیبهشت ۹۷ زمان ورود دام عشایر به این استان تعیین شد.

وی افزود: با توجه به پیش بینی ادامه بارش‌های بهاری تا نیمه دوم اردیبهشت در سال آینده در منطقه، ورود زودهنگام دام عشایر پیش از تاریخ اعلام شده، کوبیدگی زمین، تخریب و جلوگیری از گل دهی گونه‌های مرتعی را به دنبال دارد.

 محمدی‌مقدم اضافه کرد: در راستای جلوگیری از کوچ زود هنگام، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز پیش از زمان مقرر، از صدور مجوز و بارنامه برای کامیون‌های حامل دام عشایر ممانعت می‌کند.

وی ادامه داد: اکیپ‌های ادارات کل منابع طبیعی و امور عشایر مستقر در مسیر گلوگاه‌ها نیز با همکاری نیروی انتظامی از ورود زودتر از موعد عشایر به استان جلوگیری می‌کنند.

محمدی‌مقدم اضافه کرد: در صورت ورود زودهنگام، برای عشایر متخلف پرونده تخلف تشکیل می‌شود و به منظور پرداخت جریمه به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی اظهار داشت: ۲۳ هزار عشایر و روستایی در چهارمحال و بختیاری دارای پروانه بهره برداری از منابع طبیعی هستند که با توجه به وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان، این بهره برداران ۶۶ درصد از این منابع را در اختیار دارند.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

چهارمحال و بختیاری همچنین از مناطق ییلاقی عشایر به شمار می‌رود که سالانه در فصول بهار و تابستان، علاوه بر حضور عشایر خود منطقه، پذیرای تعدادی از عشایر کوچرو استان‌های لرستان، خوزستان و فارس نیز می‌باشد.

انتهای پیام/ف

ورود زود هنگام دام عشایر باعث تخریب مراتع می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار