سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: بازی محلی "شوو ودوق" که از گذشته تا کنون جزو بازی‌های نوروزی بوده در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشورثبت شد.

ثبت بازی محلی

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجان اکبری سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: شوو ودوق نام یکی از معروفترین و محبوبترین بازیهای گروهی در میان مردم کرمانج روستای لایین و روستاهای کرمانج نشین اطراف آن است.

وی افزود: این بازی یک بازی گروهی است که در روزهای نوروز به ویژه در مراسم13بدر اجرا می شود، افراد شرکت کننده در آن به دو گروه تقسیم می ‏شوندهر گروه یک سرگروه یا در اصطلاح محلی " اوستا" دارد که افراد گروهش را انتخاب می‏ کند. ابزار لازم برای این بازی چند عدد چوبدستی به بلندی بیش از یک متر که در زبان کرمانجی (شِو) و یک چوپ کوچکتر(دوق) به بلندی 25 تا 30 سانتیمتر می‏ باشد.


سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در ابتدا هریک از اعضا گروه آغاز کننده بازی، با چوبدستی به چوپ کوچکتر که روی زمین و روی گودال کوچکی به نام "کورخ" قرار داده شده ضربه‏ ای می‏زنند و افراد گروه مقابل تلاش می کنند تا با چوب دستشان به آن ضربه‏ ای بزنند. در صورتی که افراد گروه مقابل نتوانند به دوق ضربه بزنند، فاصله چوب کوچکتر تا کورخ به روش های مختلف در بازی محاسبه شده و امتیازبندی می شود.


اکبری افزود: افراد شرکت کننده در این بازی  در قالب دو گروه به بازی می ‏پردازند. محدودیت سنی و جنسیتی برای افراد شرکت کننده وجود ندارد و معمولا از پسران و دختران نوجوان تا مردان و زنان میانسال امکان پرداختن به این بازی را دارند.


انتهای پیام//م.ن

بازی محلی "شوو ودوق" در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.