یک روزنامه انگلیسی نوشت تجاوز ائتلاف سعودی به یمن به تلخ‌ترین شکل ممکن، هزینه واقعی تجارت سودآور تسلیحات در جهان را برملا کرده است.

گاردین: زمان آن رسیده تأمین‌کنندگان تسلیحاتی ائتلاف سعودی به پیمان شیطانی خود پایان دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: انگلیس و آمریکا باید از دامن زدن به جنگ خونین سعودی در یمن دست بردارند. این روزنامه انگلیسی در مقاله‌ای به قلم پاتریک ویلکن، محقق عفو بین الملل در امور حقوق بشر و کنترل تسلیحات، نوشت: از آلمان تا کانادا، کشورها در نهایت از فاجعه یمن آگاه شده اند، ولی متحدان باقی‌مانده عربستان بخشی از مشکل هستند. پایان این هفته سالگرد سه سال فاجعه بار برای مردم یمن است که به علت بمباران ویرانگر -و اغلب بی هدف- ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی متحمل رنج فراوان شده اند. جت های جنگنده که بیشتر آنها متعلق به عربستان سعودی هستند، یک کشور فقیر را به یک ویرانه تبدیل کرده اند؛ به طوری که هزاران حمله هوایی علیه اهدافی از جمله بیمارستان ها، مغازه ها، خانه ها، کارخانه ها و سردخانه ها انجام شده است.

هزاران غیرنظامی کشته و هزاران تن دیگر نیز به شدت زخمی شده اند. زیرساخت های فروریخته است و بیشتر جمعیت از آب سالم و خدمات درمانی مناسب محروم شده اند. این باعث شیوع بدترین وبا در تاریخ معاصر شده است. به رغم همه این مسائل، کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس، مقادیر زیادی تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار ائتلاف به سرکردگی عربستان قرار داده و عملیات نظامی این کشور را تسهیل کرده اند. عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن با نقض مکرر قوانین بشردوستانه بین المللی از جمله ارتکاب جنایات جنگی احتمالی همراه بوده است. این جنگ به تلخ ترین شکل ممکن، هزینه واقعی تجارت سودآور تسلیحات در جهان و چالش اجرای پیمان تسلیحاتی سازمان ملل را برملا کرده است. افزون بر آمریکا و انگلیس، بسیاری از کشورها -از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا- علی‌رغم ابراز حمایت از حقوق‌بشر و پایبندی خود به این پیمان، تسلیحاتی با فناوری بالا را در اختیار ائتلاف سعودی قرار می دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: با این حال، در سالگرد جنگ یمن، کورسویی از امید وجود دارد. در سراسر جهان، انتقاد صریح فعالان، روزنامه نگاران و برخی از سیاستمداران نتیجه داده است. در ماه های اخیر، در بحبوحه فشارهای فزاینده عمومی، شماری از کشورهای اروپایی انتقال تسلیحات به ائتلاف سعودی را به حال تعلیق در آوردند. در کشورهای دیگر که صادرات تسلیحات ادامه داشته، این مسئله به شدت مورد موشکافی قرار گرفته است. در یونان، موجی از اعتراضات در ماه دسامبر پس از آن روی داد که اخبار درباره قراردادی برای ارسال 300 هزار گلوله تانک به عربستان سعودی منتشر شد. در پی فشارهای فزاینده، یک کمیته پارلمانی این قرارداد را لغو کرد.

در فنلاند، زمانی که تصاویری در ماه ژانویه از استفاده امارات، یک عضو مهم ائتلاف سعودی، از یک خودروی زرهی ساخت فنلاند برای عملیات رزمی در یمن پخش شد، غوغایی عمومی به پا شد. نروژ همان ماه اعلام کرد که صادرات محصولات نظامی کشنده را به امارات، به علت احتمال استفاده از آنها در یمن، به حال تعلیق در می آورد (نروژ پیش‌تر همین کار را در مورد عربستان انجام داده بود). اتریش، هلند و منطقه فلمیش بلژیک بارها از اعطای مجوز برای فروش تسلیحات به عربستان خودداری کرده اند. خبر واقعا مهم، تصمیم ائتلاف بعدی آلمان برای تعلیق مجوزهای آتی برای انتقال تسلیحات به کشورهایی بود که به طور مستقیم در جنگ یمن مشارکت دارند. پس از سال ها فشارهای هماهنگ جامعه مدنی، روزنامه نگاران و برخی از سیاستمداران برجسته، یکی از تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در جهان در نهایت تسلیم شد. این نشانه دیگری است که مخالفان فروش بی ملاحظه تسلیحات در حال نتیجه گرفتن هستند.

از سوی دیگر، فشارها در جاهای دیگر نیز در حال افزایش است. در انگلیس، افکار عمومی و همه احزاب مخالف از پایان دادن به مسلح کردن عربستان حمایت می کنند. بیشتر اعتراض ها به سفر اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به لندن بر این مسئله تمرکز داشت. فعالان که از بی میلی دولت برای متوقف کردن فروش تسلیحات به ریاض ناخرسند بودند، از دولت به دادگاه شکایت کردند. متاسفانه شکایت آنها راه به جایی نبرد، ولی تلاش ها برای فرجام خواهی ادامه دارد. در آمریکا، سخنرانی های آتشین در سنا در ماه ژوئن گذشته رای گیری به منظور ممانعت از انتقال مهمات به دقت هدایت شونده و خدمات مرتبط به عربستان سعودی را به ارزش 510 میلیون دلار تحت تاثیر قرار داد ولی رای گیری شکست خورد. از سوی دیگر، قطعنامه جدیدی در سنا به منظور متوقف کردن حمایت اطلاعاتی و پشتیبانی آمریکا از عملیات ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن بر این مبنا مطرح شده که این حمایت معادل مشارکت آمریکا در جنگی است که هیچگاه مجوز کنگره را نگرفته است. در کانادا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز ما شاهد موجی از چالش های پیش روی تامین تسلیحاتی ائتلاف (چند کشور عربی به رهبری عربستان) هستیم.

این گزارش می‌افزاید: یک سردرگمی اخلاقی و حقوقی فزاینده هم اکنون گریبانگیر کشورهای اروپایی شده است که همچنان تسلیحات را روانه این جنگ خونبار می کنند. در شرایطی که یمن وارد یک سال دشوار دیگر گرسنگی، بیماری و جنگ می شود و در حالی که بیش از 20 میلیون تن از مردم این کشور هم اکنون به کمک بشردوستانه نیاز دارند، ورشکستگی اخلاقی و حقوقی حمایت غرب از ائتلاف تحت رهبری سعودی ها هیچگاه چنین روشن نبوده است. تعداد فزاینده ای از کشورها به خطر همدستی بیشتر خود در تخلفات و احتمال ارتکاب جنایات جنگی در یمن، پی برده اند. زمان آن است که تامین کنندگان باقیمانده تسلیحات ائتلاف سعودی از دیگر کشورها پیروی کنند و به پیمان شیطانی خود بر سر یمن پایان دهند.
انتهای پیام/

گزارش گاردین درباره تأمین تسلیحاتی ائتلاف سعودی توسط آمریکا و کشورهای غربی

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۲۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
در این شب لیله الرغائب از خداوند به عنوان اولین آرزو بخواهیم که معجزه آسا او را خداوند به سزای اعمال ننگینش برساند آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۷:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
آل سعود و حامیانش بدانند که اگر حادثه عاشورا و جنایات یزید بن معاویه لعنت الله علیهما از حافظه تاریخ و مسلمانان پاک شد جنایت آل سعود و اربابانش در یمن و سوریه و عراق و بحرین و افغانستان و پاکستان ووو هم پاک می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
مرگ برآل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
در عربستان نمایندگی برابر اصل بزنید .
آخرین اخبار