استان‌های مازندران، گیلان و هرمزگان تا امروز رتبه‌های اول تا سوم جذب مسافران و گردشگران نوروزی را به خود اختصاص دادند.

مازندران در جذب گردشگر اول شد/ بازدید 19 میلیون نفر از مناطق گردشگری کشورمحمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین آمار گردشگری نوروزی در سال جدید اظهار کرد: در این مدتی که سفر‌های نوروزی شروع شده، تا به حال ۱۷ میلیون اقامت شب داشتیم. ۱۹ و نیم میلیون نفر بازدیدکننده از مناطق گردشگری داشتیم و در اصل اقامت شبمان ۱۰ درصد رشد کرده است. بحث بازدید از مناطق گردشگری نیز ۱۶ درصد رشد کرده است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به سیاست نظارت نامحسوس، شاهد کاهش ۴۶ درصدی شکایات بودیم؛ یعنی تمام دانشجویان و تورلیدر‌های کشور به عنوان ناظر نامحسوس عمل کردند. بیشترین شکایت در بحث بلیت هواپیما بوده است. از حوزه سرویس‌های بهداشتی نسبت به سال گذشته شکایت به شدت کاهش پیدا کرده است؛ یعنی همیشه بحث نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی بیشترین شکایت را داشته، ولی امسال به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: امسال سازمان هلال احمر عملکرد خوبی داشته است. راهور نیز خیلی خوب عمل کرده است. البته همه سازمان‌ها عملکرد خوبی داشتند، ولی حوزه جوانان مجموعه هلال احمر در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری هم ورود کردند. آنها برنامه‌های خوبی در خصوص گردشگری کودک داشتند و مردم را راهنمایی کردند.

محب خدایی ادامه داد: امسال برای اولین بار تعداد برنامه‌ها با مشارکت شهرداری‌ها و مسئولان استان و ورود جدی استانداران در بحث ستاد سفر باعث شده است که ماندگاری در استان‌ها افزایش پیدا کند و سفرها صرفا به مراکز استان اختصاص پیدا نکرده است. استان‌ها و مراکز استان‌ها سعی کردند، در معرفی سایر شهرستان هایشان به عنوان مناطق گردشگری کمتر شناخته شده برنامه‌های خوبی اجرا کنند. در بحث کنترل قیمت‌ها نیز سازمان تعزیرات حکومتی عملکرد خوبی داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از استان‌ها تا به امروز در جذب گردشگر گوی سبقت را از سایر استان‌های کشور ربوده، تصریح کرد: ما استان‌هایی را داریم که هر سال به عنوان مقاصد اول شناخته می‌شوند. امسال (تا امروز) استان‌های مازندران، گیلان و هرمزگان رتبه اول تا سوم جذب گردشگر را به خود اختصاص داده اند. استان خراسان رضوی، بوشهر، فارس، خوزستان و اصفهان نیز در رتبه‌های بعد قرار گرفته اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی بیان کرد: یکسری مقاصد کمترشناخته شده هم امسال جایگاه خوبی را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده اند، مثلاً استان همدان نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داشته است. برنامه کودکی که این استان در نمایشگاه گردشگری برگزار کرد، تاثیر بسزایی در افزایش گردشگران این استان داشته است. کرمانشاه و آذربایجان شرقی هم چنین وضعیتی را داشته اند‌.

وی افزود: امسال توزیع سفر خوب بود؛ البته قیمت بلیت هواپیما مشکلاتی را ایجاد کرد و بعضی از مقاصد گردشگری از این بحث ضربه دیدند و تعداد شهرهایشان نسبت به سال گذشته رشد خوبی را نشان نداده است، اما سایر استان‌ها از این نظر رشد خوبی داشته اند.

محب خدایی اظهار داشت: ما تذکر داده ایم که قیمت بلیت هواپیما را یک مقدار کاهش بدهند؛ بالاخره ما می توانیم در بحث گردشگری ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کنیم، اما اصل حمل و نقل است و اگر حمل و نقل درستی انجام نشود و مردم نتوانند ارتباط خوبی را با مناطق گردشگری برقرار کنند، مثل شریانی است که خون در آن جریان پیدا نمی‌کند و این باعث سکته انسان می‌شود. در گردشگری نیز شریان‌های اصلی ما همین بحث‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای هستند. اگر ما نتوانیم در این مسیر‌ها جریان سازی کنیم، باعث سکته گردشگری کشور می‌شود. ما باید به جریان سازی در حمل و نقل توجه کنیم. البته امسال راه آهن به هیچ وجه افزایش قیمت نداشت و مسیر جاده‌ای نیز خیلی خوب بود، اما هزینه حمل و نقل هوایی متاسفانه به دلیل تغییر قیمت ها و اتفاقی که در آخر سال افتاد (سقوط هواپیمای تهران یاسوج)، یک مقدار تحت الشعاع قرار گرفت. ما نیز تلاش کردیم با بحث بازدید سرزده از فرودگاه‌های امام و مهرآباد کاری برای کاهش قیمت بلیت‌ها و جریان سازی در حمل و نقل هوایی انجام بدهیم.

انتهای پیام/

آمار گردشگری نوروزی در سه روز نخست سال 97

 

برچسب ها: نوروز 97 ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار