شهر تهران به علت توسعه نامتوازن با مشکلات جدی مواجه است/ فقط به ساختمان‌های مقاوم پایان کار می‌دهیماستاندار تهران گفت: شهر تهران به دلیل توسعه نامتوازن با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین مقیمی استاندار تهران در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران با موضوع توسعه پایدار استان تهران که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های خاص استان تهران اظهار کرد: تهران به علت ویژگی‌های خاصی که دارد، از چالش‌هایی از جمله سیر مهاجرت مردم به این استان و تداخل فرهنگی شکل‌ گرفته در استان تهران برخوردار است، به همین دلیل توسعه‌ بسیار سریع در شهرستان‌های استان را شاهد هستیم‌.

مقیمی تصریح کرد: دولت نتوانسته به موازات افزایش جمعیت، نیازهای اولیه مردم را تأمین کند.

وی با بیان اینکه شهرهای استان تهران با چالش‌های جدی‌ روبرو هستند، افزود: کمبود امکانات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی با توجه به رویکرد توسعه پایدار جزء چالش‌های استان تهران محسوب می‌شوند و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوعات داشته باشیم‌.

مقیمی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به دنبال رشد متوازن و توسعه پایدار در تمام کشور است، گفت: لازمه این موضوع عدالت و تعادل در سطح استان‌های کشور است و برنامه‌ریزان به دنبال تحقق این مهم هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه باید برای رفع کمبودها و رساندن شاخص‌های سطح استان به میانگین شاخص‌های کشور تلاش کنیم، گفت: لازم به ذکر است در خیلی از موارد فاصله استان تهران با کشور از نظر میزان برخورداری بسیار زیاد است.

وی افزود: به علت رشد سریع شهرستان‌های استان تهران، شاهد ناتوانی برنامه‌ریزان برای فراهم آوردن امکانات به موازات توسعه هستیم.

مقیمی با بیان اینکه رویکرد دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه بیشتر به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است، گفت: واقعیت‌ این است که در شهرستان‌های استان تهران نتوانستیم‌ به مانند شهر تهران عمل کنیم، هر چند شهر تهران نیز به دلیل توسعه نامتوازن با مشکلات جدی مواجه است.

استاندار تهران با اشاره به امکانات استان تهران و نیروی انسانی موجود در این استان، گفت: باید برای توسعه پایدار این استان تصمیم بگیریم‌.

وی با تأکید بر اینکه به علت همسو بودن دولت، مجلس و شوراها در سراسر کشور در یک شرایط خاص و مثبتی هستیم، گفت: اکثریت‌ تصمیم‌سازان و مجریان با هم، هم جهت و هم‌فکر‌ هستند و باید بیش از پیش برای پیشرفت و توسعه کشور و استان تلاش کنیم‌.

استاندار تهران با اشاره به جلساتی که با جمعی از نمایندگان استان تهران و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، گفت: سیاست‌ها و رویکردهای‌ کلی در این جلسات مطرح شد و همه مجریان برای پیشرفت و توسعه استان تلاش می‌کنند.

مقیمی افزود: کارگروه‌هایی تشکیل شد و در این کارگروه‌ها جلساتی با نمایندگان مردم در مجلس برگزار شد و در این جلسات برای رفع مشکلات با توجه به بودجه سال 97 برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری متقابل بین دستگاه‌های اجرایی و شورای استان فراهم شده است، گفت: توفیق این را داشتیم که در این مدت با تمام اعضای شوراها جلساتی داشته باشیم.

مقیمی با بیان اینکه شورای برنامه‌ریزی توسعه استان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری استان است، گفت: اجرای مصوبات این شورا برای همه دستگاه‌های اجرایی امری ضروری است.

وی با اشاره به جلسات دیگر برگزار شده در این راستا گفت: نتیجه تمام جلسات، تدوین برنامه‌ای در 4 سال آینده بود.

استاندار تهران با اشاره به 3 موضوع بافت فرسوده، حاشیه‌‌نشینی و مقاوم سازی گفت: فقط به ساختمان‌های مقاوم پایان کار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه رفع آلودگی هوا یکی از کارهای مهم‌ و اولویت‌دار است، گفت: مقرر شده است که طی 3 سال آینده تمام خودروهای فرسوده تعویض‌ شوند.

مقیمی با اشاره به موضوعات فقر اخلاقی، طلاق و آسیب‌های اجتماعی گفت: شوراها در حل این مشکلات نقش بسیار مهمی دارند.

استاندار تهران با بیان اینکه در دنیا برخی از نقاط‌، پایتخت سیاسی و برخی هم پایتخت اقتصادی هستند، گفت: تهران هم پایتخت سیاسی کشور است و هم پایتخت اقتصادی، به همین دلیل قوه اقتصادی کشور در تهران رقم خورده است و بیشترین هزینه‌ها و درآمدها در این استان است.

وی با بیان اینکه کشاورزی در این استان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: مهمترین دانشگاه‌های کشور در این استان واقع شده‌اند.

مقیمی با اشاره به موقعیت استراتژیک‌ استان تهران از جهت ارتباط‌ هوایی، زمینی و راه‌آهن گفت: 18 درصد جمعیت کشور در استان تهران سکونت دارند.

انتهای پیام/

صحبت‌های استاندار تهران در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار