بهنود نکویی گفت: وجود جایزه‌ها نشان می‌دهد که تلاش و سماجت ما برای حفظ کیفیت دیده شده و ما را در راهمان مصمم می‌کند.

جشنواره تلویزیونی جام‌جم به رشد انیمیشن تلویزیونی کمک می‌کنندبهنود نکویی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص چگونگی تولید انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» گفت: مرکز پویانمایی صبا در نظر داشت بر اساس دو حیوان شناخته‌شده در داستان‌ها و ادبیات فولکلور ایرانی یک سریال انیمیشنی تولید کند و از تولیدکنندگان انیمیشن خواسته بود که طرح‌ها و ایده‌هایشان را ارائه کنند. در نهایت طرح استودیو «گنبدکبود» پذیرفته شد. ایده ما ساخت سریال «اسلپ استیک»(کمدی بزن و بکوب)، بدون کلام و یک روایت مدرن بر اساس نبرد همیشگی این دو حیوان بود.
 
وی بیان کرد: از دو سال و نیم پیش‌تولید را شروع کردیم. پیش‌تولید مفصلی داشتیم و تا امروز یک فصل آماده است و چند قسمت از آن مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارند. حدود ۲۰ نفر به‌صورت مستمر همکاری دارند، اما کسانی هستند که به این پروژه آمدند، کارشان را انجام داده و رفته‌اند. این اتفاق بخصوص در مرحله پیش‌تولید رخ می‌دهد و فرآیند طبیعی کار است.
 
نکویی ادامه داد: سال گذشته شش قسمت از این سریال در ایام نوروز از شبکه دو پخش شد. بعد از آن هم شبکه پویا این سریال را به نمایش گذاشت. حالا یک فصل از این سریال آماده است که به‌زودی برای پخش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
این کارگردان جوان که به همراه برادرش بابک نکویی کارگردانی این اثر را برعهده داشته، درخصوص استقبال از آن گفت: بازخورد‌های خیلی خوبی دریافت کردیم، به خصوص از مخاطبان اصلی که کودکان هستند. فیلم و عکس‌هایی از بچه‌ها به دست ما رسیده و اظهاراتی از طرف والدین داشته ایم.  در یک جامعه آماری نه‌چندان بزرگ نظر مخاطبان را پرسیده‌ایم و جلسه نقد و بررسی هم برگزار کرده‌ایم، چون نظر مخاطبان به قوام یافتن و محکم شدن اثر کمک می‌کند. در مجموع با در نظر گرفتن مشکلاتی که به زیرساخت‌ها مربوط است و خارج از اراده ما، از نتیجه بسیار راضی هستیم. هرچند می‌دانیم در شرایط بهتر می‌توانستیم اثر مطلوب‌تری بسازیم. خودمان معتقدیم سریال به لحاظ فنی حرف‌هایی برای گفتن دارد و شاید بتوانیم در این زمینه موفقیت‌هایی داشته باشیم.
 
نکویی که سریالش در بین نامزد‌های نهایی جشنواره امسال قرار دارد، در رابطه با اهمیت برنده شدن در جشنواره‌ای مثل جشنواره جام‌جم نیز گفت: جایزه‌ها از این بابت مهم هستند که نشان می‌دهند کار و تلاش و سماجت ما برای حفظ کیفیت دیده شده و ما را در راهمان مصمم می‌کنند.
 
وی همچنین در رابطه با این موضوع که جشنواره جام‌جم توانایی کمک به رشد انیمیشن را دارد یا خیر افزود: بله حتما؛ وقتی یک انیمیشن در جشنواره‌ای جایزه می‌گیرد به‌عنوان یک نمونه قابل‌اعتنا مطرح می‌شود و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. قابلیت‌های آن می‌تواند از سوی سازندگان انیمیشن مدنظر قرار بگیرد و در یک فضای رقابتی به ارتقای تولیدات منجر شود. به‌خصوص این اتفاق درباره تولیدات تلویزیونی که هیچ‌وقت در معرض داوری قرار نمی‌گیرند و آثار خوبش تقدیر نمی‌شوند، بسیار مهم است.
 
وی در خصوص اوضاع این روز‌های انیمیشن ایران ادامه داد: انیمیشن متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است و مشکلات زیادی دارد. اما خوشبختانه اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده و تولید آثاری مانند «فیلشاه» بسیار امیدوارکننده و امیدبخش است. اما مسئله اصلی اینجاست که مگر چند «فیلشاه» در طول سال در کشور ما تولید می‌شود؟ منظورم این است که تولید انیمیشن در ایران هنوز به ساختار درست صحیح پیدا نکرده و اتفاقاتی که شاهدیم، حاصل تلاش و سخت‌کوشی گروه‌ها و افراد است، نه نتیجه یک سیستم یا جریان درست. البته امیدوارم همین تلاش‌ها، آورده‌های ارزشمند برای انیمیشن ایران داشته باشد.

نکویی در پایان گفت: فرآیند تولید انیمیشن با فیلم زنده بسیار متفاوت است و می‌تواند یک جریان مستقل باشد. مؤلفه‌های داوری یک اثر انیمیشنی و یک اثر رئال کاملاً متفاوت است و در نتیجه باید در دو بخش متفاوت از هم رقابت کنند. شاید فعلاً تعداد آثار سینمایی ما هر سال به اندازه‌ای نباشد که در جشنواره فجر بخشی برای آن در نظر گرفته شود، اما داوری در بخش رئال از نظر من کاملاً غیرمنطقی است. در جشنواره‌ها و جایزه‌های مطرح جهان مثل اسکار هم انیمیشن‌ها کاملاً مستقل داوری می‌شوند و به آنها توجه ویژه‌ای نشان داده می‌شود.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.