‌مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: استان میزبان ۱۲.۵ درصد پرندگان آبزی و کنارآبزی لیست قرمز IUCN است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی از سال ۱۹۶۷ میلادی تا به امروز، هرساله توسط متخصصین انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام به صورت مستمر و در فصل مهاجرت پرندگان انجام می‌شود.

فتحی بیرانوند ادامه داد: این برنامه اطلاعات خوبی در زمینه پرندگان ارائه می‌دهد و ازجمله قدیمی‌ترین و فراگیرترین برنامه‌های پایش هماهنگ در جهان محسوب می‌شود که اطلاعات قابل توجه و اعتنایی به ما می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: برای حفظ تنوع زیستی این پرندگان این اطلاعات به کار می‌رود و نیز با نظارت و پایش جمعیت‌ها قبل از اینکه تهدید‌ها به فاجعه تبدیل شوند، شناسایی می‎شوند.

وی با بیان اینکه لرستان میزبان حدود ۰.۷ درصد جمعیت پرندگان مهاجر زمستان‌گذران است، گفت: این پرندگان به کنار تالاب‌های پلدختر، بیشه دالان، تنوردر، رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سد‌ها مانند ایوشان، حوضیان و رودبار می‌آیند.

فتحی بیرانوند یادآور شد: پایش‌ها در این مناطق انجام شد و طبق آمار بدست آمده بیشترین جمعیت مربوط به به حواصیل، کشیم، باکلان، لک‌لک، اردک، یلوه، کاکایی و پرستو بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: از پرنده‌های سرشماری شده در استان حدود ۱۲.۵ درصد جزء گونه‌هایی بودند که در لیست قرمز IUCN قرار دارند.

وی ادامه داد: طبق آمار به دست آمده در میان استان‌های کشور، مازندران بیشترین میزبانی را با حضور ۳۱ درصد پرندگان زمستان‌گذران داشته است.

انتهای پیام/م

لرستان میزبان ۱۲.۵ درصد پرندگان آبزی و کنارآبزی لیست قرمز IUCN است

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.