مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امروز شهرستان نطنز به لحاظ میراث فرهنگی، قدمت و طبیعت یک شهرستان شاخص در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر این‌که باید نگهبان این سرمایه ارزشمند باشیم.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری عصر دیروز در مراسم افتتاح موزه تاریخی رفیعیه در خانه قدیمی رفیعی واقع در روستای تاریخی طار از توابع شهرستان نطنز اظهار کرد: این موزه ارزشمند توسط استاد عنایت‌الله رفیعی طاری به‌ عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ‌مدار شهرستان نطنز به وجود آمده و این حرکت از هر لحاظ شایسته تقدیر است.

وی افزود: به‌ عنوان معلم تاریخ دانشگاه بحث پرداختن به تاریخ اجتماعی، سن و تاریخ مردم این سرزمین را در دانشگاه پیشنهاد داده و در حال کار و تحقیق در این موضوع هستیم و به همین خاطر در آینده دوره‌ای به نام دکترای تخصصی تاریخ اجتماعی در دانشگاه اصفهان تأسیس و برای تأسیس این رشته به حوزه‌های مختلف و تاریخ روستایی کشور نیز توجه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به کتاب حماسه کویر از آثار استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی که به بحث روستاها و نقش آن در بنیان‌گذاری فرهنگ و تمدن این سرزمین پرداخته است اشاره و تصریح کرد: بدون شک این کتاب در حوزه جامعه‌شناسی روستاها نوشته‌ شده و حتماً مورد توجه مسؤولان میراث برای ایجاد دوره دکترای تخصصی اجتماعی خواهد بود.

وی ادامه داد: در زمان قدیم اکثر مردم کشورها در روستاها زندگی می‌کردند و به امرار معاش مشغول بودند و عده‌ای از حاکمان در شهرها سکنی داشتند و به‌ واقع امروز ایران ما نشأت‌گرفته از فرهنگ روستایی است و به آن نیز افتخار می‌کند چراکه روستاها خاستگاه فرهنگ به شمار می‌روند.

الهیاری خاطرنشان کرد: با مطالعه اجمالی در تاریخ پی می‌بریم که همه حرکت‌های مهم و تاریخ‌ساز کشور از روستاها شکل گرفته است و اگر می‌خواهیم تمدن و فرهنگ خود را احیا کنیم باید به روستاها توجه خاصی داشته باشیم.

وی  با بیان اینکه امروز در عرصه میراث فرهنگی دید جدیدی به روستاها فراهم‌ شده است، اذعان کرد: امروز این موزه در روستای طار افتتاح و موجب درخشش روستای طار خواهد شد و همچنان که روستای تاریخی ابیانه درخشش جهانی دارد، این روستا هم می‌تواند در آینده حرفی برای گفتن داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امروز شهرستان نطنز به لحاظ میراث فرهنگی، قدمت و طبیعت یک شهرستان شاخص در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر این‌که باید نگهبان این سرمایه ارزشمند باشیم، باید به روستاهای زیبا و دست‌نخورده توجه و میراث فرهنگی روستاها را احیا کنیم.

گفتنی است موزه تاریخی رفیعیه در خانه قدیمی رفیعی واقع در روستای تاریخی طار از توابع شهرستان نطنز با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی به‌ طور رسمی افتتاح شد.

 

انتهای پیام/م

 

افتتاح موزه تاریخی رفیعیه در روستای تاریخی طارشهرستان نطنز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.