اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از هم‎استانی‎ها و گردشگران خواست به توصیه‌های زیست محیطی برای روز طبیعت توجه کنند.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، از شهروندان، گردشگران و مسافران خواست به توصیه‌های زیر در روز طبیعت توجه کنند:

۱) با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه‌های دینی، در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشیم.
۲) دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست، احساس مسئولیت کنیم و به دیگران نیز آموزش و تذکر دهیم.
۳) به جای رها کردن سبزه‌های نوروزی در طبیعت، آن‌ها را به مراکز جمع آوری در نظر گرفته شده تحویل دهید.
۴) ماهی‌های قرمز را هرگز در رودخانه‌ها و محیط‌های آبی طبیعی رها نکنیم.
۵) با توجه به فصل گل‎دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنید که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری نمایید.
۶) در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذا‌های آماده به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، از زغال آماده استفاده و از شکستن سرشاخه درختان جلوگیری کنید.
۷) از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری نموده و در صورت روشن کردن آتش، آن را با آب و خاک خاموش کنید، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.
۸) کیسه مخصوص جمع آوری زباله همراه داشته باشید و در پایان زباله‌های خود را به محل‌های جمع آوری زباله منتقل کنید.
۹) از حمل هر گونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی پرهیز کنید و به جای شکار یا زنده گیری حیوانات و چیدن گل‌ها و گیاهان، از آن‌ها عکس بگیرید.
۱۰) حتی الامکان از رفتن به مراتع و پارک خودرو بر روی گیاهان خودداری نمایید و سعی کنید کمترین رد پا را در طبیعت به جای بگذارید.
۱۱) در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنید و مراقب حیوانات بی پناه باشید.
۱۲) آلودگی صوتی تأثیر منفی بر روی حیوانات دارد، در هنگام حضور در طبیعت به این موضوع توجه کنید.
۱۳) در صورت مواجه شدن با آتش سوزی در محیط‌های طبیعی، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس بگیرید.
۱۴) به هیچ وجه به حاشیه یا حریم مناطق چهارگانه حفاظت شده در استان وارد نشوید، ولی اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، باید بدانید رعایت قوانین مربوط به آن الزامی است.
۱۵) با مأموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مسئول همکاری کنید.
۱۶) از آلوده کردن حاشیه رودخانه‎ها، مظهر چشمه‌ها و قنوات جداً خودداری کنید.
۱۷) برای جلوگیری از آلودگی آب‌های روان در هنگام شستن ظروف، از مصرف مواد شوینده پرهیز کنید و در صورت امکان، ظروف استفاده شده را برای شستشو به منزل باز گردانید.
۱۸) از قرار دادن مواد غذایی برای جانوران و پرندگانی که در دامان طبیعت زندگی می‌کنند خوداری کنید، زیرا  باعث بیماری و مرگ زودهنگام آنان می‌شود.
۱۹) بیایید با پیوستن به چالش‌های «بی زباله» و «از خودمان شروع کنیم»، رفتار درست با محیط زیست را فرهنگ سازی کنیم.
۲۰) گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف برقرار است، در صورت مشاهده هر گونه تخلف، تخریب و شکار غیر مجاز، مراتب را از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۴۰ و ۳ - ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ اطلاع دهید.

سیزدهم فروردین یا «سیزده به در» به عنوان «روز طبیعت» نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ف

حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار