در این گزارش به اتفاقاتی که در شهریور 96 در موسیقی ایران اتفاق افتاد، می پردازیم.

درگذشت خواننده پیشکسوت و ادامه لغو کنسرت هابه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به اتفاقاتی که در شهریورماه 96 برای موسیقی ایران رخ داده است، اشاره می کنیم.

- مهمترین و دردناک ترین رویداد این ماه، درگذشت خواننده پیشکسوت کشورمان نادر گلچین در آخرین روز تابستان بود. نادر گلچین در سال 1315 در رشت متولد شد. او در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۰ با رادیو ایران همکاری کرد و تا سال ۱۳۶۲ این همکاری ادامه پیدا کرد. نادر گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت. از آثار ماندگار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا و زلف بنفشه اشاره کرد. نادر گلچین عموی مرجانه گلچین بازیگر سینما و تلویزیون است.

- در این ماه جشنواره موسیقی جوان در حالی برگزار شد که بزرگانی چون هومان اسعدی، حسین علیزاده و مسعود شعاری داوری آثار این فستیوال را بر عهده داشتند. نکته مهم در خصوص این جشنواره، راهیابی برگزیدگان آن به جشنواره موسیقی فجر بود. هومان اسعدی دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان در این باره گفت: این جشنواره با کمک جمع عظیمی از استادان بزرگ برگزار شد و تعداد بسیار بالایی از شرکت کنندگان در این دوره حضور داشتند که از نظر من، چنین جشنواره ای در جهان وجود ندارد. بخش موسیقی نواحی که در دو دوره قبل اضافه شده، امسال پیشرفت چشمگیری داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند ما با موفقیت بسیاری روبه رو خواهیم بود.

- مهدی جهانی خواننده پاپ کشورمان پس از مدت‌ها انتظار توانست همه مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرت و فعالیت رسمی در کشور را بگیرد و نخستین کنسرت این خواننده در تاریخ 18 شهریور در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت.

- محمد رضا عیوضی خواننده پاپ اعلام کرد که پس از 15 سال کنسرت برگزار می کند. این خواننده پس از 10 سال آلبوم جدیدش را منتشر کرده بود.

- در ادامه لغو برخی از کنسرت های پاپ، کنسرت  رضا صادقی در بندر عباس و سینا شعبانخانی در آران سمنان لغو شد. البته این لغو کنسرت دلیل متفاوتی با لغو کنسرت در ماه های گذشته خوانندگان داشت. چرا که سینا شعبانخانی به دلیل عفونت ناشی از سرماخوردگی شدید و رضا صادقی هنرمند مطرح موسیقی پاپ کنسرت شهریور خود در بندرعباس را در پی سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در شهریور 96  لغو کرد. رضا صادقی در اين باره گفته است: عادت ندارم بر خلاف نگاه قلبم ببينم. با تمام احترام و باور قلبى و اجازه مردم نازنين شهرم، كنسرت شهریورم را موكول می‌كنم به زمانى ديگر؛ به احترام و همدردى با خانواده داغ ديده هاى حادثه دختران معصوم هرمزگانى ام. ممنونم از تهيه كنندگان و دست‌اندركاران كنسرت امشب كه همراه اين باور و تصميم بودند ... تمام قلبم براى اين دختران پاك و معصوم مچاله شد».

- بنیامین بهادری در شهریور 96 صاحب یک فرزند دیگر شد. این خواننده که در سال 96 برای دومین بار ازدواج کرده، از همسر نخستش که در حادثه تصادف درگذشته بود، یک دختر به یادگار دارد.

- در آستانه محرم 96 آلبوم «سربلندان» که با صدای خوانندگانی چون محمد معتمدی، امیر حسین مدرس و چند خواننده دیگر و با آهنگسازی محسن جلیلی و بر اساس اشعاری از حافظ، مولوی، فاضل نظری، سید علی موسوی گرمارودی، عمران صلاحی، قادر طهماسبی (فرید)، سعید بیابانکی، علیرضا قزوه، عمران صلاحی و حبیب‌الله چایچیان (حسان) ساخته شده بود، همزمان با شروع ماه محرم در حوزه هنری رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

شهریور 96 چه اتفاقاتی در موسیقی ایران افتاد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار