مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به برگزاری اعتکاف در ۲۱۳ مسجد استان گفت: اعتکاف بهار نیایش است که بهار طبیعت را شکوفاتر کرده است.

حضور معتکفین در ۲۱۳ مسجد استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،   حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی صبح پنجشنبه در جمع فعالان تبلیغی ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد امام المتقین، امیرالمومنین، حضرت علی علیه السلام گفت: معرفت و تبعیت از سیره امام علی علیه السلام طریق سعادت بشریت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اظهار داشت: حضرت امام علی علیه السلام شخصیت بزرگی بودند که پس از پیامبر اسلام برترین و بزرگترین شخصیت جهان اسلام به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: امام علی علیه السلام دارای ویژگی‌های برجسته و ممتازی هستند که بعد عبادی یکی از آن ویژگی‌ها است که در این حوزه آن حضرت در نهایت عبودیت و بندگی خداوند منان بود و این به‌عنوان محور اساسی برای تبعیت از آن حضرت می‌تواند الگویی ارزشمندی برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت باشد.

حجت‌الاسلام سروستانی، علم امام را از دیگر ابعاد شخصیت آن حضرت عنوان کرد و افزود: پیامبر اسلام در مورد علم امام علی علیه السلام می‌فرمایند من شهر علم هستم و علی درب آن، و همچنین حضرت علی (ع) دارای کلمات و خطبه‌های بسیار تاثیرگذار و ارزشمندی است که هر کدام از سخنان آن حضرت نقشه راهی برای سعادت انسان‌ها در اقشار و طبقات مختلف به شمار می‌رود.

حضرت علی (ع) تعلق و تمایلی به دنیا نداشت

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر دفاع از کیان اسلام را از دیگر ابعاد شخصیت امام علی عنوان کرد و افزود: آن حضرت تمام هم و غم خود را در طبق اخلاص گذاشت و در دفاع از احکام نورانی اسلام و شخصیت ارزشمند پیامبر اسلام کمر همت بست و ایفای نقش کرد.

وی افزود: آن حضرت در عین اینکه بزرگترین شخصیت اسلامی پس از پیامبر اسلام به شمار می‌روند نسبت به دنیا زهد داشتند و تعلق و تمایلی به دنیا نداشت.

حجت‌الاسلام سروستانی ادامه داد: امام علی علیه السلام از نظر اجتماعی چهره‌ای بودند که به امور مسلمین و فقرا و مستضعفان توجه فوق العاده‌ای داشتند و با بزرگ منشی مسائل و مشکلات را دنبال می‌کردند و در این زمینه الگوی بزرگی برای امت اسلامی به شمار می‌روند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: امام علی علیه السلام در بعد تربیت فرزندان در کنار همسر خود، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها فرزندانی هدایت و تربیت کرد که هر کدام از آن‌ها منشأ خدمات با برکت و بسیاری برای جهان اسلام شده بوده و هستند.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم امام علی علیه السلام این است که آن حضرت در خانه کعبه متولد شد و انتصاب و و ابلاغ ولایت از جانب خداوند و به وسیله پیامبر اسلام (ص) اعلام شد و به‌عنوان امام مسلمین تعیین شده است.

حضور معتکفین در ۲۱۳ مسجد استان بوشهر

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری مراسم اعتکاف، گفت: امسال آیین معنوی اعتکاف در ۲۱۳ مسجد استان برگزار می‌شود.

وی گفت: امسال ایام البیض مصادف است با تعطیلات نوروزی و روز‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه که مرسوم است که خانواده‌ها در این ایام به گردش و سفر دید و بازدید می‌پردازند که کار بسیار ارزشمندی است و سفره معنوی اعتکاف که می‌شود از آن به‌عنوان بهار معنویت می‌توان نام برد، با بهار طبیعت تقارن پیدا کرده که این تقارن بسیار مبارکی است و ما باید به آن توجه داشته باشیم هر دو در جای خود محترم هستند.

حجت‌الاسلام سروستانی اظهار داشت: اعتکاف در سال‌های اخیر از سوی جوانان و دیگر اقشار مردم با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با بیان این که امر معنوی اعتکاف ذخیره‌ای برای آخرت معتکفین است، گفت: از ویژگی‌های اعتکاف این است که انسان سه روز از خود و خانه و کاشانه اش جدا می‌شود و به درگاه الهی روی می‌آورد و مشغول عبادت، تهجد و شب زنده داری و راز و نیاز و گفتگویی با خداوند می‌شود و فارغ از امور دنیایی به امور اخروی می‌پردازد.

تشریح برنامه‌های اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با تشریح برنامه‌های متنوعی که برای این سه روز برنامه ریزی شده تصریح کرد: اقامه نماز جماعت سه وعده، برگزاری مجالس و محافل انس با قرآن کریم و ادعیه، جلسات معرفتی، جلسات پرسش و پاسخ و وعظ و خطابه و تصحیح قرائت نماز از برنامه‌هایی هستند که برای اعتکاف پیش بینی شده است.

حجت‌الاسلام سروستانی با اشاره به مناسبت‌های سه روزه اعتکاف عنوان کرد: سه مناسبت میلاد امام علی (ع) که بسیار مهم است و ویژه برنامه‌های آن توسط متولیان اعتکاف برگزار می‌شود، دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی که برنامه‌هایی در سطح اعتکاف انجام خواهد شد از جمله ایراد سخنرانی و روز سوم اعتکاف که روز وفات حضرت زینب (س) است که در این روز بیان معارف و سجایای اخلاقی حضرت زینب (س) انجام خواهد شد و در نهایت اعمال ام داوود در عصر روز سوم اعتکاف انجام خواهد شد.

وی با دعوت از خیرین برای برگزاری هرچه بهتر این امر معنوی عنوان کرد: هر کس به هر دلیلی قادر به شرکت در آیین اعتکاف نیست، می‌تواند با مشارکت در امور مختلف مانند پذیرایی یک وعده افطار یا سحر در برگزاری این آیین مشارکت کند.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: محرم ، رمضان ، قرآن ، احکام شرعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.