رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: ما راهی به جز رفتن به سمت کوچک کردن و واگذار کردن کارها به نیروهای خلاق و کارآفرین نداریم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با حضور در نخستین جشن یک سالگی باشگاه کارآفرینی تیوان که زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شده، طی سخنرانی به اهمیت حضور استارت آپ ها در امر مدیریت شهری اشاره کرد و با ارائه پیشنهاداتی حضور آنان را در مجموعه شهری ضروری دانست.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ابتدای این سخنرانی گفت: بسیاری از افراد از مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، فساد سازمان یافته که زیر پوست این شهر در حاکمیت، دولت و غیره وجود دارد، گله مند هستند، اما مشکل اصلی و مهم ترین مشکل ما این است که متولی حل همه مسائل اساسا دولت ملی و محلی و حاکمیت هستند.

وی افزود: واقعیت این است که شرایط دنیا نشان داده توسعه و پیشرفت در کشورها و شهرها زمانی اتفاق افتاده که پارادایمی از حاکمیت دولتی به سمت حاکمیت بخش خصوصی و استارت آپ ها انتقال پیدا کند؛ از این رو این روزها مدل تصدی گری دولت منسوخ شده است. در نمونه‌های موفق دنیا دولت‌ها و حاکمیت‌ها ملی و محلی به جای تصدی گری به سمت فعالیت های تسهیل گرایانه رفته اند و عملا بنگاه‌های کوچک اقتصادی هستند که موتور محرکه اقتصادهای نوظهور و بزرگ دنیا را دارند.

فراهانی با اشاره به ضرورت حضور استارت آپ‌ها در مجموعه‌های شهری تصریح کرد: امروزه در کشور با رشد زیادی در مجموعه ICT مواجه بوده‌ایم، از این رو مشاهده کردیم که چگونه استارت آپ ها به خاطر نوع ماهیت این مجموعه‌ها تحول آفرین هستند. ما راهی به جز رفتن به سمت کوچک کردن و واگذار کردن کارها به نیروهای خلاق و نیروهای کارآفرین نداریم و به این سمت باید حرکت کنیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: بحران‌های متعددی که در شهر و کشور پیش روی ما است، از این رو این روزها توجه به استارت آپ‌ها برای حل مشکلات اهمیت به سزایی دارد و باید به سوی آن حرکت کنیم.

وی بیان کرد: بحران‌های متعددی که در شهر و کشورمان پیش روی ما است نشان می‌دهد توجه به استارت آپ‌ها یک ضرورت برای حل مشکلات است. یکی از ضرورت های حرکت به سوی استارت آپ‌ها درخواست مکرر شهروندان از سیستم مدیریت شهری برای بالا بردن استانداردهای خدمات شهری است که راه حل آن حرکت به سوی شهر دیجیتال است.

فراهانی در ادامه گفت: تجربه نشان داده به میزانی که به سمت دیجیتال کردن شهر و کشور برویم به همان میزان با کاهش هزینه، افزایش درآمد پایدار، رضایت شهروندان و با جذب سرمایه های داخلی و خارجی رو به رو هستیم و معتقدم این امر می تواند ما را به سمت بهبود وضعیت فعلی ببرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به تغییر نگاه مدیریت شهری تهران بیان کرد: رویکرد اصلی شهرداری تهران در دور جدید فعالیت ها و شورای پنجم توجه و حرکت به سوی شهر هوشمند است، به همین دلیل در بودجه 97 که در هفته گذشته تصویب شد، علی رغم اینکه کلیت بودجه با کاهش 20 درصدی نسبت به آنچه باید باشد، برنامه ریزی شد اما بودجه شهر هوشمند و استارت آپ ها بیش 20 درصد افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه طبق آمار تا سال 2050 بیش از 70 درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و بیش از 90 درصد اقتصاد امروز در شهرها جریان دارد، راهی به جز رفتن به سمت شهر هوشمند و استارت آپ‌ها نداریم و امروز باید به سمت تحول دیجیتال شهر حرکت کنیم. در این راستا معتقدم به میزانی که به سمت مشارکت مردم و نیروهای خلاق برویم به همان میزان می‌توان مشکلات را حل کرد.

فراهانی تاکید کرد: همانگونه که در شهرهای دنیا اتفاق افتاده است راه حل اصلی برای برون رفت از مشکلات موجود، حرکت به سمت حاکمیت دیجیتالی در شهرها است. دغدغه اصلی امروز ما نیز همین امر است اما این سوال مطرح است که علی رغم اینکه نسبت به سایر کشورها در خصوص استارت آپ ها رشد داریم، اما چرا این ایده ها کمتر به مرحله اجرا می رسد؟ چرا بر اساس آمارها بیش از 90 درصد ایده های داده شده اساسا به سمت توسعه محصول و بازار و صنعتی شدن نمی‌رسد و چرخه حیات استارت آپی را طی نمی‌کند و به محصول نهایی در سطح بازار نمی‌رسد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: شاید یکی از دلایل این است که ما پیش زمینه‌های لازم برای چنین پروژه هایی را فراهم نکرده ایم و در اینجا است که تیوان می‌تواند حلقه‌ای مفقوده باشد و کمک کند قبل از حضور کار آفرینان و استارت آپ‌ها در صحنه، زمینه های انجام مطالعات و ارزیابی ها فراهم شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: چنانچه این ارزیابی‌ها شامل ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و ارزیابی‌های مربوط به ریسک پروژه در زمینه‌های مختلفی چون حوزه محیط زیستی و سلامت، ارزیابی برگشت سرمایه، هزینه‌ها و درآمدها باشد می‌توان به اجرایی شدن آن نیز امیدوار بود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: قبل از آن که ایده‌ای را به سمت تجاری سازی ببریم، باید مراحلی را برای تجاری سازی ایده‌ها فراهم کنیم و پس از اینکه از تیوان خارج شدیم از دانش‌های مدیریتی روز برای مدیریت پروژه بهره ببریم و برای اجرای کار برنامه داشته باشیم.

وی با ارائه پیشنهاداتی برای اجرایی شدن ایده‌ها تصریح کرد: چنانچه زمانبندی پروژه از ابتدا تا توسعه محصول معلوم باشد. همچنین ریسک ها و کیفیت اجزای هر یک از محصولات مشخص شود و بودجه مربوط به هر بخش دیده شده باشد، می‌توان قطعا تمایل سرمایه گذاران در این گونه پروژه ها را افزایش داد.

فراهانی با اشاره به حضور موثر برخی اپلیکیشن ها در حوزه مدیریت شهر عنوان کرد: اپلیکیشن ها در حوزه های مختلف و آنچه نیاز روزمره ماست می‌تواند کمک رسان باشد؛ امروزه چنان چه اپلیکیشن های حوزه حمل و نقل به ما کمک می‌کند، باید برای پذیرش چنین روش هایی خود را آماده کنیم و پذیرفته شده نیست یک روز نرم افزاری فیلتر شود و روز بعد رفع فیلتر شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: اگر می خواهیم برای حل مشکلات شهر و کشور جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشیم باید این موارد را اصلاح کنیم و نباید سرمایه گذار احساس کند وقتی در تهران می آید با حفره جهان معاصر رو به رو شده است. از این رو وی نه می‌تواند از ویزا کارت استفاده کند و نه آن که از سایت‌ها و اپلیکیشن ها استفاده‌ای کند. همچنین با زیر ساخت ضعیف اینترنت رو به رو می شود و علنا ارتباطش با دنیای خارج قطع شده است و این واقعا در شان شهر و کشور ما نیست از این رو ما باید زمینه های حل این مشکلات را فراهم کنیم تا در این بستر رضایت بهتر شهروندان را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار