به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پروفسور داود دومیری گنجی با اشاره به شعار امسال حمایت ازکالای ایرانی گفت:لازمه تحقق حمایت از کالای ایرانی تصحیح فرهنگ خرید مردم است.
وی خواستار توجه جدی احادجامعه و فرهنگسازان نسبت به تبعات ناشی از گفتمان متداول منفی کالای ساخت داخل کشور شد.
این دانشمند برجسته جهانی خطاب به طیف فرهنگسازان گفت: تا زمانیکه فرهنگ ورویکرد ایرانیان نسبت به این باور غلط کالای ایرانی تغییرنکند، هیچ تغییری دررونق تولید وپیشرفت اقتصادی کشور بوجود نخواهد آمد
این استاد مکانیک وسیالات دانشگاههای بین المللی جهان افزود: اکثریت مردم جامعه متاسفانه نسبت به خریدواستفاده از کالاهای ایرانی نگاه منفی دارند و صرفا از جنبههای مختلف کالای ساخت داخل کشور را به باد اشکال و بی کیفیتی یاد میکنند
پروفسور داود دومیری گنجی درباره عدم تصحیح فرهنگ متداول خرید کالای ساخت داخل کشور هشدارداد وتاکید کرد همراستا با گفتمان متداول انتقادی غیرضروری کالای ایرانی، آمار نرخ بیکاری جامعه روند صعودی پیدا میکند که حاصل آن آغازگر تعطیلی کارخانجات، گسترش نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده اکادمیک و بعضا نخبه دانشگاهی و افزایش فقر وفلاکت و رخوت درجامعه است.
این دانشمندبرتر ایرانی افزود: از گذشته تاکنون در اذهان مردم این باور نقش بسته است که شنیدن نام کالای ایرانی معادل نامرغوب بودن آن کالا است.
پروفسور دومیری افزود: بنده به مرغوب یا نامرغوب بودن کالای ساخت داخل قضاوت ندارم بلکه گلایه عمیق بنده این است که باور عمومی جامعه بسوی نشر وبازنشر وتبایغات ویروسی نسلی و بین نسلی مردم، نسبت به کالای ساخت داخل است.
وی مصارف کالاهای خارجی را توسط مدیران، نخبگان و افراد تاثیرگذار جامعه را عمومیت صرف ندانست وگفت: خودرو و کالاهای خانگی بنده از مارک ایران است.
این دانشمندبرتر ایرانی افزود: ازسالیان گذشته درتمام مسوولیتهای اجرایی همواره بر خرید کالای ساخت داخل تاکید داشته ام.
این محقق برتر ملی کشور بابیان اینکه برای کیفی سازی محصولات داخلی عزم راسخ وتعصب ملی نیازمند است گفت:در فرهنگ تولید کشور ژاپن، تعطیلی کارخانه را مساوی عزای ملی قلمداد میکنند و معتقدند اگر خط تولید کارخانهای بخوابد وکارخانه تعطیل شود به تعداد کارگران کارخانه، خانوادههای آنان به سیه روزی میرسند .
وی افزود: درحالی که درکشور ایران استفاده ازکالاهای غیر ساخت داخل کشور را نوعی پرستیژ حساب میکنیم .
پروفسور دومیری گفت: واقعیت تلخ این است که با لحاظ هرتبایغ منفی کالای ایرانی وپرستیژ بر گستره دامنه بیکاری جوانان این مرزدبوم نقش افرینی میکنیم و در راستای حمایت از کالای ساخت داخل، صاحبان اندیشه، افرادهای تاثیرگذار فرهنگی و پیشرو لازمست فرهنگ سازی کنند تا باور عمومی جامعه را نسبت به خرید کالای داخل را یک تعصب ملی فرض کنند تا درعرصه پیشرفت جامعه نقش افرینی کنند.
انتهای پیام/آ