رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی: با اجرای طرح رجیستری، واردات قاچاق تلفن همراه از 90 درصد به حدود 40 درصد کاهش یافته است.
حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ساز مان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند ادامهی طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) در سال 97 اظهار داشت: طرح ثبت تلفن همراه از پاییز سال گذشته شروع شد و تا الآن نشانهای تجاری اپل، بلکبری، موتورولا، گوگل، الجی، هوآوی، نوکیا، سونی، تکنو، شیائومی و دو مدل جدید از سامسونگ مشمول طرح شدند. در مرحلهی بعدی قرار است تا پایان فروردین ماه، همهی برندهای گوشیهای تلفن همراه از جمله سامسونگ مشمول طرح رجیستری شوند.
وی در رابطه با نتایج اجرای طرح رجیستری گفت: در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر جلوگیری از قاچاق گوشی موبایل باید مسئولان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح دهند، چون آنها مطلعتر هستند. اما اگر بخواهم به طور مختصر توضیح دهم، باید بگویم تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، حدود 90 درصد گوشیها از راه قاچاق وارد کشور میشدند و به عنوان مثال حدود 100 درصد گوشیهای نشان تجاری اپل از راه قاچاق وارد کشور میشد. اما پس از اجرای طرح، واردات قانونی اپل، 6 برابر و سایر برندها حدود 3 الی 4 برابر شده است که در مجموع آنطور که آمار ما در وزارت ارتباطات نشان میدهد، قاچاق 90 درصدی گوشیها به حدود 40 درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در خصوص تغییرات تعرفه مکالمه و اینترنت در سال جدید ابراز داشت: ما از آبان ماه سال گذشته رویکرد جدید در خصوص محاسبهی تعرفهها را اتخاذ کردیم که در این رویکردها در حال حاضر نیاز به تعیین تعرفه از سوی دولت نیست، به همین دلیل فعلاً برنامهای برای تغییر تعرفهها نداریم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر فروش اینترنت بر اساس حجم به سمت فروش بر اساس سرعت عملیاتی شده است یا خیر، اظهار داشت: اجرای این مصوبه شروع شده اما چون فروشندگان اینترنت، برخی قرارداهای خود را برای مدتهای طولانی مانند یک سال بسته بودند و از طرفی چون اجرای قرارداد کاربران برای ما مهم است، به فروشندگان اینترنت این اجازه داده شد که تا پایان قراردادهای فعلی خود، به روش قدیم به فعالیت خود ادامه دهند. اما به طور تقریبی در حال حاضر حدود 50 درصد فروش اینترنت به روش جدید صورت میگیرد.
فلاح جوشقانی در رابطه با اقدامات برای رفع معضل پیامکهای تبلیغاتی، گفت: در هفتههای پایانی سال 96 تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته و برخی از آنها اجرا شد که بررسیهای ما نشان داد تا به آن جای کار نتایج به طور نسبی خوب بوده و تأثیر ملموسی داشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این دفعه امیدی به نتیجه دادن این اقدامات در خصوص پیامکهای تبلیغاتی هست یا خیر، ابراز کرد: در طرحهای قبلی که برای حل این معضل اجرا میشد، به همهی ابعاد این قضیه توجه نمیشد و این بیتوجهی منجر میشد که یا این پیامکها از روشهای دیگر ارسال شوند و یا برخورد غیر مدبرانه با آنها به برخی کسبوکارها آسیب بزند. اما در طرحهای جدیدی که در حال اجرای آنها هستیم، سعی شده همهی جوانب دیده شود و همانطور که گفتم تا به این مرحله از کار، نتایج خوبی حاصل شده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در رابطه با تخلف دو اپراتور مبنی بر عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکین اظهار داشت: در این مورد طبق گزارش مرکز ماهر نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین صورت نگرفته است؛ بلکه اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکتهای طرف قرارداد این اپراتورها موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکین در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود. پس از احراز تخلف صورت گرفته، برای اطمینان از عدم تکرار این اشتباه و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کاملتر، این سرویس متوقف شد. ما ضمن جریمهی اپراتورها همچنین به آنها به طور جدی اخطار دادیم که این گونه سهلانگاری به هیچ وجه نباید تکرار شود. البته خود آنها هم اگر بخواهند نظر مشترکان را جلب کنند، مجبور هستند به این موارد توجه ویژه داشته باشند.
انتهای پیام/
اصلا قیمتها درست نیست