نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در آغاز نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه گفت: شورای امنیت باید مسئولیت اجرای آتش‌بس را در سوریه به عهده بگیرد. پس از قطعنامه شورای امنیت بمباران غوطه افزایش یافته است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: پیشنهاد می‌کنم سه گروه مسلح حاضر در غوطه شرقی نشست مشترکی با روسیه در ژنو برگزار کنند.

او افزود: حمله به عفرین ادامه دارد و این مسأله باعث آواره شدن بسیاری از غیرنظامیان شده است.

در همین حال آمریکا در پیش نویس قطعنامه جدید خود از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است در منطقه غوطه شرقی دمشق آتش بس ۳۰ روزه برقرار کند.

آمریکا در پیش نویس قطعنامه جدید تهیه شده از دبیر کل سازمان ملل خواست فورا پیشنهاد‌هایی برای نظارت بر اجرای توقف خشونت‌ها در غوطه شرقی دمشق تهیه کند.

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: روسیه در حضور جهانیان با قطعنامه آتش بس موافقت کرد ولی به آن پایبند نبود.

هیلی گفت: وقتی شورای امنیت نتواند درباره سوریه اقدام کند "زمان‌هایی هست که دولت‌ها وادار می‌شوند خودشان دست به اقدام بزنند."

او خطاب به دولت سوریه گفت: "آمریکا کماکان آماده اقدام در صورت لزوم است."

هیلی مدعی شد: دنیا در برابر نقض قطعنامه آتش‌بس سوریه ساکت بوده و اگر آمریکا لازم بداند عملیات نظامی یکجانبه برای پایان دادن به این وضع به راه می‌اندازد.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه گفت: در قطعنامه ۲۴۰۱ اشاره‌ای به برقراری فوری آتش بس نشده است. مقامات سوریه خواستار توقف فوری حملات تروریست‌ها به دمشق هستند.

او افزود: تحولات غوطه تناقضی با قطعنامه آتش بس شورای امنیت ندارد. حکومت سوریه کاملا حق دارد خطر تروریست‌ها را از میان بردارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: باید برای محقق ساختن هدف خود که توقف درگیری‌ها در سوریه است، متحد شویم. حکومت سوریه موافقت خود را با قطعنامه ۲۴۰۱ اعلام کرد، اما در عین حال خواهان توقف فوری حملات به دمشق است.

نبنزیا افزود: حومه دمشق نباید به پایگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شود. پیام‌های ارتباطی گروه‌های تروریستی را برای گلوله باران گذرگاه‌های امن رصد کرده‌ایم. گذرگاه‌های امنی را در اردوگاه الوافدین و منطقه جسرین ایجاد کردیم اما افراد مسلح همچنان به گلوله‌باران دمشق و مناطق اطراف آن ادامه می‌دهند. گروه‌های مسلح مواد غذایی و گوشی‌های تلفن همراه و آب را از غیرنظامیان می‌گیرند و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. ما از گروه فیلق الرحمن خواستیم از جبهه النصره جدا شود اما این گروه همچنان قصد دارد به عملیات نظامی خود ادامه دهد. تبلیغات رسانه‌ای برای متهم کردن حکومت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم این کشور به راه افتاده است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: ما به شدت نگران هستیم از این که مردم سوریه از کمشکش و انفجار و اقدامات خشونت بار در رنج هستند.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: ما امیدواریم سازمان ملل به جنایت‌های ائتلاف به اصطلاح بین المللی به رهبری آمریکا علیه مردم ما در سوریه رسیدگی کند. ما همچنین امیدواریم سازمان ملل متحد به تجاوز ترکیه به عفرین پایان دهد.

او افزود: دبیر کل سازمان ملل اطلاعات کافی برای ارزیابی اوضاع در سوریه در اختیار ندارد. کشور‌های تهدید کننده سوریه هیچ‌گاه به فکر منافع غیرنظامیان نبوده‌اند. مدت زیادی است که دولت آمریکا از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد. برای پایان دادن به این اشتباهات، آیا آنچه که آن‌ها در ویتنام، عراق، سومالی و یمن انجام داده‌اند، کافی نیست؟

جعفری افزود: دولت سوریه از مفاد قطعنامه ۲۴۰۱ استقبال و از آن ابراز رضایت کرد. عملیات نظامی ارتش سوریه به صورت روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۲ ظهر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه متوقف می‌شود اما تروریست‌ها به حملات خود به غیرنظامیان در دمشق ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

نشست شورای امنیت برای ارائه گزارش درباره اوضاع سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار