به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ بهروز غَرَوی در کارگاه پیشگیری از حوادث جادهای قزوین افزود: این تصادفات با کشته و هزینههای آن، در ده سال گذشته یک میلیون نفر را به قشر فقیر اضافه کرده است.
به گفته غَرَوی، ۳۰ درصد از سوانح ناشی از حواس پرتی و ۲۲ درصد برخورد با عابر پیاده است.
مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: روزانه ۴۳ نفر در جادههای کشور فوت میکنند و ۹۱۸ نفر مصدوم میشوند.
غروی افزود: برخلاف تصور مردم، جادهها در شب آرامتر است.
وی با بیان اینکه دهه حاضر، دهه ایمنی و کاهش حوادث نامگذاری شده است افزود: ما در جمیعت طرفداران ایمنی راهها به دنبال کاهش مصدومان و قربانیان از طریق مسایل فرهنگی هستیم.
غَرَوی گفت:: در سال ۸۴ و ۸۵، بر اثر سوانح رانندگی ۵۵ هزار کشته شدند و این رقم در دهه هشتاد، ۲۵۵ هزار نفر بود که از شهدای جنگ تحمیلی هم بیشتر است.
به گفته مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها، ۴ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینههای نبود ایمنی و ۳۰ تا ۳۵ درصد از تختهای بیمارستانها یا به عبارتی بودجه سلامت، صرف هزینههای جادهای میشود.
وی افزود: ۷۰ درصد سوانح رانندگی، تصادفات بین شهری است و در سالهای اخیر از حوادث شهری کاسته و به حوادث بین شهری افزوده شده است.
مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها اضافه کرد:در تصادفات برون شهری بیشترین تصادفات به ترتیب در جادهها و بزرگراههاست.
غروی افزود: حدود ۴۰ درصد از کشتههای سوانح رانندگی جوانان ۳۰ و کمتر از ۳۰ است.
به گفته مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها، قزوین، یکی از استانهای کم تصادف و موفق در زمینه کاهش حوادث جادهای است.
انتهای پیام/