دور نخست سفر‌های شهرستانی استاندار بوشهر که برای گره گشایی از مشکلات واحد‌های تولیدی و تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و اشتغال این استان در واپسین روز‌های آذرماه امسال آغاز شده بود، روز چهارشنبه هفته جاری (۲۳ اسفند ماه) با حضور در دشتی پایان یافت.

دور نخست سفر‌های گره گشای شهرستانی استاندار بوشهر پایان یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  عبدالکریم گراوند در این سفر‌ها که با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی از شهرستان عسلویه آغاز شد درمجموع ۱۰ سفر از مشکلات نزدیک در جریان موانع فراروی تولیدکنندگان و کارآفرینان استان قرار گرفت و مشکلات حدود ۲۰۰ واحد تولیدی این استان را بصورت نمادین در بازدید‌ها و نشست‌هایی با حضور تیم اقتصادی مدیران استان بطور کامل برطرف کرد.

وی در دهمین سفر شهرستانی خود به دشتی سفر کرد و در بدو ورود به این شهرستان در یادمان ۲ شهید گمنام پارک مفتون شهر خورموج مرکز دشتی مورد استقبال مسئولان شهرستان قرار گرفت.

دشتی در هشت سال دفاع مقدس ۲۳۲ شهید و ۵۷۸ جانباز تقدیم نظام شکوهمند جمهوری اسلامی ایران کرده و پیکر‌های ۱۳ شهید گمنام نیز در این شهرستان خاکسپاری شده است.

بازدید استاندار بوشهر از سه واحد تولیدی شهرستان دشتی

شرکت تعاونی آهک هیدراته نخستین واحدی بود که به عنوان واحد فعال مورد بازدید استاندار بوشهر قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهک هیدراته در این بازدید گفت: تولید آهک هیدراته، کربنات کلسیم اکباتان و تولید کاغذ سه واحد مجزای این شرکت هستند که از این سه واحد یک واحد فعال و ۲ واحد دیگر نیز یکی در آستانه راه اندازی و دیگری در آستانه شروع کار احداث است.

جهانگیر مسکوچی افزود: واحد تولید آهک هیدراته به تنهایی ۶۶ فرصت شغلی ایجاد کرد و ۲ واحد تولید کربنات کلسیم اکباتان و کاغذ نیز برآورد ایجاد فرصت شغلی آن‌ها ۱۵۰ نفر است.

وی ادامه داد: آهک هیدراته تولیدی این واحد اکنون به کشور‌های مختلف حوزه خلیج فارس از جمله قطر و کویت صادر می‌شود.

وی افزود: تقسیط جریمه پرداخت نشدن بدهی این واحد به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر و دریافت تسهیلات ۴۵ میلیارد ریالی ۲ خواسته اصلی این شرکت است.

افتتاح نخستین نیروگاه تولید برق خورشیدی استان بوشهر

استاندار بوشهر در این سفر ضمن بازدید از نخستین نیروگاه برق خورشیدی این استان در شهرک صنعتی شهرستان دشتی آن را افتتاح کرد.

مدیرعامل واحد نیروگاه تولید برق خورشیدی مهر دشتی گفت: این نیروگاه با هفت میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری و ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق راه اندازی شده است.

محمود رضایی افزود: با وجود بالا بودن هزینه‌های احداث این نیروگاه، اما ۳۰ درصد سرمایه گذاری انجام شده برای راه اندازی این واحد برای خرید زمین پرداخت شده است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای هشت نفر در این واحد یادآور شد: نیروگاه تولید برق خورشیدی دشتی برای توسعه متقاضی دریافت تسهیلات ارزان قیمت است که به دلیل واقع شدن در شهرک صنعتی از دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری محروم شده است.

مزرعه کنار پیوندی مودت شهرستان دشتی سومین مرکز مورد بازدید استاندار بوشهر بود.

رئیس جهاد کشاورزی دشتی گفت: ۷۲ هکتار کنار پیوندی در این شهرستان کاشت شده که هر هکتار آن پنج فرصت شغلی ایجاد کرده است.

شیرعلی بهادری افزود: کنار‌های تولیدی این شهرستان از کیفیت بسیار بالایی برخودار است، ولی با این وجود در ارتباط با بازار فروش با مشکلاتی روبرو است.

وی ادامه داد: بخشی از کنار‌های تولیدی شهرستان دشتی به کشور عراق صادر می‌شود که این بازار به تنهایی کافی نیست و باید زمینه بازاریابی مناسب برای رونق فروش این محصول فراهم شود.

سفر‌های شهرستانی گامی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی بود
استاندار بوشهر در نشست مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارآفرینان شهرستان دشتی با تاکید بر تحقق شعار سال مبنی بر 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' اظهار داشت: تحقق این شعار که در ابتدای سال توسط رهبر فرزانه انقلاب انتخاب شد همواره از دغدغه‌های مسئولان کشوری و استان بوشهر بود که در جریان سفر‌های شهرستانی برای تحقق این امر در استان بوشهر گامی بلند برداشته شد.

گراوند افزود: در این ارتباط مشکلات و موانع فراوانی از واحد‌های تولیدی استان شناسایی و برطرف شد که این امر در نهایت می‌تواند منجر به رونق و بهبود فضای کسب و کار در استان شود.

وی ادامه داد: لازمه پویایی بخش خصوصی تحرک دوچندان دستگاه‌های دولتی است که در این راه مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید برای حل مشکلات از ظرفیت‌های قانونی نهایت استفاده را ببرند.

ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار تکلیفی ملی و شرعی برای مدیران است

گراوند تاکید کرد: ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار باید به عنوان تکلیف شرعی، ملی و دینی برای مدیران باشد که تنها راه انجام آن گره گشایی از موانع و مشکلات فراروی بخش خصوصی است.

وی افزود: نگاه پاسخگویی مدیران به مردم باید همواره محور و نقشه راه برای مدیران باشد تنها راه تحقق این مهم یافتن راه حل و تسهیل گری در امور مردم است.

آمار بالای بیکاری زیبنده دشتی نیست

استاندار بوشهر با اشاره به معضل بیکاری در دشتی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود در این شهرستان نرخ بالای آمار بیکاری زیبنده این شهرستان نیست.

وی یادآور شد: دشتی گرچه دسترسی مناسبی به دریا ندارد، ولی سایر قابلیت‌های آن نیز کمتر از ظرفیت‌های دریایی نیست.

گراوند بیان کرد: وقتی پنج کشور منطقه برای دریافت محصول آهک از یک واحد تولیدی دشتی صف می‌کشند این نشان از ظرفیت‌های فراوان این شهرستان است.

وی ادامه داد: کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های قابل توجه دشتی باید بیش از پیش توسعه یابد که در این زمینه با توجه به بحران کم آبی توسعه گلخانه‌ها و شبکه‌های نوین آبیاری حائز اهمیت ویژه‌ای است.

گراوند یادآور شد: استان بوشهر در حوزه سرمایه گذاری در تامین آب عقب ماندگی‌های زیادی داشته که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی شده بخشی از این عقب ماندگی جبران و استان در حوزه سرمایه گذاری در حوزه آب به وضعیت مطلوبی برسد.
استاندار بوشهر یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آب زیرمینی در ارتباط با این موضوع همه باید دغدغه‌مند باشند تا برنامه ریزی‌ها در مسیر حفظ منابع آبی استان در یک جهت گیری صحیح قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر نقش آفرینی بیشتر فرمانداران در حوزه اقتصادی اظهار کرد: برای سال آینده پیش بینی شده فرمانداران و بخشداران استان بوشهر در حوزه اقتصاد نقش آفرینی چشمگیری داشته باشند.

گراوند تاکید کرد: در ایجاد اشتغال فرمانداران باید خود نیز دست به کار شده و تمام نگاه‌های خود را به مدیران استانی معطوف نکنند.

وی اظهار داشت: با توجه به شناختی که فرماندراران از ظرفیت‌های شهرستانی دارند می‌توانند بیش از پیش در حوزه اقتصادی نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: در این راستا نیز مجریان طرح‌ها باید برای به ثمر رساندن طرح‌های تلاش‌های مجدانه داشته و تمام تلاش خود را تا حصول نتیجه بکار گیرند.

فرماندار شهرستان دشتی نیز گفت: این شهرستان با برخورداری از ۶۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت دومین قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود.

یک چهارم معادن استان بوشهر در شهرستان دشتی واقع است

عبدالله نادری افزود: این شهرستان ۲۵ درصد معادن استان بوشهر را به خود اختصاص داده که سنگ گچ و آهک هیدراته از شاخص‌ترین فرآورده‌های آن محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: شهرستان دشتی با دارا بودن بیش از ۱۰۰ اثر طبیعی و گردشگری از جمله کوه مند، کوه نمک و کلات حیدری در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های قابل توجهی دارد.

گمرک لاور ساحلی نیازمند توسعه است

وی ادامه داد: در ارتباط با فعالیت‌های گمرکی نیز گمرک لاور ساحلی دشتی نیازمند توسعه و ایجاد پسکرانه است که تحقق این مهم لازمه اصلی افزایش صادرات مستقیم از این شهرستان است.

نادری اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان توسعه زیرساخت‌ها تبدیل به ضرورت شده که در این بین توسعه راه‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عملیات اجرایی سد‌های باغان و دشت پلنگ نیازمند شتاب بیشتر است
وی یادآور شد: در حوزه آب اقدامات زیرساختی خوبی در دشتی آغاز شده که در این ارتباط تسریع عملیات سد‌های باغان و دشت پلنگ و اجرای طرح‌های آبخیزداری از خواسته‌های مهم مردم این شهرستان است.

پست برق ۱۳۲ کیلوولت در بخش شنبه و طسوج احداث می‌شود

نادری اضافه کرد: احداث پست برق ۱۳۲ کیلوولت در بخش شنبه و طسوج دشتی از دیگر خواسته‌های مردم مهم این بخش است که رایزنی‌های لازم با شرکت برق منطقه‌ای فارس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تحقق این مهم می‌تواند به رونق فعالیت‌های حوزه کشاورزی و صنعت کمک شایانی کند.

 حل مشکلات ۱۷ واحد تولیدی شهرستان دشتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهرگفت: حل مشکل کارگاه‌های تولیدی و ایجاد رونق تولید و بازار کسب و کار در اولویت برنامه‌های مسئولان دولت تدبیر و امید در این استان است.

سعید زرین‌فر افزود: در این ارتباط از سال ۱۳۹۴ کارگروه توسعه و رفع موانع تولید برای رونق اقتصاد کشور ایجاد شده که تاکنون دستاورد‌های فراوانی در زمینه حل مشکلات واحد‌های تولیدی داشته است.

وی ادامه داد: در جریان سفر استاندار بوشهر به شهرستان دشتی نیز با تشکیل نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات فراروی ۱۷ واحد تولیدی این شهرستان مورد بررسی و برای حل مشکل آن‌ها تصمیم گیری شد.

زرین فر ادامه داد: حضور مدیران ارشد استان بویژه استاندار در شهرستان نشان از اهمیت آن‌ها به مسائل شهرستان‌ها و گره گشایی از موانع مشکلات واحد‌های تولیدی است.

فرمانداران از سرمایه گذاران حمایت کنند

وی اضافه کرد: فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها نیز باید در تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نقش ایفا کنند و حمایت از سرمایه گذاران سرلوحه اصلی کار خود قرار دهند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: شهرستان دشتی از حیث مساحت و جمعیت به ترتیب رتبه دوم و پنجم استان را به خود اختصاص داده است.

 شهرستان دشتی یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و صنعت استان بوشهر است

سید اسماعیل موسوی افزود: شهرستان دشتی ۳۵ واحد از ۴۴۶ واحد تولیدی فعال حوزه صنعت و معدن استان را به خود اختصاص داده که میزان سرمایه گذاری این واحد‌ها بیش از ۴۳۵ میلیارد ریال و اشتغال زایی آن‌ها ۴۸۰ نفر است.

وی ادامه داد: شهرستان دشتی در بخش پرورش میگو نیز با برخورداری از ۳۸ طرح با مساحت ۶۵۴ هکتار ۱۴.۸ درصد سطح پرورش میگوی استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

موسوی بیان کرد: ظرفیت تولید سالانه محصولات دامی شهرستان دشتی هفت هزار و ۸۲۴ تن است که از این میزان گوشت سفید با ۴۲.۶ درصد و گوشت قرمز با ۱۲.۶ درصد بیشترین حجم تولید فراورده‌های دامی را به خود اختصاص داده اند.

وی یادآور شد: در بخش محصولات باغی نیز سطح زیر کشت شهرستان دشتی ۲ هزار و ۱۹۸ هکتار است که سالانه ۱۰ هزار و ۷۵۲ تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود.

موسوی ادامه داد: خرما ۷۸ درصد و مرکبات ۱۹.۴ درصد سطح زیرکشت باغ‌های شهرستان دشتی است.

وی اظهارکرد: سطح زیرکشت محصولات زراعی نیز در شهرستان دشتی ۱۹ هزار و ۴۴ هکتار و میزان تولید سالانه آن ۱۶۹ هزار و ۹۸۴ تن است.

موسوی افزود: شهرستان دشتی در زمینه محصولات زراعی با وجود اینکه ۱۳.۸ سطح زیرکشت استان بوشهر را دارا است، اما ۱۶ درصد تولید استان در این بخش را به خود اختصاص داده است که این نشان از بهره وری مطلوب این شهرستان در کشت محصولات زراعی است.

 کاهش تعرفه بیمه گوجه فرنگی خواسته کشاورزان دشتی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مبلغ تصویبی مجلس شورای اسلامی برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مقابل میزان غرامت‌هایی که باید پرداخت شود تفاوت بسیاری دارد که این وضعیت باعث اختلال در پرداخت خسارتتوسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است.

محمد تقی منوچهری در ارتباط با بالا بودن نرخ تعرفه بیمه محصول گوجه فرنگی بیان کرد: گوجه فرنگی در بین محصولات کشاورزی بالاترین میزان خطرپذیری را دارد که این امر باعث افزایش نرخ تعرفه بیمه این محصول شده است.

وی یادآور شد: رایزنی‌های خوبی برای کاهش تعرفه بیمه گوجه فرنگی در دست اجراست که امیداوریم به نتیجه دلخواه برای گوجه کاران منجر شود.

توسعه ۷۲.۵ هکتاری کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر

منوچهری در ارتباط با سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲.۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان اجرا شده که امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۱۰۰ هکتار افزایش یابد.

وی افزود: افزایش فضا‌های کنترل شده کشاورزی در اولویت جهاد کشاورزی استان بوشهر است که در این ارتباط شرایطی حمایتی خوبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای ایجاد شده است.

 بحران آب و اشتغال از مشکلات مهم دشتی است

یکی از کارآفرینان شهرستان دشتی گفت: بحران آب و اشتغال از چالش‌های استان بوشهر و بویژه این شهرستان است.

حسین اندایش افزود: بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل برای تسهیل گری در صادرات محصولات تولیدی استان به کشور‌های حوزه خلیج فارس از خواسته‌های کارآفرینان این منطقه است که می‌توانده راه گشا واقع شود.

وی یادآور شد: در تولید و بویژه حوزه کشاورزی حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که در اینزمینه باید مسئولان برای شناسایی آن‌ها اقدام کنند.

 کاهش مصرف آب در معادن دشتی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: دشت پلنگ شهرستان دشتی در زمینه منابع آبی به عنوان دشت ممنوعه بحرانی معرفی شده که باید با استفاده از طرح‌های آبخیزداری زمینه تغذیه دائمی آن فراهم شود.

شاپور رجایی در ارتباط با کاهش مصرف آب بیان کرد: واحد‌های معدنی باید از دستگاه تیکنر (سیسم ویژه بازچرخانی آب) استفاده کنند که این مهم میزان آب مصرفی واحد‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مصرف آب یکی از واحد‌های معدنی شهرستان دشتی ۱۰۸ هزار مترمکعب بود که با استفاده از دستگاه تیکنر مصرف آن به ۳۰ هزار مترمکعب کاهش پیدا کرد.

شهرستان دشتی مستعد پرورش ماهی‌های سردآبی

رجایی اظهار کرد: در منطقه دشت پلنگ، سهو، سرمک و کاردنه شهرستان دشتی امکان پرورش ماهی سردآبی وجود دارد که می‌توان با برنامه ریزی مناسب در راستای شکوفایی این ظرفیت‌های مهم گام برداشت.

پراه اندازی واحد تولید دارو و تجهیزات پزشکی از نیاز‌های استان بوشهر است

یکی از فعالان حوزه شرکت‌های دانش بنیان گفت: استان بوشهر در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی تنها وارد کننده است.
حمید دقیق افزود: برای برون رفت استان از این شرایط تصمیم به راه اندازی یک واحد تولید دارو تجهیزات پزشکی داریم که امیدواریم تسهیلات مورد نیاز آن به میزان ۲۵ میلیارد ریال فراهم شود.

وی یادآور شد: استان بوشهر بیشترین میزان ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی کشور را به خود اختصاص داده که در این زمینه راه اندازی واحد تولید دارو و تجهیزات پزشکی مرتبط می‌توان برای خارج شدن از این شرایط کمک وافری کرد.

دقیق بیان کرد: تولید مواد اولیه تولید داروی درمان بیماری‌های دیابت، سرطان معده و ام اس از برنامه‌های این شرکت دانش بنیان است.

وی یادآور شد: در صورت راه اندازی واحد تولید دارو و تجهیزات پزشکی در شهرستان دشتی نزدیک به ۳۰ فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.