معاونت علمی در سال گذشته برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از جوانان و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان داشت.

از تهیه نقشه راه دریایی تا تاسیس سامانه تامین مالی رکت‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالی که گذشت به دستاوردهای بسیار زیادی دست یافت و برای ايجاد اكوسيستم نوآوری و فناوری برنامه‌های متعددی را تدوين کرد؛ در اين بسته خبری به بررسی فعاليت و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری در راستای حمايت از جوانان و کمک به شرکت های دانش بنیان می‌پردازیم.

 معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال آموزش زیست فناوری به معلمان

یکی از  کارهایی  که ستاد زيست فناوری انجام داد به این صورت بود که در حوزه دانش آموزی به معلمان زیست شناسی آموزش های لازم را داد و برایشان کارگاه و پژوهش سرا راه اندازی كرد تا معلمان بتوانند وارد اقدامات زیست فناورانه شوند؛ به طوری که دانش آموز قبل از اینکه دیپلم خود را بگیرد می داند، چگونه با زیست فناوری کسب و کار دانش بنیان راه اندازی کند.

 نقشه راه بالگردهای نیمه سنگین پیستونی تدوین شد

 با هدف تدوین نقشه راه توسعه فناوری بالگرد‌های متوسط، نیمه‌سنگین و پیستونی ستاد توسعه کارگروه بالگرد تجاری صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوعات مختلفی را در اولویت کاری خود قرار داده است که از جمله آن می‌توان به «تدوین برنامه دستیابی به اهداف کلان بالگردی در سند جامع توسعه هوافضای کشور» و «ارائه ابلاغیه به گمرک برای جلوگیری از واردات محصولات در حوزه بالگرد‌های تجاری با هدف حمایت از فناوری و توان صنعتی کشور و انتقال تکنولوژی» اشاره کرد.

رفع نواقص ساختاری و کارکردی در نظام نوآوری زیست فناوری ایران

 در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی طرحی با عنوان «بررسی نقش ستاد توسعه زیست‌فناوری در نظام ملی نوآوری» در حال انجام است که در این طرح با ترسیم نگاشت نهادی، وضع موجود زیست فناوری پایش می‌شود.

این طرح به نهاد‌ها و ذی‌نفعان زیست‌فناوری چهار نقش «سیاست‌گذار»، «تنظیم‌گر»، «تسهیل‌گر» و «ارائه‌دهنده خدمات» می‌دهد و وظایف و فعالیت‌های هریک را در نقش‌های مزبور بررسی می‌کند.

پرچم‌داری ایران در المپیاد دانشجویی نانو

 ستاد فناوری نانو برای رسیدن به جایگاه بسیار مناسبی که امروز در آن قرار دارد مسیر طولانی را طی کرده است؛ مهدی رضایت دبیر کارگروه ستاد منابع انسانی نانو با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ ایران در رده ۵۷ جهان در حوزه نان قرار داشت گفت: با تلاش‌هایی که انجام دادیم توانستیم سال به سال پیشرفت داشته باشیم و امروز به جایی برسیم که صاحب رتبه تک رقمی در جهان شویم. بر اساس آمار‌های موجود، ستاد نانو توانسته هر سال به رشد ۱۰۰ درصدی اقتصادی برسد.

امضای تفاهم نامه کارآفرینی در حوزه رسانه‌های دیجیتال

 به دلیل اهمیت نقش و اهمیت فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به‌ ویژه رسانه‌های دیجیتال که در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور وجود دارد و همچنین بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت و اشاعه هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی و ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور در حوزه فرهنگ و هنر، تفاهم‌نامه‌ای جهت همکاری میان ستاد فناوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود

حسن حدادپور رئيس پژوهشگاه فضايى ايران گفت: طراحى و ساخت ماهواره ناهيد ١، ناهيد ٢، ماهواره سها و ساخت بلوک انتقال مدارى و فاز دوم آزمايشگاه سيستمى كليدترين پروژه هاى پژوهشگاه فضايى است.

وى با بيان اينكه ماهواره ناهيد ١ آماده پرتاب است، ادامه داد: هدف از ساخت ناهيد ١ كنترل وضعيت سه محوره، ارتباط با ماهواره و دريافت داده هاى ماموريتى بوده و اكنون مدل مهندسى، كيفى و پروازى آن ساخته شده است.

تاسیس سامانه اداره کل تامین مالی

با توجه به اهمیت حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار و رشد و ارتقای آن‌ها، حضور یک سرمایه‌گذار که شناخت درستی از بازار داشته باشد ضروری است درهمین راستا معاونت علمی بستری را فراهم کرده تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در کنار سرمایه گذارانی که در این حوزه تخصص دارند قرار گیرند.

تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور به مرحله نهایی سازی رسید

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تأکید بر سه محور اصلی تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده تاکنون توانسته است در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی، یازده محور اصلی را در این مسیر نهایی سازی کند.

تفاهم نامه ایران و چین در حوزه نانو

مؤسسه‌ WTOIP با عقد این قرارداد کانون پتنت ایران و ستاد فناوری نانو را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شریک‌های تجاری در حوزه‌ی تجاری‌سازی انتخاب کرده است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار