با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، کانال آی فیلم ۲ صبح امروز پخش رسمی خود را آغاز کرد.

پخش رسمی چهارمین کانال آی فیلم آغاز شدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، کانال آی فیلم ۲ صبح امروز پخش رسمی خود را آغاز کرد.

آی فیلم 2 هدیه نوروزی ایران به فارسی زبانان است

دكتر علی عسكری در آیین افتتاح رسمی كانال تلویزیونی i film 2 تأكید كرد: صداوسیما با بهره‌مندی از منابع و محتوای فرهنگی غنی و تولیدات فاخر، در میان فارسی زبانان آسیای مركزی طرفداران بی‌شماری دارد و ما نیز از مدت‌ها قبل در پی راه‌ اندازی شبكه‌ تلویزیونی برای آنان بوده‌ایم. 

رئیس سازمان صداوسیما آی فیلم 2 را پیوند دهنده بیش از پیش كشورهای فارسی زبان منطقه دانست و افزود: هم اكنون رسانه‌های غربی در پی انتشار فرهنگ خود در كشورهای فارسی زبان هستند و ما شاهد نفوذ آنها از طریق شبكه‌های ماهواره‌ای هستیم.

دكتر علی عسكری یادآور شد: صداوسیما با داشتن شبكه‌های تلویزیونی فارسی زبان مؤثر بستر مناسبی برای مخاطبان آسیای مركزی به ویژه تاجیكستان و افغانستان و همه كشورهای حوزه تمدن بزرگ ایرانی فراهم كرده است و امیدواریم با افتتاح i film 2 علاقه و پیوند میان ما و فارسی زبانان خارج از كشور محكم‌تر شود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به جذابیت و تأثیرگذاری ساختارهای نمایشی گفت: فیلم‌ها و سریال‌های جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از فضای پاك و مطمئن و قابلیت‌های حرفه‌ای و هنری، حامل ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی است و این ویژگی‌ها برای مخاطبان جهانی این كانال جذاب خواهد بود.

وی افزود: افتتاح این كانال نقطه شروعی برای حضور دیگر شبكه‌های فارسی زبان از جمله شبكه‌های خبری بر روی ماهواره ایران ست (بدر 5) و امكان دریافت آنها در كشورهای فارسی زبان منطقه است.

دكتر علی عسكری گفت: حضور این شبكه‌ها زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی را برای آنها مهیا خواهد كرد و امیدواریم بتوان از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در خدمت همسایگان عزیزمان استفاده شود.

در ادامه رئیس رسانه ملی با حضور در استودیوی برنامه «پنجره» و ویژه برنامه افتتاح كانال i film 2 ضمن تبریك نوروز باستانی گفت: ایران خط الرأس قله‌های تمدن پارسی است و با داشتن گنجینه عظیمی از فیلم و سریال می‌تواند مخاطبان فارسی زبان را خشنود و خرسند كند.

وی تأكید كرد: پیوند فرهنگی خوبی میان ما و كشورهای فارسی زبان وجود دارد و این پیوند عامل وحدت و همدلی است و این كانال تلویزیونی زمینه‌ای برای صمیمیت و محبت بیشتر فراهم خواهد كرد. دكتر عسكری در پایان گفت: مردمان افغان، تاجیك و ازبك بدانند كه ما آنها را صمیمانه دوست داریم و امیدواریم این هدیه نوروزی باب همراهی ما با آنها باشد.

معاون برون مرزی رسانه ملی در آیین افتتاح i film 2: بیش از 120 میلیون نفر مخاطب آی فیلم 2 خواهد بود

پیمان جبلی در آیین افتتاح رسمی كانال آی فیلم 2 افزود: مخاطبان مستقیم ما در افغانستان، تاجیكستان، پاكستان، ازبكستان تا حدودی هندوستان و حتی كشورهای چون چین، تركیه و عراق فرض شده‌اند و البته بیش از این تعداد فارسی زبان در سایر نقاط دنیا می‌توانند از این شبكه بهره‌مند شوند.

معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اینكه زبان فارسی اگرچه در كشور ما ریشه دارد ولی در طول تاریخ گسترده‌تر شده است گفت: تا قبل از استعمار انگلیس، زبان رسمی شبه قاره هند و هندوستان و پاكستان فارسی بوده و علیرغم تلاش استعمارگران در سده‌های اخیر برای گرفتن فرهنگ و هویت فارسی از ملت این منطقه، همچنان فرهنگ و زبان فارسی جز جدایی ناپذیر در ادبیات و فرهنگ این ملل رایج است. جبلی با بیان اینكه زبان فارسی بسیار عمیق و ریشه‌دار و دومین زبان جهان اسلام به لحاظ اهمیت است عنوان كرد: تمدن ایرانی با كمك فرهنگ اسلامی، از پایه‌های تمدن و فرهنگ در دنیاست و وظیفه ما به عنوان اعضای این خانواده بزرگ، گسترش و ترویج این تمدن اصیل و ریشه‌دار است.

معاون برون‌مرزی صداوسیما ادامه داد: امروز این شبكه را طبق وعده‌ای كه داده بودیم افتتاح می‌كنیم، هرچند احساس مان این است كه كارهای نكرده ما بسیار بیشتر از كارهای كرده مان است و برغم زحمات فراوان و فعالیت بیش از 30 رادیو، 13 شبكه و بیش از 30 سایت همچنان احساس می‌كنیم خلاها وجود دارند و هنوز جای كار هست. وی با اشاره به افق آینده برنامه‌های معاونت برون مرزی سازمان تأكید كرد: جامعه روس زبان فرانكوفون و تركی استانبولی برنامه‌های ویژه‌ای تدارك دیده‌ایم كه امیدواریم زودتر عملیاتی شود.

جبلی با بیان اینكه در عصری زندگی می‌كنیم كه قدرت رسانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود تصریح كرد: اگرچه به رخ كشیدن توانمندی‌های نظامی توسط سلطه‌گران كماكان ابزار قدرت در دنیا است، اما انقلاب اسلامی نشان داد قدرت نفوذ پیام مردمی انقلاب از تمام ابزارهای مادی بیشتر است.

وی افزود: ما هم در حوزه‌های زبانی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و هم در حوزه فضای انتشار زبان باید بیشتر تلاش كنیم. البته میلیون‌ها عضو در شبكه‌های اجتماعی داریم اما رقابت جدی ما بیش از این تلاش را می‌طلبد.

معاون برون‌مرزی صداوسیما با اشاره به ضرورت استفاده و بكارگیری ژانرهای مختلف گفت: چندین سال است وارد فاز سرگرمی و تقویت برنامه‌های نمایشی شدیم و برای كودك و نوجوان برنامه‌های جدی در دست داریم كه امیدواریم یك به یك و بتدریج محقق شوند. امیدواریم حركت امروز نقطه آغازی برای قدم های بلندتر در حوزه رسانه ملی باشد.

ناصر حجازی‌فر مدیر كانال آی فیلم 2 نیز در مراسم افتتاح این كانال در آستانه نوروز، با بیان اینكه آی فیلم قدرتمندترین و اثرگذارترین ابزار حضور میان مخاطبان را برگزیده و تا به امروز در این عرصه موفق عمل كرده است گفت: آی فیلم شبكه‌ای برای خانواده هاست و حریم خانواده و بنیان های ارزشمند آن نه تنها در ذات داستان هایی كه روایت می‌كند بلكه در زبان و نحوه بیان آنها نیز متبلور است. وی ضمن تبریك فرارسیدن سال نو گفت: آی فیلم متكی به ادبیات داستانی غنی ایرانی است، ادبیاتی كه ریشه در هزاران سال هنر و فرهنگ سربلند حوزه تمدنی بزرگ دارد.

حجازی‌فر افزود: خیال انگیزی داستان در كنار جادوی سینما، پدیده فیلم و سریال‌های داستانی را در صحن فرهنگ و هنر پدید آورده است كه از جذاب ترین قالب های رسانه‌ای نزد همه آحاد بشر است.

مدیر كانال آی فیلم 2، با بیان اینكه آی فیلم با توجه به همین مقوله قدرتمندترین و اثرگذارترین ابزار حضور میان مخاطبان را برگزیده و تا به امروز در این عرصه موفق عمل كرده است، اظهار كرد: آی فیلم شبكه‌ای برای خانواده‌هاست و حریم خانواده و بنیان‌های ارزشمند آن نه تنها در ذات داستان‌هایی كه روایت می‌كند بلكه در زبان و نحوه بیان آنها نیز متبلور است.

حجازی‌فر ادامه داد: وجه ممیز آی فیلم از همه شبكه‌های تخصصی فیلم و سریال دنیا مبتنی بودن آن بر سینمای اخلاقی و پاك است.

مدیر كانال آی فیلم 2، با بیان اینكه به لحاظ اهمیت، فارسی زبان دوم جهان اسلام است و آی فیلم با توجه ویژه به این زبان، اعتقاد خود به لزوم نمایش سبك زندگی دینی و اسلامی را به منصه ظهور می‌رساند افزود: بدین لحاظ همین جا از همه اندیشمندان و كارشناسان فرهنگی ایران، افغانستان و تاجیكستان برای تعالی و غنای بیشتر این شبكه دعوت می‌كنم تا ما را یاری كنند.

بر اساس این گزارش، مولوی سروری، یكی از روحانیون برجسته اهل تسنن و كارشناس حوزه فرهنگ افغانستان نیز در بخش دیگری در این برنامه با بیان اینكه بیش از صد كانال تلویزیونی و رادیویی در كشور ما فعالیت دارند، گفت: اكثر آنها غرب را تبلیغ می‌كنند اما ما مسلمانیم و دین و پیغمبر ما یكی است و در عصر حاضر كه ما و شما در ایران، تاجیكستان، افغانستان و سایر كشورهای اسلامی زندگی می‌كنیم و دشمن ما مشترك است، احتیاج به چنین شبكه‌هایی مثل i film داریم كه مطابق آیین اسلام باشد و به خانواده‌های ما سبك زندگی اسلامی بیاموزد. مولوی سروری با بیان اینكه افتتاح آی فیلم2، جای تبریك به فارسی زبانان كشورهای همسایه ایران دارد، از رئیس رسانه ملی و همكارانش قدردانی كرد.

این كارشناس فرهنگی همچنین گفت: ما با جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار ایران مشتركات زیادی داریم. زبان، دین، رسم و عادات و تاریخ و تمدن ما مشترك بوده و مراودات چندین هزار ساله با یكدیگر داریم.

وی افزود: در كشور ما از هرات كه خاك اولیاست تا غزنه كه جای اولیاست به چنین شبكه‌هایی احتیاج داریم.

مولوی سروری افزود: درخواست ما این است كه كوشش كنید چنین شبكه‌هایی توسعه یابند. سعادت جمهوری اسلامی ایران سعادت ماست، ما سال‌ها با آنها زندگی كردیم، در دوران جهاد یاور ما بودند و مهاجران ما در اینجا زندگی می‌كنند. به همین سبب گسترش چنین شبكه هایی آرزوی ماست. «آی فیلم» نخستین و تنها شبكه تخصصی فیلم و سریال ایرانی است كه با هدف معرفی سبك زندگی ایرانی-اسلامی به جهانیان در قالب پخش سریال های ماندگار ایرانی، همچنین آثار ارزشمند سینمای ایران فعالیت می كند.

دایره فعالیت این شبكه كه هم اكنون علاوه بر مخاطبان داخلی، مخاطبان عرب زبان، انگلیسی زبان و فارسی زبانان كشورهای آسیای مركزی و بویژه تاجیكستان و افغانستان و میلیون ها فارسی زبان و علاقمند به این زبان و ادبیات غنی آن در شبه قاره هند، چین و ... اقصی نقاط جهان را در زمره مخاطبان مستقیم خود دارد، علاوه بر پخش فیلم و سریال های ایرانی، با تولید و پخش برنامه های گوناگون تركیبی، مستند و ... نیز گسترش یافته است. آی فیلم2 كه امروز افتتاح شد از طریق ماهواره های یوتل ست، موناكوست، بدر5 یا ایران ست قابل مشاهده است. برنامه‌های این كانال، همچنین از طریق سیستم های كابلی: شاهین، كابل استار و مكرویان 1و3و4 در گیرنده های تلویزیونی مردم افغانستان قابل مشاهده است.

به دنبال پایان پخش آزمایشی کانال آی فیلم ۲­، پخش رسمی چهارمین کانال شبکه آی فیلم آغاز شد. این کانال با هدف تقویت و ترویج اشتراکات فرهنگی کشور‌های هم زبان و همسایه، از امروز پخش رسمی خود را آغاز کرد.

مخاطبان اصلی این شبکه، فارسی زبانان آسیای مرکزی به ویژه کشور‌های افغانستان و تاجیکستان خواهند بود. فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و ویژه برنامه‌هایی مانند موسیقی و ایران شناسی به صورت ۲۴ ساعته از این کانال برای مخاطبان فارسی زبان و علاقه‌مندان به زبان فارسی در آسیای میانه پخش می‌شود.

انتهای پیام/

کانال آی فیلم ۲ رسماً افتتاح شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار