نقش آمریکا در روند صلح افغانستان، جان باختن سربازان افغان براثر تزریق خون ،کشته شدن 15 غیر نظامی در انفجار «هلمند» و نگرانی مشاور امنیت ملی افغانستان از شکستن اجماع منطقه علیه تروریسم رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نقش آمریکا در روند صلح افغانستان، جان باختن سربازان افغان براثر تزریق خون ،کشته شدن 15 غیر نظامی در انفجار «هلمند» و نگرانی مشاور امنیت ملی افغانستان از شکستن اجماع منطقه علیه تروریسم رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

**نقش آمریکا در روند صلح افغانستان مشخص می شود
ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی در سفری به استان قندهار اعلام کرد که با مقامات افغان روی طرحی کار می کنند که در آن نقش آمریکا در روند صلح افغانستان مشخص خواهد شد.
وی گفت که باید فرصت پیوستن طالبان به روند صلح فراهم شود و افراد طالبان اعتماد کنند که پس از پیوستن به روند صلح، مصون هستند و تحت پیگرد نظامیان افغان و آمریکایی قرار نمی گیرند.
نیکلسون گفت که گفت وگو برای ادغام جنگجویان گروه طالبان به جامعه آغاز شده است و آمریکا مقداری پول را برای پیوستن طالبان به روند صلح و فراهم کردن فرصت زندگی دوباره به آنان کمک خواهند کرد.

**جان دادن سربازان افغان بر اثر تزریق خون 
«سیگر» ،بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان اعلام کرد که تحقیقات نشان می دهد شماری از سربازان افغان بر اثر تزریق خون ناسازگار جان باخته اند.
سیگر افزوده است که به این سربازان خون تزریق شده است که گروه خون آنان با خون تزریق شده همخوانی نداشته است.
سیگر گفته است که تاکنون شمار دقیق این سربازان را نمی داند و وزارت دفاع افغانستان در سال 2017 روند آزمایش را متوقف کرده است.
براساس گزارش سیگر در حال حاضر 154 هزار سرباز ارتش تازه وارد گروه خونی شان مشخص نیست.

** 65 کشته و زخمی درانفجار «هلمند» 
«عمرزواک» سخنگوی استانداری هلمند افغانستان اعلام کرد که در حمله انتحاری با خودرو بمب گذاری شده در شهر «لشکرگاه» 15 تن کشته و 50 تن دیگر زخمی شده اند.
وی گفت که این حمله ساعت 7 شامگاه گذشته زمانی رخ داد که مردم سرگرم تماشای مسابقه کشتی در میله نوروز در یک استدیوم به نام «غازی استدیوم» در منطقه «اول« شهر بودند.
وی افزوده است که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

**نگرانی مشاور امنیت ملی از شکستن اجماع منطقه ای
منابع خبری افغانستان به نقل از مشاور امنیت ملی این کشور در سفرش به آمریکا و نگرانی وی از شکستن اجماع منطقه در امر مبارزه با تروریسم خبر داده اند.
این منابع افزوده اند که «محمد حنیف اتمر» این موضوع را در سخنرانی خود در موسسه صلح آمریکا بیان کرده و گفته است که دلیل آن همکاری برخی از کشورهای منطقه با تروریستها و طالبان است.
وی تصریح کرده است که عناصر در منطقه وجود دارد که تروریست ها را به خوب و بد تقسیم کرده اند و بجای داشتن روابط با دولت با گروه ها روابط برقرار می کنند.
وی گفته است که طالبان ،پاسخ مثبت به فراخوان صلح افغانستان نداده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار