بررسی علل لاستیک سایی در خودروها

لاستیک سایی که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می شود ، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از مشکلات آشکاری که در بخش زیادی از خودروهای مدل پایین به چشم می خورد مسئله ی لاستیک سایی است به همین سبب قصد داریم تا علت بروز این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.

لاستیک سایی که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می شود ، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه ها رعایت نمی شوند البته لازم به ذکر است که برخی مواقع طی تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو امکان دارد تنظیم چرخ ها به هم بخورد.

منحرف شدن فرمان خودرو حین حرکت به چپ یا راست، لرزش فرمان، این عوامل از جمله مواردی است که به علت خرابی و سائیدگی پلوس ها و بالانس نبودن چرخها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک ها رخ می دهد که قضاوت در مورد این موارد متعدد کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخیص دهد و این مهم ترین بخش یک کار تعمیراتی است .

یکی از عواملی که نشان می دهد زمان تعویض لاستیک فرا رسیده سائیدگی غیر عادی لاستیک ها است اما این امر می تواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید بخش های دیگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده است.

 

فرمان خودرو:
اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود ( بخصوص زمانی که فرمان را رها می کنید ) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است ،میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان خودروی شما بیش از اندازه لرزش دارد و یا به سختی می پیچید، باید قطعات داخلی جعبه فرمان را مورد بررسی قرار دهید.
فنر بندی:
فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی:
برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیکها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد. برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:
زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها ( toe in و toe out)
کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست . هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور بسهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر بعمل آید.

زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخهاست. تنظیم بودن زوایه کستر باعث می شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر صورت گیرد. حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر صورت گیرد. زوایای: " تو این " و " تو اوت " هم از این جهت مهم هستند . اگر انها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " به معنی متمایل بودن نوک انگشتان بطرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا باعث مالش و سایش لاستیکها می شود.

منبع: ایران خودرو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار