یک مشاور رئیس‌جمهور روسیه گفت احتمال دارد تا چند ماه آینده توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری میان این کشور و ایران به امضا برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه، گفت مذاکرات بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران نهایی شده است.

وی گفت: «بر اساس برنامه‌ها، این توافق ممکن است تا چند ماه آینده به امضا برسد.»

پیش از این اعلام شده بود توافق تجارت آزاد با ایران پس از سه سال مذاکره تا پایان ماه مه میلادی به امضا خواهد رسید.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و سرپرست کمیسیون مشترک روابط روسیه و ایران، در ماه گذشته میلادی گفت این توافق «موجب توسعه روابط دو جانبه تجاری ما و گسترش همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.»

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که بر پایه اتحاد گمرکی میان روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شده است، در سال 2015 تاسیس شد. پس از آن، قرقیزستان و ارمنستان نیز به عضو این اتحادیه درآمدند. در سال 2016، ویتنام به عنوان نخستین کشور خارج از منطقه عضو این اتحادیه شد. این اتحادیه به منظور حصول اطمینان درباره جابجایی کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران میان کشورهای عضو آن طراحی شده است.

بیش از 40 کشور و سازمان‌های بین‌المللی از جمله چین و اندونزی و نیز برخی از کشورهای واقع در آمریکای جنوبی تمایل خود را به حصول توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرده اند. این اتحادیه با کره جنوبی، مصر و هند نیز مذاکراتی انجام داده است.

در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت صربستان نیز می‌تواند در آینده وارد منطقه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.

انتهای پیام/

احتمال توافق روسیه و ایران درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری

برچسب ها: اقتصاد جهان ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار