در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در بهمن ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

خبر آمدن تاکاهاشی به ایران و درخواست عجیب دفتر موسیقی از اهالی موسیقیبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در بهمن ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

در بهمن امسال اعلام شد که کیتارو مجدد به ایران می آید. ماسانوری تاکاهاشی ملقب به کیتارو سه سال پس از اجرای پرطرفدارش در تهران که با استقبال و تمدید چند باره کنسرتش رو به رو شد، بار دیگر در تهران به اجرای برنامه خواهد پرداخت و همه مجوزهای این کنسرت صادر شده است و بلیت فروشی آن به زودی آغاز خواهد شد. علی چراغعلی (تهیه کننده این کنسرت) درباره این برنامه توضیح داد: «خوشبختانه تمام مجوزهای برگزاری این کنسرت صادر شده است و قرار بود این کنسرت در 4 اسفند در تهران برگزار شود، ولی بنابر برخی برنامه ریزی ها از سوی ما و آقای کیتارو تصمیم گرفتیم در اردیبشت سال ۹۷ این کنسرت در تهران و چند شهر دیگر در کشور روی صحنه برود.»

ماسانوری تاکاهاشی ملقب به «کیتارو» که متولد چهارم فوریه ۱۹۵۳ در شهر تویوهاشنی ژاپن است، در ایران طرفداران زیادی دارد. او اولین‌بار با آلبوم «جاده ابریشم» سر زبان‌ها افتاد. این آلبوم تنها در ایران با استقبال روبه‌رو نشد، بلکه در سال ۱۹۸۶ با استقبال جهانی روبه‌رو شد. جاده ابریشم، موسیقی‌ بود برای مستندی ژاپنی که به مدت پنج سال در تلویزیون به نمایش درآمد. کیتارو در سال ۸۷ میلادی به دنبال استقبال از آلبوم جاده ابریشم، با همکاری موسیقیدانانی چون جان اندرسون و می‌کی هارت آلبوم مطرح «نور روح» را عرضه کرد که حدود ۱۰میلیون کاست از آن فروخته شد و در ایران هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. از دیگر آلبوم‌های کیتارو که در ایران با استقبال مواجه شده می‌توان از «ماندالا» یاد کرد. کیتارو در کنار محبوبیت جهانی، جایزه معتبر گرمی (Grammy) را که به اسکار موسیقی شهرت دارد بابت موسیقی فیلم «بهشت و دوزخ» (ساخته اولیور استون) از آن خود کرده است. این جایزه سال ۱۹۹۴ به او اعطا شد.

در این ماه یک شخص با ساختن اکانت‌های جعلی به اسم ترانه مکرم، نرگس جعفری و پرسا مقدس که از جمله شاعران قطعه های مشهور موسیقی هستند، اقدام به ارسال پیام‌های دروغین به همکاران این سه ترانه‌سرا کرده بود که در میان آنها مطالب غیر اخلاقی هم منتشر شده بود. این سه ترانه سرا مدعی هستند که با اکانت‌های جعلی تلگرام به اسمشان پیام‌های متعددی به اهالی موسیقی ارسال شده است. آنها همچنین با تنظیم یک شکایت‌نامه از طریق پلیس فتا این مسأله را پیگیری می کنند. طبق گفته یکی از ترانه سرایان مذکور، با توجه به نوع پیام ها و فعالیت هایی که فرد جاعل انجام داده است، به نظر می آید که این فرد، آشنایی کامل با ترانه سراها و دوستان و همکاران آنها داشته است.

پس از پایان جشنواره موسیقی فجر، در بهمن ماه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی جالب از تمامی فعالان عرصه موسیقی درخواست کرد تا نظرات خود را درباره شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر ارائه کنند. در متن این اطلاعیه آمده است: «با احترام بدین وسیله از تمامی افراد حقیقی و حقوقی، هنرمندان، متخصصان و فعالان عرصه موسیقی کشور دعوت می‌شود؛ با عنایت به این که تدوین و تصویب شیوه نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، هرگونه پیشنهاد و نظر کارشناسی خود را حداکثر تا تاریخ ٩٦/١١/٢٥ کتباً به این دفتر، ارسال نمایند.» این اتفاق با این شکل شاید برای نخستین بار در تاریخ جشنواره موسیقی فجر می افتد. باید دید ساز و کارهای این اقدام مشارکتی به عملکرد بهتر معاونت هنری وزارت ارشاد در برگزاری جشنواره موسیقی فجر سال آینده منتهی می شود یا خیر.

نماهنگ «ایرانِ جان» برای اولین بار به صورت مشترک با صدای حجت اشرف زاده، حامد همایون، رضا صادقی و مهدی یغمایی اجرا شد. نماهنگ «ایران جان» با همکاری و اتفاق نظر دو موسسه ارزشی و مذهبی که در زمینه موسیقی مدت هاست فعالیت می‌کنند، ساخته شد. مرکز آوای انقلاب اسلامی (ماوا) و بسیج سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی تصمیم به تولید نماهنگ ایران جان گرفتند که در آن برای اولین بار توانستیم از حضور 4 خواننده مطرح و نامدار کشور بهره مند شویم. نکته جالب در این موزیک، تلفیق موسیقی سنتی و پاپ است.

به‌دلیل غیبت محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی در جلسات شورای عالی، خانه‌ موسیقی در بهمن ماه تشکیل جلسه داد و رئیس جدید خود را معرفی کرد. در این جلسه فرهاد فخرالدینی به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی انتخاب شد. این شورا سال گذشته با اعضای جدید آغاز به کار کرد.

یوهان یوهانسون آهنگساز ۴۸ ساله ایسلندی و برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد جایزه اسکار، این ماه در برلین به دلیل نامعلومی درگذشت. تیم هو سون مدیر برنامه‌های او بیان کرده که مقامات برلین در حال رسیدگی به پرونده او هستند و به همین جهت برای پی بردن به علت مرگش، او را کالبدشکافی کردند.

با وجود این که عقیلی، خلعتبری، علیزاده و یک آهنگساز یونانی در میان نامزد های دریافت بهترین موسیقی متن در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بودند، اما کارن همایونفر برای موسیقی فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا موفق به دریافت سیمرغ بلورین در این بخش شد.

 

انتهای پیام/

 

بهمن 96 چه اتفاقاتی در موسیقی ایران رخ داد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار