مقامات آمریکایی از دو حزب چپ و راست به انتصاب جان بولتون به جای هربرت مک‌مستر واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

واکنش احزاب چپ و راست آمریکا به انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، را جایگزین «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی خود که یک ژنرال سه ستاره جنگ-آزموده است، می‌کند.

ترامپ در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت:

«مفتخرم اعلام کنم جان بولتون در ۹ آوریل مشاور امنیت ملی من خواهد شد. از زحمات ژنرال مکمستر و خدمت فوق العاده اش تشکر می‌کنم و او همیشه دوست من باقی خواهد ماند».

بولتون که یکی از اعضای تندروی دولت «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست، به اظهار نظر‌های آتش‌ افروزش معروف است. به نظر می‌رسد اظهار نظر‌های او که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود ترامپ را تحت تأثیر قرار داده باشد.

بولتون پس از مک‌مستر و «مایکل فلین» سومین مشاور امنیت ملی ترامپ است که در دوره نخست ریاست جمهوری او به این سمت گمارده می‌شود. تغییر مشاور امنیت ملی او برای سومین بار انتقادات زیادی را در پی داشته است. در ادامه واکنش‌های مقامات مختلف آمریکا از حزب راست و چپ به انتصاب بولتون را بخوانید:

حزب چپ:

«چاک شومر»، سناتور ایالت نیویورک و رئیس اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا:

«تمایل بولتون به حل مشکلات ژئوپولیتیکی با تکیه به ارتش آمریکا مشکل آفرین است. امیدوارم در شرایطی که ما به رسیدگی به طبقه متوسط جامعه نیاز داریم، بولتون رویکرد خود را مبنی بر فرستادن مردان و زنان برای شرکت در تنش‌های سراسر جهان تعدیل کند».

«آدام شیف»، نماینده ایالت کالیفرنیا و یکی از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا:

«نادیده گرفتن پیامد وحشتناک خروج دسته جمعی افراد بالغ از دولت ترامپ و خطری که برای امنیت ملی ما در پی دارد، دشوار است. تفکر افراطی و توطئه آمیز بولتون مسائل را به شکل خطرناکی بدتر می‌کند».

«تولسی گابارد»، نماینده ایالت هاوایی:

«هیچ کس برای خدمت در سمت مشاور امنیت ملی خطرناک‌تر از جان بولتون نیست. پمپئو و بولتون حاملان سیاست خارجی نو‌محافظه کاری هستند. آن‌ها به جنگ برای تغییر رژیم‌ها اعتیاد دارند و به هزینه مرگبار و عواقب این جنگ‌ها فکر نمی‌کنند».

«ادوارد مارکی» سناتور ایالت ماساچوست:

«ترامپ با انتصاب مایک پمپئو و جان بولتون در حال تشکیل کابیه جنگ خود است. بولتون در گمراه کردن آمریکا برای ورود به جنگ عراق نقشی اصلی داشت. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این مقام تندرو ما را وارد تنش وحشتناک دیگری کند. بولتون از ... حمله پیشگیرانه به کره شمالی حمایت می‌کند. گماشتن او در سمت مشاور امنیت ملی یک خطر بزرگ برای مردم آمریکا و پیامی واضح است که ترامپ خودش را برای ورود به تنش نظامی آماده می‌کند».

«کریستوفر مورفی»، سناتور ایالت کنتیکت:

«جان بولتون قویاً باور دارد آمریکا باید جنگ پیشگیرانه  ... را بدون اخذ مجوز از کنگره آغاز کند. خدای من!».

حزب راست:

«لیندسی گراهام»، سناتور ایالت کارولینای جنوبی که سیاست‌هایی افراطی و ضد ایرانی‌ دارد:

«انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خبری خوب برای متحدان آمریکا و خبری بد برای دشمنان این کشور است. من سال هاست جان بولتون را می‌شناسم و می‌دانم در این سمت خدمت فوق العاده‌ای ارائه خواهد داد. او درک کاملی از تهدید‌های پیش روی ما از جمله ایران، کره شمالی و اسلام افراطی دارد».

«اورین هچ»، سناتور ایالت یوتا:

«من انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور را تحسین می‌کنم. تجارب آقای بولتون او را برای این سمت مهم آماده کرده است. من به توانایی او برای مشاوره دادن به رئیس جمهور درباره خطراتی که آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند، ایمان دارم».

«مارکو روبیو»، سناتور ایالت فلوریدا:

«من جان بولتون را به خوبی می‌شناسم. او یک گزینه عالی است که می‌تواند کار بزرگی را به عنوان مشاور امنیت ملی انجام دهد. ژنرال مک‌مستر به ملت ما خدمت کرد و خدمت او همچنان ادامه خواهد داشت. باید قدردان خدمات او باشیم».

انتهای پیام/

واکنش‌ سیاستمداران آمریکایی به انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار