سرو هزارساله هرزویل به طول ۳۰ متر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان منجیل است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ سرو هزارساله هرزویل  یکی از کهن‌ترین یادمان طبیعی و تاریخی استان گیلان است که عمری به قدمت روستا دارد و هر ساله بسیاری از مردم از آن دیدن می‌کنند و نام آن در نقاط مختلف به سرو شیرازی و سرو کاشی مشهور است.

گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

سرو هرزویل ، گنج زنده هزار ساله ملی

حمید آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:سرو هزارساله هرزویل دارای ساقه و انشعابات قائم است و از مشخصات این نوع سرو آن است که در انواع دیگر سرو همیشه شاخه‌ای افقی و عمود بر محور تنه قرار دارند، ولی در این نوع سرو شاخه‌ها تقریباً موازی محور تنه هستند.

گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

وی با بیان اینکه این درخت تنومند در سال ۱۳۵۴ به عنوان اثر طبیعی ملی در سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده است افزود:

عمر روستای استثنایی هرزویل، براساس مدارک معتبر، بیش از ۱۰۰۰ سال است و ناصرخسرو، شاعر نام‌آور ایران؛ به این روستا سفر کرده و از آن در سفرنامه خود سخن گفته است.

ایجاد محدودیت‌های حفاظتی برای سرو هرزویل

بهروز آژ رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودبار با بیان اینکه سرو کهنسال هرزویل، یکی از یادگاران طبیعی استان گیلان است گفت:
کار‌شناسان محیط زیست در سال ۱۳۶۶ به وسیله دستگاه مخصوصی سن درخت هرزویل را هزار سال تخمین زده‌اند. همچنین ارتفاع این درخت ۳۰ متر و قطر تنه آن ۴. ۴۰ متراست.

گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

حفاظت از درخت استوار و همیشه سر سبز هرزویل

وی افزود: اطراف درخت فنس کشی شده و برای اطراف درخت با محیط  شش هکتار محدوده حفاظتی در نظر گرفته شده است و یکی از محیط بانان منطقه مرتب وضعیت درخت را رصد کرده و اجازه آسیب رساندن به درخت را نمی‌دهد.


گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

آمادگی رودبار برای پذیرایی از گردشگران نوروزی

اسماعیل غضنفری فرماندار رودبار گفت : ۲۳هتل ، مهمانپذیر ، خانه مسافر و مدرسه در این شهرستان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است و از نخستین مسافران نوروزی در رودبار هم با هدایایی استقبال می شود.

گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

فرماندار رودبار  خاطر نشان کرد: غاردربند رشی با هزار ۲۳۵سال قدمت ، قله ۲ هزار و ۷۰۵ متری درفک ، سرو هزار ساله هرزویل ، پل خشتی لوشان ، ییلاقات داماش و سلانسر ، آبشار کلشتر، آب گرم لویه ، استخرهای طبیعی ویستان بره سر - دفراز و کلایه ، روستای تاریخی انبوه ، رودخانه سپیدرود ، سدهای سفیدرود و شفارود، چراغعلی تپه و امامزادگان محمد حنفیه و بی ورزین ، شاه شهیدان خورگام ، فیلیده رودبار ، امامزاده طاهر رستم آباد ، امامزاده محتشم اسطلخ جان و ۲۲۰ هزار هکتار جنگل و مرتع از معروفترین اماکن گردشگری شهرستان رودبار است.

گردشگری طبیعی و تاریخی با سرو هزارساله هرزویل

سرو هزارساله هرزویل به طول ۳۰ متر در روستای هرزویل در ۵ کیلومتری شهر منجیل از توابع شهرستان رودبار قرار دارد و زیتون ، روغن زیتون ، صابون زیتون ، شیر ، ماست ، کره ، انار ، رب انار، گردو ، رشتی دوزی از سوغات این شهرستان است.

انتهای پیام/م.ع

سرو هزارساله هرزویل پذیرای گردشگران نوروزی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.