پولیتیکو در مطلبی به اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا در حمایت از انگلیس و احتمال تشدید تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پولیتیکو در مطلبی نوشت: دولت ترامپ همگام با چندین کشور اروپایی ۶۰ دیپلمات روس را از خاک این کشور اخراج کرد. اخراج گسترده دیپلمات‌های روس از اروپا و آمریکا پس از اخراج ۲۳ دیپلمات این کشور از انگلیس در پی مطرح شدن ادعای مسمومیت اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس، در سالزبری با گاز اعصاب صورت گرفت. انگلیس بدون ارائه شواهد و مدارک کافی مدعی است مسکو در مسمومیت اسکریپال و دخترش نقش داشته است.

پولیتیکو در ادامه نوشت: اقدام قابل توجه آمریکا در اخراج ۶۰ دیپلمات روس از این کشور بیانگر سیاست دوگانه دولت ترامپ در قبال روسیه است. این اقدام تنش‌های دیپلماتیک میان مسکو و واشنگتن را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید رویکرد دوستانه خود در قبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را حفظ کرده بود.

ترامپ هفته گذشته در یک تماس تلفنی با پوتین انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور روسیه را تبریک گفت؛ اما وی در گفتگوی خود با پوتین به مساله مسمومیت اسکریپال هیچ اشاره‌ای نکرد. با این حال، یک مقام ارشد دولت ترامپ اظهار کرد رئیس جمهور آمریکا در جریان تمامی اقدامات واشنگتن علیه مسکو قرار گرفته و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل نیز با موافقت وی صورت گرفته است.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ پس از اعلام خبر اخراج ۶۰ دیپلمات روس از آمریکا هنوز هیچ اظهار نظر یا پیام توییتری منتشر نکرده است. ترامپ به وضوح تمایلی به انتقاد از پوتین ندارد. وی حتی در زمان تحقیق درخصوص ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا نیز هیچ گاه پوتین را سرزنش نکرد.

وی پس از اینکه از گفتگو درخصوص مساله اسکریپال با پوتین سر باز زد، مورد انتقادات گسترده‌ای از سوی سیاستمداران آمریکایی قرار گرفت. وی در تماس تلفنی اخیر خود ابراز امیدواری کرد پوتین را به زودی ملاقات کند. با این حال سخنگوی کاخ سفید گفت: هیچ برنامه‌ای برای دیدار میان پوتین و ترامپ در دستور کار قرار نگرفته است.

علی رغم تمایل ترامپ به برقراری روابط با پوتین، اخراج گسترده دیپلمات‌های روس از آمریکا موج جدیدی از تنش‌ها را در روابط دو کشور به همراه خواهد آورد.

سفیر روسیه در آمریکا با انتشار یک ویدئو در توییتر اقدام دولت ترامپ در اخراج دیپلمات‌های روس را یک اشتباه بزرگ خواند و گفت: چنین اقدامی مکالمه تلفنی اخیر پوتین و ترامپ را، که پیشتر گفتگویی سازنده خوانده شده بود، زیر سؤال خواهد برد. وی همچنین اعلام کرد نوع رابطه‌ای که میان مسکو و واشنگتن خواهد بود به اقدامات آمریکا بستگی دارد.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روس از اروپا و آمریکا با صور بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو در خصوص مساله مسمومیت اسکریپال هیچ اطلاعی ندارد و به کشور‌های اروپایی و آمریکا هشدار داد منتظر اقدامات تلافی جویانه روسیه باشند.

اقدام دولت ترامپ در اخراج دیپلمات‌های روس با تحسین منتقدان برقراری روابط واشنگتن با مسکو مواجه شد. لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی، اخراج دیپلمات‌های روس را آغاز خوبی برای اتخاذ اقدامات جدی‌تر علیه مسکو خواند و از ترامپ برای انجام چنین اقدامی تشکر کرد.

این دومین بار در یک سال گذشته بود که دولت ترامپ یک نهاد دیپلماتیک روسیه را در آمریکا تعطیل کرد. دولت آمریکا در اوت سال گذشته نیز دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو را صادر کرد. با تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل، علاوه بر سفارت این کشور در واشنگتن، مسکو تنها دو کنسولگری فعال دیگر در آمریکا دارد.

در سال ۲۰۱۶ نیز باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا ۳۵ دیپلمات روس را به اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از واشنگتن اخراج کرد.

انتهای پیام/

تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن با اخراج دیپلمات های روس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار