رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا بار‌ها ثابت کرده است به حرف‌های هم‌حزبی‌های خود از جمله در موضوع تعرفه‌های وارداتی توجهی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس در یادداشتی نوشت: جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا دریافته‌اند که چگونه با هوا و هوس‌های سیاسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، کنار بیایند. آن‌ها می‌دانند که ترامپ هر آن چه را که در یک روز خاص درباره موضوعات مختلف بر زبان می‌آورد، در سخنانی که ممکن است مدتی بعد ایراد کند نقض می‌کند. او امروز درباره موضوعی مانند دسترسی مردم آمریکا به سلاح سخنی بر زبان می‌آورد، اما مدتی بعد سخنی در این باره بر زبان می‌آورد که با آن چه که قبلا گفته بود، تضاد دارد. درباره موضوع مهاجرت نیز وضع به همین منوال بود.

در ادامه این مقاله آمده است: اما رئیس جمهور آمریکا به تازگی تصمیم جدیدی اتخاذ کرده است. او اعلام کرده است که فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا مشمول تعرفه‌های سنگین خواهد بود. این تصمیم ترامپ، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا را به شدت نگران کرده است. آن‌ها اکنون تلاش می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کنند که دنبال کردن چنین رویکردی می‌تواند به شکل‌گیری یک جنگ تجاری منتهی شود و پیامد‌های مثبت اندک رشد اقتصادی را که آمریکا اخیرا تجربه کرده است از بین ببرد. اما دونالد ترامپ با دنبال کردن وعده‌های پوپولیستی که در ایام کارزار‌های انتخاباتی به رای‌دهندگان آمریکایی داده بود در برابر سیاست‌های سنتی جمهوری‌خواهان ایستاده است؛ جمهوری‌خواهانی که همواره بر تجارت آزاد و تامین منافع شرکت‌های تجاری و صاحبان آن‌ها تاکید داشته‌اند.

ترامپ در حالی که سیاست‌های آمریکا در خصوص مسائلی مانند دسترسی عموم مردم به سلاح یا مسئله مهاجرت نیازمند مصوبه کنگره است، برای تغییر سیاست‌های واشنگتن در حوزه تجارت به تصویب و تایید کنگره نیازی ندارد و می‌تواند با فرامین اجرایی چنین امری را به پیش برد. این امر فشار‌ها بر نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس‌های سنا و نمایندگان آمریکا را افزایش داده است. به همین خاطر است که جمهوری خواهان به طور جدی تلاش می‌کنند که ترامپ را از دنبال کردن سیاست افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم بازدارند و ذهنیت وی را تغییر دهند.

در روز شنبه هیچ نشانه‌ای دال بر عقب‌نشینی ترامپ از موضعی که در پیش گرفته است به چشم نمی‌خورد. او در توئیتی تهدید کرد اگر کشور‌های اروپایی در واکنش به این اقدام واشنگتن به افزایش مالیات بر کالا‌های وارداتی از آمریکا اقدام کنند، وی بیکار نخواهد نشست و مالیات و تعرفه واردات خودرو از اروپا به آمریکا را بالا خواهد برد. ترامپ در توئیت خود توافق‌های تجاری را که دولت‌های پیشین آمریکا منعقد کرده بودند «توافق‌هایی بسیار احمقانه» توصیف کرد. او تصریح کرد سایر کشور‌ها «به حماقت رهبران پیشین ما خواهند خندید. این روند دیگر ادامه نخواهد داشت.»

پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بعد از اعلام این خبر غیرمنتظره از سوی ترامپ با وی تماس گرفت. این نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا امیدوار است که رئیس جمهور آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند. سناتور جمهوری‌خواه بن سس و شمار دیگری از اعضای کنگره به طور خصوصی درباره این مسئله با ترامپ گفتگو کرده‌اند. آن‌ها به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده‌اند که اگر چنین رویکردی را عملی کند، برخی از دستاورد‌هایی که دولت وی در یک سال گذشته در حوزه اقتصاد به دست آورده است از بین خواهد رفت.

کوین بردی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز سعی کرد از طریق رسانه‌ها با دولت ترامپ و شخص رئیس جمهور ارتباط برقرار و دیدگاه‌های خود را در این خصوص مطرح کند. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «رئیس جمهور هنوز در خصوص افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم دستور عملی صادر نکرده است. او هنوز سرگرم بررسی مشاوره‌هایی است که دریافت می‌کند.»

اما واقعیت این است که ترامپ هیچ‌گاه علاقه‌ای به گوش دادن به دیدگاه‌های مختلف از خود نشان نداده است. رئیس جمهور کنونی آمریکا بر خلاف باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور،که همواره سعی داشت در نشست‌های کنگره حضور یابد و در جمع اعضای سنا و نمایندگان سخنرانی کند، تمایلی به این کار ندارد و بیشتر دوست دارد که نمایندگان کنگره را به کاخ سفید دعوت کند و برای آن‌ها در کاخ سفید سخن بگوید؛ اما مشکل هنگامی بروز پیدا می‌کرد که نمایندگان جمهوری‌خواهی که برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید رفته و سخنان وی را گوش داده بودند بعد از بازگشت از کاخ سفید متوجه می‌شدند که ترامپ به هیچ وجه به حرف‌های آن‌ها گوش نداده است و همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند. اعضای جمهوری خواه کنگره این مسئله را در خلال یک سال گذشته بار‌ها تجربه کرده‌اند.

انتهای پیام/

گزارش آسوشیتدپرس از بی‌توجهی ترامپ به مشاوره‌های جمهوری‌خواهان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار