باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تربیت خادم یاران نوجوان گامی موثر در جهت نشر فرهنگ رضوی

مردم مشهد با توجه به ویژگی‌های خاص شهرشان نقش خاصی برای ترویج فرهنگ رضوی دارند و تربیت خادمیاران نوجوان می تواند گامی موثر برای انتشار فرهنگ رضوی باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، ما در مشهد زندگی می‌کنیم شهری که در آن مضجع شریف امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان، وجود دارد و مشهد به واسطه وجود این مضجع شریف به بوستانی از بوستان‌های بهشت تبدیل شده است که به فرموده امام جواد (ع) هر کس داخل این قطعه بهشت شود در روز قیامت از عذاب آتش در امان خواهد بود.

فرهنگ رضوی همان مجموعه آموزه‌های امام رضا (ع) و پدران پاک ومعصومشان می‌باشد و ویژگی‌های اخلاقی، چون عقل، علم آموزی، تواضع، قناعت، سخاوت، حسن خلق، حیا ،تقوای فردی و اجتماعی، عفت و پاکی، وظیفه شناسی، ساده زیستی، خدمتگذاری، نو دوستی و صله رحم در فرهنگ رضوی ارزش به حساب می‌آید.

چندی پیش درحرم مطهر رضوی اتفاق جدید و جالب و قابل تاملی افتاد و آن هم اعطای نشان خادم یاری به ۵ هزار نوجوان دختر و پسر در سراسر کشور بود.

من هم ساعت ۹ صبح به صحن جمهوری حرم مطهر رضوی رفتم و در آن جا جمعیت زیادی از دختران و پسران نوجوانی را دیدم که در کمال وقار و احترام با پوشش و سربند‌های مخصوص خادم یار‌ها رو به مضجع شریف امام رضا (ع) نشسته اند و به سخنان سخنران مراسم گوش می‌دهند.

خدمت گزاری به مردم با نام امام رضا (ع) فقط محدود به حرم رضوی نیست


نرگس شریعتی یکی از خادم یاران مشهدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: توفیق پیدا کرده ام تا خادمیار امام رضا (ع) باشم و خیلی از این بابت خوشحالم، زیرا می‌توانم ادعا کنم که خدمتی به حضرت رضا (ع) کرده ام،.
 
وی ادامه داد: من برای این که ساکن مشهد هستم هر دو هفته یک بار در حرم مطهر باید خدمت کنم پس سعی می‌کنم خوش اخلاق باشم و با نهایت احترام و ارزش گزاری نسبت به مردم به آن‌ها خدمت کنم. تمام تلاشم را برای این که شخصیت درستی داشته باشم انجام خواهم داد تا به این وسیله خدا از من راضی باشد.

 صدرا خضری خادم یاری که از آذربایجان غربی آمده بود هم با اشاره به این که خادم یار‌های مشهدی هر دو هفته یکبار در حرم حاضر می‌شوند، اما ما شهرستانی ها سالی یک بار در حرم خدمت می‌کنیم گفت:در استان خودم هر کاری از دستم بر بیاید به اسم خادم یار امام رضا (ع) انجام خواهم داد به طور مثال به سالمندان کمک خواهم کرد، تا جایی که بتوانم ازفقرا و نیازمندان دست گیری می‌کنم در مسجد و تکیه‌ها کمک خواهم خواهم کرد، حتی در مدرسه می‌توانم به بچه‌هایی که در درس مشکل دارند کمک کنم.

زهرا غلام زادگان هم گفت: خیلی حس خوبیه که آدم خادم یار امام رضا(ع) باشد و نوکری امام رضا (ع) را بکند. این نوکری افتخار و خدمت بزرگی است. من به عنوان خادم یار از این به بعد سعی خواهم کرد حجاب و عفت و حیای خود را حفظ کنم و آن را به عنوان یک خادم یار در جامعه نشر دهم.

اخلاص ، تواضع و کرامت از ویژگی های خدمت کردن است


حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه هم در این مراسم حضور داشت در کفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که توسعه خدمت به مردم از ابتکارات قابل تقدیر آستان قدس است گفت: خدمتی که مورد قبول واقع می‌شود اول از همه باید خالصانه باشد که خوشبختانه همه شما نوجوانان دل‌های پاکی دارید که به واسطه آن کار‌های خود را از روی اخلاص انجام می‌دهید.

وی افزود: دومین ویژگی خدمت این است که خاضعانه باشد و خدمت خاضعانه یعنی خدمتی به دورازادعا، تبلیغ وبزرگنمایی وسومین ویژگی خدمت این است که کریمانه باشد به گونه‌ای که اگر به کسی خدمتی می‌کنیم آن فرد را از خودمان برتر بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به این که نوجوانان و خادمیاران رضوی به نیابت از ۳۶ هزار شهید دانش آموز به مستضعفین جامعه خدمت رسانی می‌کنند ادامه داد: با خادم یار شدن شما امروزهمه جای ایران آستان قدس است و همه شما عزیزان پرچمدار امام رضا (ع) هستید نام امام جواد (ع) با برکت، سخاوت وکرامت مساوی است.


توسعه خادم یاری در نشر اندیشه های امام رضا(ع) گامی موثر است


مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم در این همایش با اشاره به حضور ۵ هزار دانش آموز از سراسر کشور در این مراسم گفت: توسعه خادمیاری در کشوراز سیاست‌های اصلی آستان قدس رضوی است به وسیله آن می‌توان خدمات زیادی ضعفا و نیازمندان جامعه ارائه داد.

وی افزود: مفهوم‌های جدیدی مثل خادم، خدمت و مخدوم در قالب مبانی نظری تعریف شده است و خادم یاری یا خادمان تخصصی یکی از برنامه‌های ابتکاری آستان قدس است که به مردم مردم در سراسر کشورتوسط خادم یاران خدمت رسانی شود و بعد از طی مراحلی این خادم یاران به عنوان خادم آقا علی بن موسی الرضا (ع) انتخاب می‌شوند.

بختیاری با اشاره به این که درگذشته کسی که خادم امام رضا (ع) می‌شد در تنها حرم خدمت می‌کرد افزود: توسعه خادم یاری به این معنااست که که به عنوان مثال به عنوان خادم امام رضا (ع) در فلان روستای دور افتاده می‌توان مدرسه‌ای نیمه کاره را به طور رایگان بازسازی کرد.

وی با اشاره به این آیین‌نامه خادمیاری نوجوانان کشوری آماده شده است ادامه داد:توسعه خادمیاری در تخصص‌های مختلف در نشر اندیشه نورانی امام رضا (ع) گامی موثر در تقویت انگیزه معنوی و مبارزه با تهاجم فرهنگی در کشور است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: نفس در درون و شیطان در برون برای این هستند که شما را به زمین بزنند، ولی در مقابل عقل و انبیا و چهارده معصوم برای نجات انسان آمده اند پس از آن‌ها کمک بگیرید بدانید مسئولیت شما به عنوان خادم یار امام هشتم (ع) بسیار حساس است و هر جا می‌روید مبادا با زبان تند با دیگران حرف بزنید و ناخواسته آن‌ها را برنجانید.
 

تربیت خادم یاران نوجوان گامی  برای نهادینه کردن واژه های خادم،خدمت و مخدوم در سراسر کشور است


با محمد تقی فخریان مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی  هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امروز دانش‌آموزان و خادم یاران نوجوان مدارس سراسر کشور در یک اجتماع ۵ هزار نفری گرد هم آمده اند تا در سالروز تولد امام جواد (ع) این حرکت ملی را گرامی بدارند.

وی با اشاره به این که آستان قدس رضوی برای پیش برد اهداف خود کلید واژه‌های خدمت، خادم و مخدوم را تعریف کرده است افزود: هدف ما این است که وقتی خادم یاران به شهر خود بر می‌گردند کلمه‌های خدمت، خادم و مخدوم نهادینه شود. هم چنین این نوجوانان از این به بعد همکاری بیشتری با امام زادگان شهر خود خواهند داشت.

بعد از گفت و گو ها در  حرم مطهر رضوی به این نتیجه رسیدم که چقدر تعلیم و تربیت نوجوانان سراسر کشور در حرم مطهر رضوی و اشنایی آنان با معارف اهل بیت (ع) مخصوصا به دلیل آن که سن نوجوانی سن پذیرش اندیشه‌های پاک است، اهمیت دارد.

به امید آن که تربیت خادم یاران نوجوان در سراسر کشور گامی موثر در جهت نشر اندیشه‌های پاک امام رضا (ع) و ساختن شهری آرمانی باشد.
 
انتهای پیام // ز.ی
 

گزارشگر زهرا یونسی

برچسب ها: دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یگانه بهنام فر
۱۴:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
باسلام خدمت اقا امام رضا(ع) من خیلی دوست دارم خادم افتخاری اقا باشم در طرح نوجوانان من عاشق این کار هستم
17سال دارم و مجرد هستم
در پایگاه بسیج فعال هستم
از استان اذربایجان غربی در شهرستان خوی ساکن هستم
درحال تحصیل هستم و در تابستان سال 1401 کنکور خواهم داد
ورزشکار تکواندو هم هستم