معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میانگین سنی عمل جراحی باز در ایران ۱۰ سال کمتر از متوسط جهانی است.

میانگین سنی عمل جراحی باز در ایران ۱۰ سال کمتر از متوسط جهانی/ سازمان بهداشت جهانی در انتظار نتایج تحقیقات ایران بر روی داروی پلی پیل/ درمان هپاتیت C با ۵۰۰ هزار تومان به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرات معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم رونمایی از دو دارو که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، با بیان اینکه تعریف سازمان بهداشت جهانی از پژوهش، تولید دانش با هدف درک صحیح از چالش های موجود در نظام سلامت است، گفت: در کشوری مانند ژاپن در زمان بحران اقتصادی بودجه پژوهش را زیاد می کنند اما در کشورهای کمتر توسعه یافته در زمینه پژوهش هزینه نمی شود.

وی در ادامه به برخی پژوهش های انجام شده در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: ما در یک مطالعه کوهک دریافتیم که 50 درصدمرگ و میر ایرانی ها به دلیل بیماری های قلبی وعروقی است و 70 درصد افرادی که در این مطالعه کوهک شرکت داشتند به یکی از ریزفاکتورهای سلامتی آنها را به خطر می انداخت مبتلا بودند، همچنین یک سوم این افراد کبد چرب داشتند و کسانی که کبد چرب دارند بیشتر سکته می کنند و ریسک بیماری قلبی وعروقی در آنها بالاتر است.

معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میانگین سنی بایپس یا جراحی قلب باز در ایران 10 سال کمتر از متوسط جهانی است، عنوان کرد: این موضوع به معنای آن است که ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در ایران بالا بوده و یکی از راه های پیشگیری از آن غربالگری 6 ماه یکبار است اما این کار هزینه بالایی دارد و عملی نیست یکی از راهکارهای موثر و کم هزینه پیشگیری در سطح ملی بوده که با کاهش نمک در غذاهای موجود در بازار بدست می آید؛ همچنین یکی از دیگر از اقدامات موثر مصرف دارویی چون پلی پیل است.

مرات ادامه داد: بر اساس تحقیقات ما دریافتیم که با مصرف دارویی پلی پیل می توان 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی را در طی 5 سال کم کرد ما طرح آزمایشی این دارو از سال 2008 شروع کردیم و 4 دارو که در کاهش فشار خون پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش چربی خون موثر بودند ترکیب شدند و نتایج مطالعه مصرف این دارو در بیماران چاپ شد و در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفت.

معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: ما در مطالعه نهایی خود به 18 هزار نفر افراد بالای 50 سال داروی پلی پیل را دادیم و نتیجه نهایی این مطالعه بزرگ تا 6 ماه بعد اعلام می شود و مشخص خواهد شد که مصرف این دارو چه میزان در کاهش مرگ ومیر و ابتلا به بیماری های قلبی موثر است همچنین می توانیم راهنمایی بالینی ایجاد کنیم که این دارو در چه افراد بیشتر تاثیرگذار است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده داروی پلی پیل 25 درصد بیماری های عفونی را کاهش می دهد و هم اکنون سازمان بهداشت جهان ی در انتظار نتیجه تحقیقات ما بر روی پلی پیل است و در صورت مثبت بودن نتیجه پلی پیل به لیست داروهای سازمان بهداشت جهانی اضافه می شود و این افتخاری بزرگ برای کشور ما محسوب خواهد شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مطالعه کوهک صورت گرفته برای نتیجه تقسیم دارو پلی پیل در 326 روستا و شهر گنبد انجام شده است و تا کنون حدود 20 میلیارد تومان هزینه کردیم که 9 میلیارد آن را بنیاد برکت کمک کرده است.

تولید داروی درمان هپاتیت C در ایران با یک دهم هزینه نمونه جهانی

مرات در ادامه با اشاره به داروی سووداک در درمان هپاتیت C به عنوان موثرترین دارو در جهان شناخته می شود، گفت: 70 درصد بیماران مبتلا به هپاتیت C مزمن می شوند و درمان این بیماری پیش از تولید داروی سووداک و عرضه آن به بازار بسیار سخت بود و حتی دارویی که پیش از آن مورد استفاده قرار می گرفت به دلیل عارضه کشنده هم بود، پیش از تولید این داور داروهای موثری برای درمان هپاتیت C وجود داشت اما این داور بسیار گران بودند و ما با تحقیقات توانستیم قیمت این دارو را از 150هزار دلار  به 150 دلار برسانیم.

وی افزود: ما تحقیقات بر روی داروی سووداک را پیش از سازمان غذا و داروی آمریکا (SBA)  آغاز کردیم همچنین مطالعه اخیر ما که به زودی چاپ می شوند در41 نقطه کشور انجام شده و مطالعه ما بر روی درمان هپاتیت C با این دارو به عنوان بزرگترین مطالعه دنیا در این زمینه محسوب می شود و بازخوردهای بین المللی بسیار خوبی داشتیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما اکنون به کمک دارو سووداک می توانیم با کمتر از 500 تا 600 هزار تومان بیماری هپاتیت C را درمان و حتی آن را ریشه کن کنیم.

مرات با بیان اینکه اگر می خواهیم صنعت دارو سازی ما از کپی کاری خارج شود باید از سرمایه گذاری ها در حوزه دارو حمایت کنیم.

وی افزود: ما اکنون ترکیب دارویی برای درمان کبد چرب در حال تولید داریم؛ همچنین در زمینه تولید دارویی برای درمان سرطان روده بزرگ تحقیقات خوبی انجام شده است، اما به دلیل حمایت نکردن از تولید شرکت های دارویی هیچ شرکتی علاقه ندارد با پژوهشکده گوارش کبد همکاری کند؛ زیرا زمانی که شرکت داروسازی تولیدکننده سووداک پتنت این دارو را گرفت سازمان غذا و دارو پس از چند ماه این پتنت را شکست و از این رو شرکت های دارو سازی از ترس باز نگشتن هزینه با ما همکاری نمی کنند.

مرات یادآور شد: در زمینه داروی پلی پیل سازمان غذا و دارو مانند ترامپ که هر چند ماه یک بار تلاش می کند برجام را بشکند تلاش کردند پتنت پلی پیل را بشکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار