ناسا روز پنجشنبه، یکی دیگر از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های هواشناسی را به فضا پرتاب کرد که ماموریت آن پوشش بخش غربی آمریکا است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس؛ ناسا روز پنجشنبه، یکی دیگر از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های هواشناسی را به فضا پرتاب کرد که ماموریت آن پوشش بخش غربی آمریکا است.

این ماهواره که GOES-S نام دارد با کمک راکت ماهواره بر Atlas V. به سمت مدار زمین فرستاده شد. ده‌ها نفر از کارشناسان هواشناسی، از جمله کارکنان تلویزیونی شبکه‌های هواشناسی برای پرتاب این ماهواره حضور داشتند. GOES-S دومین ماهواره از پروژه‌ای است که تقریبا ۱۱ میلیارد دلار هزینه در بر داشته و با ارسال عکس‌های شگفت انگیز و سریعی از طوفان ها، آتش سوزی ها، سیل ها، رانش زمین و دیگر بلایای طبیعی، انقلابی در هواشناسی ایجاد کرده اند.

اولین ماهواره در این دسته GOES-۱۶ نام دارد که ماموریتش در طول سال گذشته نظارت بر اقیانوس اطلس و سواحل شرقی آمریکا بوده است. اکنون چنین نظارت‌هایی بر منطقه اقیانوس آرام نیز اجرایی خواهد شد.

علاوه بر سواحل غربی، آلاسکا و هاوایی، GOES-S بر کشور مکزیک و منطقه آمریکای لاتین نیز نظارت خواهد داشت. زمانیکه این ماهواره طی چند هفته آینده به مدار مورد نظرش در ارتفاع ۳۵ هزار ۵۰۰ کیلومتری برسد، به GOES-۱۷ تغییر نام خواهد داد و به طور رسمی تا پایان سال فعالیت خواهد کرد.

با پرتاب این دو ماهواره، پوشش بسیار دقیق اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) از اقیانوس اطلس در غرب آفریقا تا آمریکا و از اقیانوس آرام تا نیوزلند ادامه خواهد یافت. استفان وُلز رئیس بخش ماهواره‌ای در NOAA با اشاره به سومین ماهواره پرتاب شده ناسا در عرض یک سال گذشته، آن‌ها را «سه چشم درخشان در آسمان» توصیف کرد. GOES-۱۶ در اواخر سال ۲۰۱۶ و یک ماهواره محیط زیستی نیز در نوامبر سال گذشته از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

همچنین برنامه ریزی شده است تا دو ماهواره دیگر از مجموع چهار ماهواره این گروه که GOES-T و GOES-U نام دارند به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شوند. بودجه ۱۰.۹ میلیارد دلاری این پرو‍ژه شامل توسعه، پرتاب و بخش عملیاتی این چهار ماهواره تا سال ۲۰۳۶ می‌شود.

انتهای پیام/

پرتاب ماهواره هواشناسی ناسا به فضا با پوشش بخش غربی آمریکا

برچسب ها: آمریکا ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار