عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنابر آمارهای ارائه شده 12 الی 15 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و باید برای کنترل این امر اهتمام قوی‌تری به وجود بیاید.

ضرورت ابلاغ شعار سال از سوی معظم‌له می‌تواند فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را اصلاح کندغلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شعار "حمایت از کالای ایرانی" اظهار کرد: تحقق شعار سال با نام حمایت از کالای داخلی در گرو آن است که مردم نسبت به عملیاتی شدن این امر اقبال بیشتری نشان دهند.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی بیانات مقام معظم رهبری، ملت ایران بودند و ایشان از مردم خواسته‌اند که از تولید ملی حمایت کنند، افزود: باید اولویت خرید به کالای ایرانی اختصاص یابد، نه اینکه استفاده از کالای تولید کشورهای بیگانه افتخار قلمداد شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی بر روی محصولات خود مارک خارجی می‌زنند و وقتی دلیل این کار را از آنان جویا می‌شویم می‌گویند  برند خارجی برای بازار هدف مصرف کننده خوشایندتر بوده و باعث رونق بیشتر کسب و کار برای ما می‌شود، گفت: این مسئله نیازمند اصلاح در فرهنگ مصرفی مردم بوده و امیدوارم ابلاغ شعار سال از سوی رهبر انقلاب بتواند این فرهنگ را اصلاح کند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بازار رقابتی در جهت تحقق شعار سال گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که کالاهای ایرانی توانایی رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشند و این امر نیازمند ورود دولت بوده تا در این زمینه تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی را حمایت کنند.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: دولت باید برای کارآفرینانی که می‌خواهند برای فعالیت یک بنگاه اقتصادی مجوز کسب کنند، این پروسه را تسهیل و تسریع کرده و آن را از مدت زمان 6 ماه الی یک سال به 10 الی 15 روز کاهش دهد.

وی با اشاره به نقش کاهش هزینه تولید برای تولیدکنندگان در تحقق شعار سال، یادآور شد: نرخ سود تسهیلات بانکی باید برای تولیدکنندگان ایرانی کاهش یابد تا آنها بتوانند با همتایان خارجی خود به رقابت بپردازند.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم کاهش واردات کالاهای مشابه داخلی افزود: ورود این اقلام باید با تدبیر دولت و مجلس و با تأئید مصوبه‌ای ممنوع شود و اگر تحقق چنین امری امکان‌پذیر نباشد، لازم است تا تعرفه واردات این‌گونه از کالاها افزایش یابد.

مصباحی‌مقدم با تأکید بر لزوم استاندارد و برندسازی برای محصولات داخلی خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند آن است که تولیدکنندگان داخلی تحت اشراف سازمان استاندارد عمل کنند و این مجموعه نیز با نظارت خود باعث شود تا میزان شاخصه کیفیت کالاهای ایرانی روز به روز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی باید تلاش کنند تا محصول تولیدی خود را به برند تبدیل کنند تا بدین وسیله اشتیاق بیشتری برای بازار هدف به وجود بیاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تولیدکنندگان با افزایش کیفیت می‌توانند در امر صادرات و بازارهای بین‌المللی نیز توفیق بسزایی کسب کنند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به لزوم کنترل مبادی ورودی کالاها و لزوم جلوگیری از ورود کالای قاچاق در تحقق شعار سال، افزود: بنابر آمارهای ارائه شده کماکان 12 الی 15 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود، لذا باید برای کنترل این امر اهتمام قوی‌تری به وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور کشورمان اخیرا طی دیداری در بوشهر کنترل این پدیده مخرب را به سپاه پاسداران واگذار کرده و به نظرم این امر نیکوست، چرا که سپاه میِ‌تواند کمک شایانی به کنترل قاچاق کالا کند و امیدوارم که این مجموعه به کمک دولت راه را بر این پدیده ببندد تا تولیدات داخلی فرصت تنفس پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار