مهمترین اخبار سازمان حج و زیارت در شهریور ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

بسته حج و زیارت برای ششم فروردین//توصیه به حجاج برای جلوگیری از گرمازدگی/به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای شهریور ماه سال 96 سازمان حج و زیارت را در این بسته خبری مشاهده کنید.

 

درمانگاه مجهز ایران در عرفات راه اندازی می شود

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در سوم شهریور ماه سال 96  گفت: درمانگاه مجهز ایران در عرفات راه اندازی می شود تا به زائران ایرانی خدمات ارائه دهد.

قاضی عسکر پس از بازدید از بیمارستان زایران ایرانی در مکه مکرمه گفت: امسال شمار بیماران حساس و نیازمند مراقبت‌های ویژه بسیار کمتر از دوره‌های گذشته است و این نشانه لطف خداوند متعال است.

وی با اشاره به همکاری مجموعه پزشکی ایران با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عربستان سعودی گفت که همکاری نسبتا خوبی میان مراکز درمانی دوکشور در موسم حج وجود دارد.

 

توصیه به حجاج برای جلوگیری از گرمازدگی

پیرحسین کولیوند معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در پنجم شهریور ماه گفت: دمای هوای مکه به طور شبانه‌روزی بررسی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج براساس نوع لباس و مسافت طی شده توسط آن‌ها انجام شده است.

وی اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده توانستیم تا دمای روزانه هوای مکه را از مرکز هواشناسی مکه، نوا و تصاویر ماهواره‌ای سایت ناسا دریافت کنیم و بر این اساس می توانیم مشخص کنیم که دمای هوا در هر ساعت از شبانه روز در شهر مکه به چه میزان است.

وی افزود: با اطلاعات به دست آمده از مراکز هواشناسی مشخص کردیم که در هر ساعت دمای هوا به چه میزان است و برنامه ریزی های لازم را برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج بر اساس نوع فعالیت، لباس احرام و سایر البسه‌ای که حجاج در روزهای یازدهم و دوازدهم ایام حج می‌پوشند و همچنین بر اساس سطح شیب خیابان‌هایی که زائران قرار است آن‌ها را طی کنند، انجام دادیم.

 

ثبت نام بیش از 17 هزار زائر برای شرکت در مراسم اربعین

محسن نظافتی مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، در 11 شهریور ماه سال 96 اظهار کرد: امسال 17 هزار و 500 نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی ثبت نام کرده اند، همچنین مقرر شده تا پایان این هفته حدود نرخ بیمه با قیمت تقریبی 190 هزار تومان اعلام شود.

وی افزود: زائران می‌توانند با مراجعه به سایت سماح نسبت به واریز نرخ ثبت نامی خود اقدام کنند.

 

فوت ۱۳ زائر ایرانی از آغاز عملیات حج 96 تاکنون

پیرحسین کولیوند معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در 12 شهریور ماه  گفت:با فوت یک زائر دیگر تعداد زائران ایرانی که از آغاز عملیات حج 96 تاکنون فوت کرده‌اند به 13 نفر رسید.

وی  گفت: 43 بیمار تحت مراقبت پزشکی با استفاده از 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 4 دستگاه آمبولانس برای اولین بار وقوف اختیاری در سرزمین عرفات داشتند و سپس به مشعر و منا منتقل شدند.

وی افزود: تنها 2 نفر از بیماران بستری در بیمارستان مکه، یکی به دلیل نداشتن شرایط مساعد تنفسی و استفاده از دستگاه برای تنفس و دیگری به دلیل نداشتن اشراف به زمان ومکان نتوانستند اعمال خود را انجام دهند.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه با تاکید بر اینکه تدابیر لازم برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در مسیر رفت به جمرات و برگشت به چادرها از قبل پیش بینی شده بود، گفت: با استقرار تیم‌های واکنش سریع متشکل از پزشک، پرستار و نجات گر در مسیر رفت کاروان‌ها به جمرات و بازگشت به خیمه‌ها، اگر زائری نیاز به ارائه خدمات پزشکی داشت بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال و پس از درمان به کاروان خود اعزام می‌شد.

 

کشف بیش از یک کیلو مواد مخدر از زائرانی که از حج جا مانده اند

اسدالله هادی‌نژاد معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: به منظور حفظ شان و صیانت از حجاج عزیز کشورمان که عازم سرزمین وحی شدند و جلوگیری از خروج مواد مخدر توسط تعداد معدودی از زائران معتاد و مسن و نهایتاً حفاظت از جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 87 اقدام به برگزاری جلسات متعدد نمود تا از حمل مواد مخدر به عربستان و دستگیری زائران کشورمان جلوگیری کند.

هادی نژاد در ادامه تصریح کرد: از ابتدای حج جمعاً مقدار 1064 گرم انواع مواد مخدر از 132 نفر کشف شده شده است.

وی افزود: عدم دستگیری حتی یک نفر از زائران کشورمان در عربستان به جرم حمل مواد مخدر طی سنوات گذشته از نتایج اقدامات صورت پذیرفته است و این توفیق حاصل تلاش‌های عزیزان نیروی انتظامی، شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، دادستانی کل کشور، سپاه فرودگاه و دبیرخانه ستاد بوده است.

 

حمله نافرجام عوامل تکفیری به روحانی کاروان حجاج ایرانی

عوامل ناشناس غروب چهارشنبه(ساعت 18:30) 16 شهریور ماه به حجت الاسلام والمسلین حسین اسماعیلی روحانی کاروان شماره 13005 اصفهان که در حال تردد به سمت هتل محل اقامت خود بود حمله ور شده و پس از مجروح کردن وی با استفاده از موتورسیکلت از محل حادثه گریختند.

در این حمله، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی از ناحیه کتف و پهلو مجروح شد که با کمک عوامل امدادی ایرانی و سعودی به سرعت به بیمارستان سعودی منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.

گفتنی است؛ گزارش های دریافتی از بهبود نسبی و رضایت از حال وی حکایت دارد.

مسئولان بعثه مقام معظم رهبری بلافاصله پس از وقوع این حادثه پیگیری لازم را آغاز کردند و پلیس عربستان سعودی در حال بررسی و جستجو برای شناسایی عوامل این حادثه است.

 

علت فوت 23 زائر ایرانی در حج 96 اعلام شد

پیرحسین کولیوند معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، بیستم شهریور ماه سال 96  با بیان اینکه در حج امسال 23 تن فوت شدند، گفت: همه این زائران بر اثر ایست قلبی و بیماری ریوی فوت شده اند.

وی افزود: علاوه بر مراجعات زائران به مجموعه‌های پزشکی، تعدادی از زائران برای درمان‌های تخصصی به بیمارستان‌های جمعیت هلال احمر در مکه و مدینه مراجعه کرده‌اند و در این بخش از پروسه‌ی درمانی نیز بیش از 10 هزار نفر ویزیت و درمان شدند.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بیان کرد: در همین دوره‌ی زمانی آمار ارائه‌ی خدمات پاراکلینیکی از جمله مراجعه به آزمایشگاه، آزمایش‌های انجام شده، رادیولوژی، سونوگرافی و اکو نیز حدود 14 هزار مورد ثبت شده که این میزان نسبت به آمار حج گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 

۹ مجروح حادثه تروریستی ناصریه عراق به کشور منتقل می‌شوند

علی حیدری معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، 24 شهریور ماه سال 96  گفت: امروز ۹ مجروح حادثه تروریستی ناصریه عراق به بیمارستان‌های داخل کشور منتقل می شوند.

 با اشاره به اینکه ۹ تن از مجروحان ایرانی حادثه تروریستی ناصریه عراق قابل انتقال به داخل کشور هستند، گفت: ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال احمر با هماهنگی هلال احمر استان خوزستان از ساعت ۱۲ امروز (۲۴ شهریورماه) در مرز شلمچه مستقر می‌شوند تا مجروحان ایرانی حادثه تروریستی ناصریه عراق را به مراکز درمانی داخل کشور منتقل کنند.

وی بیان کرد: تنها یک خانم به نام صدیقه کشاورز با توجه به اینکه در بخش آی سی یو به سر می‌برد، قابل انتقال به خاک ایران برای ادامه روند درمان نیست.

حیدری با بیان اینکه مدت زمان طی مسیر از شهر ناصریه تا مرز شلمچه سه ساعت است، خاطرنشان کرد: به محض تحویل مجروحان به نیروهای امدادی هلال احمر، امکان انتقال آنها به بیمارستان‌های شهر آبادان یا اهواز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

مهمترین اخبار حج و زیارت در شهریور 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار