رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:دشمنان موضوع‌های مختلف اقتصادی کشور ما از جمله تاثیر ارز را رصد و در آن اختلال ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات خوبی ازطرف دولت، مجلس و مردم برای عملی کردن شعار امسال  درحال انجام است.
وی افزود: وقتی شعار سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی مطرح می‌شود باید بتوانیم این شعار را محور فعالیت‌های توسعه در کشور قرار دهیم که اگر مردم در این فضا همکاری نکنند کار مسئولین ناقص خواهد ماند.
وی تصریح کرد: ازاین جهت این فضای جدید در همین روز‌های ابتدایی سال شکل گرفته است، تصمیمی که دولت در خصوص عدم خرید کالای خارجی اخذ کرده است در اولین مصوبه هیئت وزیران کار ارزشمندی بود که میتواند مسیر حرکت را در کشور فراهم کند که البته امیدواریم دستگاه‌های اجرایی این موضوع را به شکل ویژه رصد کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت خود را انجام دهند‌.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در مجلس چند کار اساسی را میخواهیم انجام دهیم که بخشی از آن را در سال‌های گذشته شروع کردیم و بخشی هم برنامه‌های سال جاری است .
پور ابراهیمی اظهار داشت:در کمیسیون اقتصادی چند کار اساسی را انجام دادیم که اولین آن برای حمایت از تولید داخلی جلوی قاچاق کالا بزرگترین آفت که به تولید کشور لطمه میزند است را بگیریم و بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم ،مالیات‌ها موضوع دیگریست که برای مابسیار مهم بوده است مالیات ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد دونوع مالیات هستند که در اقتصاد کشور ما اخذ می‌شوند و در تمام دنیا هم تقریبا همین است‌.
وی در ادامه دونوع مالیات را نیز مهم دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف است یعنی هرکس در دنیا مصرف بیشتری میکند مالیات بیشتری هم بایستی بدهد و مالیات بر عملکرد مالیات بر تولید است یعنی هرکس که تولید میکند باید مالیات دهد.
وی بیان کرد: قانونی که وضع شده بود این بود که بتوانند مالیات بر مصرف را طوری برنامه ریزی کنند که به تولید صدمه نزنند متاسفانه اجرای ناقص این قانون توسط خود دولت در سال‌های اخیر در خصوص مالیات بر ارزش افزوده به تولید ضربه زد.
پورابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: خیلی از فعالین اقتصادی میدانند و بار‌ها به ما مراجعه کردند و گفتند مالیات بر ارزش افزوده به  ۲۰ دلیل اصلی اشکالات اجرا شد که بخشی از آن در ضوابط دولت باید اصلاح می‌شد اصلاح نشده بود.
وی گفت: در این قانون هم اصلاحات لازم را انجام دادیم و تا خرداد ماه در صحن علنی مجلس آن را تمام کنیم که اگر این قانون که بسیار مهم است اجرایی شود بخش بزرگی از مشکلات تولید کنندگان که به دلیل نقص و ضعف در اجرا بود از دوش تولید برداشته شود.
وی تصریح کرد: در خصوص مالیات بر عملکرد در حال حاضر نرخ مالیات بر عملکرد ۲۵ درصد است در اقدام جدیدی که الان داریم با دولت توافق میکنیم که انشالله در تابستان نهایی خواهد شد پس از اجرای دقیق مالیات بر ارزش افزوده موضوع نرخ کاهش مالیات بر عملکرد است .
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت:هر چه میزان مالیات از تولید کمتر شود تولید توانمندی آن بیشتر خواهد بود و امیدواریم تمام تلاش خود را در سال ۹۷ دراین زمینه انجام دهیم.
وی مسائل بانکی را موضوع دیگری دانست وگفت: این موضوع هم دغدغه توده‌های مردم و هم دغدغه مراجع تقلید شده است.
وی عنوان کرد: دومشکل اساسی در حوزه نظام بانکی داریم یکی خود بانک مرکزی و قانون بانک مرکزی که برای نظارت یکی از چالش‌های آن موسسات غیر مجازی بودند.
وی گفت: نظارت کاملا سنتی است و بار‌ها این موضوع را در دولت قبلی و فعلی گفتیم.
پورابراهیمی با اشاره به شرایط بازار ارز در کشورگفت: تاثیر آن بر اقتصاد کشور و چه تصمیماتی را ماباید اتخاذ کنیم را مدنظر قرار دادیم.
نماینده مردم راور و کرمان گفت: بانکداری اسلامی فقط در کشور ما نیست در حال حاضر در کشور‌هایی از قبیل: مالزی، پاکستان، عربستان، اردن و حتی خود انگلیس که بخش زیادی از بانک‌ها بانک‌های اسلامی هستند.

وی افزود: ما در اجرا اشکالاتی را داشتیم ضمن اینکه قانون بانکداری اسلامی مربوط به سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ است و همه قدیمی هستند و هیچکدام به‌روز نشدند.
وی تصریح کرد؛ این حوزه عملیات بانکی متناسب با این قضیه نشده است.
پورابراهیمی افزود: امیدواریم دو موضوع اساسی برای نهایی کردن را به اتمام برسانیم از ابتدای تابستان وارد تصویب در کمیسیون اقتصادی می‌شویم که تا آخر تابستان به طول می‌انجامد و انشاءالله نیمه دوم امسال ۲ قانون اساسی کشور اجرایی شود.
وی گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود ارزش پول ملی کشوری در مقایسه با کشور‌های دیگر کاهش پیدا کند تورم است.
وی یکی از توفیقات دولت در دو سه سال اخیر را کاهش تورم و تک رقمی شدن آن بود.
وی تصریح کرد: محاسبات مانشان می‌دهد ۲ تا ۲ ونیم برابر میزان درآمد، درآمد‌های ارزی ما از محل همین تفاوت صادرات و واردات است.
نماینده مردم راور و کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۹۷ شاخص‌ها نشان می‌دهد هم میزان ارز آوری، تراز بازرگانی و تورم وضعیت مثبتی نسبت به سال‌های گذشته دارد.

وی عوامل روانی و فضای کاذب در کاهش و افزایش تاثیر گذار دانست و گفت: در کنار این موارد دشمنان هم از خارج کشور شیطنت می‌کنند و اتاق جنگ تشکیل دادند که آمریکا در راس این اتاق قرار دارد.
وی تصریح کرد: دشمنان موضوع‌های مختلف اقتصادی کشور ما از جمله تاثیر ارز را رصد و در آن اختلال ایجاد می‌کنند.
انتهای پیام/ی

نظارت سنتی بانکداری باید اصلاح شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار