بر اساس گزارش‌ها، وزیر خارجه استرالیا قصد دارد درباره تصمیم این کشور مبنی بر اخراج دو دیپلمات روس با سفیر روسیه در کانبرا دیدار و گفتگو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، قصد دارد روز چهارشنبه با گریگوری لاگوینوف، سفیر روسیه در کانبرا دیدار کند. این دیدار در پی تصمیم استرالیا مبنی بر اخراج دو دیپلمات روس به بهانه دخالت ادعایی روسیه در مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه در انگلیس انجام خواهد شد.

بیشاپ گفت به آژانس‌های اطلاعاتی استرالیا که پیشنهاد اخراج دیپلمات‌های روس را ارائه کردند، اعتماد دارد. با این حال، سفیر روسیه در استرالیا در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای بی سی جاسوس بودن دو دیپلمات روس را که از استرالیا اخراج شده بودند، رد کرد.

وی در پاسخ به نحوه فعالیت دو دیپلمات روس در استرالیا گفت: «البته این سوال مضحکی است. من می‌خواهم همین سوال را از هرکدام از سفرای شما در کانبرا بپرسم. در سفارت من تنها دیپلمات‌های حرفه‌ای حضور دارند.»

روز سه‌شنبه، مقامات استرالیا با ادعای انجام فعالیت‌های جاسوسی دو دیپلمات روس، تصمیم گرفتند آن‌ها را از خاک خود اخراج کنند. این اقدام در ادامه روند اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشورها که با هماهنگی لندن آغاز شده است، صورت گرفت.

اسکریپال که پیشتر عضو اداره اطلاعات روسیه بود، برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نیز فعالیت کرده است. یولیا اسکریپال، دختر وی نیز از روز 4 مارس با شرایطی وخیم در بیمارستان به سر می‌برد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس، روسیه را به سو قصد به جان وی متهم و 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در حمایت از انگلیس، دست به اقدامات مشابهی زدند.

بیش از 25 کشور از جمله آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا کنون افزون بر 150 دیپلمات روس را به بهانه دخالت ادعایی مسکو در سو قصد به جان این جاسوس دو جانبه اخراج کرده‌اند.

روسیه در مقابل، این اتهامات را به شدت محکوم کرده و پیشنهاد کمک به انجام تحقیقات در این‌باره را ارائه کرده است. با این حال، درخواست‌های مسکو برای دریافت نمونه‌هایی از ماده شیمیایی که از آن برای مسمومیت اسکریپال استفاده شده است، رد شده‌اند.

مسکو همچنین در پاسخ به این اقدامات، دیپلمات‌های انگلیس را اخراج کرد و به شورای فرهنگی بریتانیا فرمان داد فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، اقیانوسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار