مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از توسعه سایت گردشگری مختومقلی فراغی با اعتبار بیش از ۷ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: عملیات طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی فراغی در این فاز شامل تکمیل رواق‌های پیرامون مقبره این شاعر نامدار ترکمن است.

وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان انجام می‌شود.

کریمی اضافه کرد: مختومقلی فراغی، شاعر و عارف نامدار ترکمن ایرانی است که در سال ۱۱۵۳ هجری قمری در روستا حاجی قوشان گنبد کاووس به دنیا آمد و در سال ۱۲۱۱ هجری قمری در روستا آق تقای وفات یافت.

وی در ادامه گفت: از مختومقلی یک دیوان شعر با ۴۵۱ عنوان شعر باقی مانده و این دیوان در ایران در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار توسط استاد مراد دوردی قاضی به چاپ رسید.

کریمی افزود: مختومقلی در اواخر دوره نادرشاه و اوایل دوره قاجار زندگی کرده و اشعارش مربوط به این دوره بوده و از آنجایی که در آن سال‌ها مرز فعلی بین ایران و شوروی سابق کشیده نشده بود، بنابراین مختومقلی علاوه بر شاعر ایرانی بودن، شاعر تمام ترکمن‌های آسیا مرکزی و افغانستان نیز است و به تمام ترکمن‌های جهان تعلق دارد.

انتهای پیام/ق
 

توسعه سایت گردشگری مختومقلی فراغی در گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.