مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی با شعار «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  احمد مطیعی،  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: اگر امروزه همه شهرها و مجامع مسکونی درگیر مسائل محیط زیستی هستند ناشی از اثرات رفتار انسان‌ها با طبیعت است.

وی بیان داشت: خوزستان با برخورداری 960 هزار هکتار جنگل مقام ششم را در کشور دارد و حدود 2 میلیون و 700 هزار هکتار مرتع، یک‌میلیون و 200 هزار هکتار بیابان (جایگاه هفتم کشور) و 350 هزار هکتار که کانون ریزگرد هستند.

 درزمینهٔ بهره‌برداری از مراتع بالغ‌بر 600 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در خوزستان وجود دارد که در کنار 36 هزار هکتار بهره‌برداری از اراضی نهال‌کاری شده و تثبیت کانون‌های ریزگردها به مردم واگذارشده است.

مطیعی با اشاره به عنایت ویژه دولت در حوزه منابع طبیعی و تثبیت کانون‌های ریزگرد عنوان کرد: بیان کرد: در سال آینده مبلغ 150 میلیون دلار به‌منظور بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد از محل صندوق توسعه ملی به خوزستان اختصاص داده شد.

وی افزود: درزمینهٔ بهره‌برداری از مراتع بالغ‌بر 600 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در خوزستان وجود دارد که در کنار 36 هزار هکتار بهره‌برداری از اراضی نهال‌کاری شده و تثبیت کانون‌های ریزگردها به مردم واگذارشده است.

مطیعی بابیان اینکه به‌منظور تثبیت ریزگردها مجبور به انجام اقدامات سریعت و عاجل هستیم، گفت: درختکاری در شرق اهواز انجام‌شده اما در سال دوم درختکاری را به مردم واگذار می‌کنیم.

وی بیان کرد: در شهرستان شوش واگذاری اسناد طرح‌های مشارکت مردمی مرتع، جنگل و بیابان نیز پیش‌بینی‌شده که در یکی از روزهای هفته منابع اجرا می‌شود.

مطیعی همچنین با اشاره به تصویب مالچ پاشی 15 هزار هکتار در کشور عنوان کرد: 10 هزار هکتار از این میزان به خوزستان اختصاص دارد که تاکنون 8 هزار هکتار از آن مالچ پاشی و درختکاری شده است.

وی گفت: سال گذشته نیز در جنوب شرق اهواز حدود 5 هزار هکتار و مابقی در شهرستان‌ها یک هزار و 500 هکتار مالچ پاشی شد.

 مطیعی جنوب شرق اهواز را با 113 هزار هکتار وسعت را بزرگ‌ترین کانون ریزگرد عنوان کرد و افزود: است، این کانون فوق بحرانی است و با کوچک‌ترین وزش باد مردم شهر اهواز شاهد ریزش ریزگردها می‌شوند.

وی بیان کرد: به‌منظور تثبیت کانون‌های ریزگرد روش‌های مختلفی ازجمله مرطوب‌سازی اراضی، بوته کاری، کاشت نهال و قُرق سازی وجود دارد اما قرار نیست همه کانون‌ها درختکاری شوند.

مطیعی بابیان اینکه خوزستان تحت تأثیر خشک‌سالی قرار دارد، گفت: برای آبیاری نهال‌کاری صورت گرفته از محل آب‌های جاری و سطحی استفاده می‌شود و قرار نیست که همه عرصه‌ها را نهال‌کاری شود.

وی با ابراز تأسف از برخی اظهارنظرها در رابطه با نهال‌کاری عنوان کرد: در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود 20 درصد افت در عرصه‌های نهال‌کاری شده وجود داشته باشد که در صورت شوری خاک، بالا بودن آب زیرزمینی خاک، عدم آبیاری به‌موقع و یا گرمای هوا اتفاق می‌افتند.

 انتهای پیام/م

تثبیت کانون‌های ریزگرد در خوزستان به مردم واگذار شده است

برچسب ها: خشکسالی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.