سفر معاون اول رئیس جمهور به بغداد زمینه مهمی را برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در بازسازی عراق فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی متشکل از نیره پیروزبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد، رئیس کل گمرک و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، وارد بغداد شد تا در ادامه نشست کویت برای بازسازی عراق، بستر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی را  برای سرمایه‌گذاری ایران در این کشور فراهم کند.

وجود ایران در عراق پسا بحران، از گام جدی تهران  برای رشد و توسعه کشور دوست و همسایه غربی خبر می‌دهد. این امر به خصوص با رقابتی شدن بازار بازسازی این کشور به دلیل نقش پررنگ  آن در خاورمیانه اهمیت دو چندانی پیدا کرده است، بنابراین،حضور  ایران برای سرمایه‌گذاری گسترده در این کشور اهمیت راهبردی دارد، چرا که  تهران در زمان جنگ با داعش  کنار بغداد ایستاد و به عنوان یک همراه مطمئن در راه مبارزه با تروریسم همگام با این کشور قدم برداشت، لذا در شرایط کنونی و حضور در قامت یک سرمایه گذار می‌تواند به تثبیت اوضاع پس از بحران کمک کند.

 

قصر السلام بغداد،پذیرای حضور سرمایه گذاران ایرانی

 * کویت میزبان نشست بازسازی عراق

چندی پیش نشستی به میزبانی کویت برای بازسازی عراق برگزار شد که در آن نزدیک به ۲۰۰۰ شرکت‌های سرمایه‌گذار از کشورهای مختلف و مقامات آنها حضور داشتند. به گفته نخست وزیر عراق حیدر العبادی، کشورش به 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای بازسازی نیاز دارد، همچنین قُصَی عبدالفتاح، مدیر کل وزارت برنامه‌ریزی عراق  نیز اعلام کرده بود، خسارت‌ها در تمام استان‌های جنگ زده در حدود ۴۶ میلیارد دلار است.

در ادامه این روند و نیاز بغداد  برای جذب سارمایه گذاری خارجی، اجلاس بازسازی عراق در کویت مصادف با ۲۴،۲۳ و ۲۵ بهمن ماه برگزار شد، به طوریکه دو روز اول این اجلاس با حضور بازرگانان و تجار و با اولویت مسائل اقتصادی  همراه بود و روز ۲۵ بهمن  نیز وزیران امور خارجه کشورهای دعوت شده به این اجلاس گردهم آمدند  و به رایزنی و گفت‌وگو در مورد اجلاس مورد اشاره پرداختند.

علی رغم اینکه دولت عراق اعلام کرد انتظاراتش برای جذب سرمایه گذاری تامین نشده است اما کشورها و سازمان‌های حاضر در این نشست  کمک‌هایی را برای بازسازی عراق در نظر گرفتند.

در همین راستا مبلغ دو میلیارد دلار  به عنوان قرض از صندوق کویت برای بازسازی‌ها در عراق و حمایت از سرمایه گذاری‌ها در این کشور اختصاص یافت، همچنین نماینده آلمان دراین نشست از کمک‌های کشورش به عراق به ارزش 350 میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

امارات  نیز  متعهد به پرداخت مبلغ  500 میلیون یورو برای بازسازی‌ها در عراق شد. همچنین انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد علاوه بر این حمایت مالی، بخش خصوصی امارات نیز سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های پایگاه الرشید و بندر ام قصر دارد.

در ادامه جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در روز پایانی کنفرانس بازسازی عراق در کویت ضمن تاکید بر ادامه کمک‌ها برای بازسازی عراق به دلیل اهمیت این کشور در منطقه خاورمیانه، اعلام کرد: ما با مبلغ ۴.۷ میلیارد دلار در بازسازی‌ها در عراق مشارکت داریم و تلاش می‌کنیم که این مبلغ را افزایش دهیم.

نماینده اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی اعلام کرد، این اتحادیه مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو برای حمایت از تحقق ثبات در عراق پرداخت می‌کند و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز از کمک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری کشورش به بازسازی‌ها در عراق خبر داد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز  در نشست بازسازی عراق شرکت کرد و گفت: ترکیه پنج میلیارد دلار تسهیلات مالی به عراق تخصیص خواهد داد. بنابراین حضور ایران در چنین بازار رقابتی بسیار اهمیت دارد چراکه در دوران پسا بحران است که همه چیز تقریبا تثبیت می شود. 

 قصر السلام بغداد،پذیرای حضور سرمایه گذاران ایرانی

*اهمیت حضور ایران در بازسازی عراق 

حضور ایران در بازسازی عراق اهمیت قابل توجهی به لحاظ امنیتی و اقتصادی دارد. موضوع بازسازی عراق پس از آغاز نابودی سازمانی داعش در این کشور، یکی از سرفصل‌های اصلی دیپلماسی بغداد بوده است. منابع طبیعی و انسانی نواحی جنگ‌زده، منافع ژئوپلتیک کشورهای خارجی در کنار اهمیت این نواحی به عنوان مناطق مستعد جهادگرایی تکفیری، از جمله مولفه‌هایی هستند که دولت عراق را برای جذب سرمایه خارجی مورد نیاز امیدوار کرده‌اند. 

 کمک های خارجی در دو نوع سرمایه گذاری مستقیم  خارجی و کمک های مالی در شکل وام  برای کشورهای بحران زده ،صورت می گیرد. وام‌های خارجی برای کمک به کشورهای بحران زده از طریق سازمان‌های خارجی مانند صندوق بین المللی پول صورت می گیرد اما سرمایه گذاری خارجی توسط بخش خصوصی و دولتی کشور سرمایه گذار عملی می شود.

هدف از این سرمایه‌گذاری سود‌آوری اقتصادی آن است به طوریکه بازسازی کشورهای پسا بحران با توجه به نیاز فوری آنها به سرمایه و شرایط ویژه‌ای که در بستر توافقات بین المللی ایجاد می‌شود، فرصت‌ های جذابی  برای سرمایه‌گذاران  خارجی را فراهم می کنند.

 همچنین این مدل از همکاری‌های  اقتصادی  در راستای کسب پرستیژ بین المللی صورت می‌گیرد و مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد. به ویژه از آن رو که بازسازی نقش اصلی را در جلوگیری از بروز دوباره بحران، در جوامع هدف ایفا می‌کند.

منافع سیاسی و امنیتی نیز از جمله مولفه‌های مهم اثر‌گذار در این مشارکت‌های بین المللی است. این دست منافع، هم در تصمیم‌گیری دولت‌ها برای اقدام به مشارکت و میزان آن موثر‌اند و هم در هدف‌گذاری دولت‌ها برای آینده روابط‌شان، مورد توجه قرار می‌گیرند.

 
قصر السلام بغداد،پذیرای حضور سرمایه گذاران ایرانی

 *دستاورد سفر معاون اول به بغداد

سفیر ایران در عراق دستاوردهای این سفر را کاملا مثبت  و خوب ارزیابی کرده است، به طوریکه  وی اظهار کرده است:  توافقاتی در زمینه امور بانکی، بازرگانی و گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور صورت گرفته و موضوع سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در پروژه های عمرانی برای بازسازی عراق و سرمایه گذاری در آن  مورد بحث و بررسی مقامات و کارشناسان دو طرف قرار گرفته است.

همچنین موضوع  اروندرود  و قرارداد ۱۹۷۵ از دیگر موضوعاتی بوده  که مذاکرات خوبی در خصوص آن انجام شده است.به گفته وی گسترش همکاری‌های در زمینه انرژی از جمله گاز و برق و همکاری های نفتی از دیگر بحث های مطرح شده در نشست میان مقامات ارشد ایران و عراق بوده است. 

 ایران، کویت، چین و آلمان  از جمله مهمترین کشورهایی هستند که تا کنون برای مشارکت در بازسازی عراق اعلام آمادگی کرده اند. ایران اگرچه در گذشته نیز یکی از شرکای عراق در امر بازسازی بوده است اما در دور جدید با فرصت‌های گسترده‌تری مواجه است.

در طول سال‌های پس از شکل‌گیری عراق جدید، روابط دو کشور توسعه یافته است. ایران نقشی محوری در جنگ با داعش و آزادسازی مناطق تحت اشغال این گروه داشته است. لذا مشارکت ایران در بازسازی عراق در سال‌های گذشته در حوزه های متنوعی همچون، توسعه شبکه برق عراق، بازسازی عتبات عالیات و تقویت نیروهای نظامی و امنیتی این کشور صورت گرفته است، این همکاری‌ها بستر روابط مثبت دو کشور در زمینه اقتصادی بوده است.

روابط تجاری ایران و عراق با وجود رقابتی بودن بازار این کشور، همواره روبه توسعه بوده و با توجه به ضریب تجاری بالای آن، برای ایران سودآور ارزیابی می‌شود بازسازی عراق فرصت کم نظیری است که می‌تواند به روند توسعه روابط دو کشور، سرعت ببخشد.

حضور ایران در بازسازی عراق علاوه بر اهمیت اقتصادی برای دو کشور، دارای ابعاد سیاسی و امنیتی قابل توجهی است لذا  ایران یک متحد اثرگذار برای عراق پس از صدام بوده و نزدیک‌ترین قدرت منطقه‌ای به بغداد ارزیابی می‌شود. 

انتهای پیام /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
درود بر ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ایمان موحد
۱۳:۳۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
عجب اقتصادی خودمون داریم که میخایم به همسایمون هم کمک کنیم روحانی موچکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
این همه در بیرون کردن داعش کمک عراق کردیم اون وقت کشورهای دیگه منفعتش رو باید ببرن ما شدیم جاده صاف کن
Iran (Islamic Republic of)
amirhossein
۰۹:۵۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
عجب
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
عجب
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
بسلامتی
آخرین اخبار