مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از کاهش 38 درصدی ورودی آب سد اکباتان در سال آبی جاری خبر داد.

کاهش 38 درصدی ورودی آب سد اکباتان به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سد اکباتان در وضعیت مناسبی از نظر ذخیر آبی قرار ندارد بیان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون 8 میلیون و 290 هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان همدان شده است که  نسبت به مدت مشابه سال 38 درصد کاهش داشته است.

وی درادامه افزود:  در مدت مشابه  سال گذشته 13 میلیون و 380 هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده که وضعیت مناسبی را برای ذخایر آبی استان بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم سدهای استان همدان 65 میلیون مترمکعب است، گفت: وضعیت ذخایر سدهای همدان مطلوب نیست و مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

ستوده در ادامه افزود: سد سرابی تویسرکان 7 میلیون و 670 هزار مترمکعب، سد کلان ملایر 43 میلیون و 540 هزار مترمکعب، سد آبشینه یک میلیون و 450 هزار مترمکعب، سد شیرین‌سو 60 هزار مترمکعب و سد اکباتان همدان 12 میلیون و 460 هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی  بیان کرد: سال آبی 95ـ94 به میزان 467 میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم در سال 93، 302 میلیمتر و در متوسط بلندمدت 330 میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در ادامه گفت: در سال آبی 96ـ95 حدود 406 میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است

ستوده با اشاره به کاهش حجم آب سد اکباتان و لزوم صرفه جوی مردم در مصرف آب بیان کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به 12 میلیون و 460 هزار مترمکعب کاهش یافته و 37 درصد از ذخیره سد پر بوده که این رقم سال گذشته 56 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال آبی امسال 14 میلیون و 740 هزار مترمکعب آب از سد اکباتان خارج شده که این رقم سال گذشته 13 میلیون و 450 هزار مترمکعب بوده است.

ستوده با اشاره به بارش مناسب در سال آبی گذشته گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است که با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم

وی  ادامه داد :حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را 2 میلیارد و 680 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه  سهم آب‌های زیرزمینی از منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است: بیان کرد: همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/د.ا

کاهش ورودی سد اکباتان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.