تظاهرات ضدسلاح در تگزاس

هزاران نفر در اعتراض به خشونت‌های ناشی از سلاح، در شهر دالاس در ایالت تگزاس در آمریکا تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی‌ای بی سی نیوز، هزاران نفر در اعتراض به خشونت‌های ناشی از سلاح، در شهر دالاس در ایالت تگزاس در آمریکا تظاهرات کردند.

این تظاهرات به دعوت دانشجویان برگزار شد.

دیدیه کومبو، کارشناس مسایل آمریکا و نویسنده کتاب "آمریکایی ها؛ سلاح گرم، دمکراسی و خشونت" می‌گوید: «حل مسئله سلاح گرم در آمریکا غیر ممکن است.»

از نظر کارشناس مسایل آمریکا، لابی قدرتمند اسلحه، وابستگی آمریکایی‌ها به سلاح و وابستگی محافظه کاران به حمایت این لابی، حل مسئله سلاح گرم در آمریکا را به امری غیر ممکن تبدیل کرده است.

آمریکایی‌ها در مخالفت با سلاح گرم در سراسر آمریکا راهپیمایی برگزار کردند. این راهپیمایی در واشنگتن و ۸۰۰ شهر این کشور برگزار شد. گفته می‌شود که صد‌ها هزار آمریکایی برای کنترل بیشتر و دقیق‌تر فروش و نگهداری سلاح گرم در این حرکت اعتراض آمیز شرکت کردند.

فرانس ۲۴ بخشی از سخنان مادر یکی از قربانیان تیراندازی در پارکلند را پخش کرد.

این مادر گفت: «دختر من آلیسا نام داشت که چهاردهم فوریه سال دو هزار و هجده وحشیانه به قتل رسید. من امیدوارم که آن‌ها (دولتمردان) کاری انجام دهند و وارد عمل شوند. اگر کاری انجام ندهند ما با آراء خودمان آن‌ها را کنار خواهیم زد. جوانان آمریکایی آن‌ها را با آرا خودشان برکنار خواهند کرد.»

یک جوان آمریکایی نیز گفت: «من دوستان زیادی را در این ماجرای غم انگیز از دست داده ام و می‌دانم که این اندوه تا چه اندازه بزرگ است. فکر نمی‌کنم که دانشجویان دیگری نیز مستحق تحمل چنین اندوهی باشند. هیچ کس نباید به جای مراسم تولد دوستش، در مراسم تدفین او شرکت کند.»

کومبو کارشناس مسایل آمریکا تاکید کرد: «این اولین بار نیست که در آمریکا علیه سلاح گرم حرکتی به راه می‌افتد. سال هزار و نهصد و نود و نه بعد از تیراندازی در دبیرستان کلمباین در کلرادو تظاهرات بسیار گسترده‌ای برگزار شد. مادران آمریکایی تظاهرات یک میلیون نفری در شهر‌های مختلف آمریکا به ویژه در واشنگتن برگزار کردند. اما تفاوت حرکت مردمی امروز این است که فقط والدین آمریکایی در تظاهرات شرکت نکردند، بلکه جوانان نیز در راهپیمایی شرکت کردند.»

این کارشناس گفت: «لابی اسلحه در آمریکا بسیار قدرتمند است و همواره با اردوگاه محافظه کاران آمریکایی رابطه تنگاتنگی دارد. این لابی قدرتمند است، چون مبارزات انتخاباتی را تامین مالی می‌کند. این تنها دلیل قدرت لابی اسلحه نیست. این لابی قدرتمند است، چون کنترل بخش کوچکی از رای دهندگان آمریکایی را در دست دارد. این رای دهندگان کسانی هستند که سلاح و مسئله حق حمل اسلحه برای آن‌ها بسیار مهم است. این تعداد رای دهنده در جریان انتخابات مهم و گاهی تعیین کننده قلمداد می‌شوند. این درصد اندک می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و می‌توانند در انتخابات حضور نیابند. وقتی سرنوشت نتیجه انتخابات به چند درصد از آراء گره می‌خورد، همین تعداد اندک می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهند.»

انتهای پیام/

تظاهرات گسترده علیه حمل سلاح در آمریکا

برچسب ها: آمریکا ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار