بحران تنش آبی در کهگیلیویه وبویراحمد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از تنش آبی در ۶ شهر استان در فصل‌های بهار و به ویژه تابستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛مسعود مرادیان گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش ۴۸ درصدی میزان بارش‌ها در استان در فصول گرما مردم در شهر‌های یاسوج، مادوان، باشت، سوق، لیکک و دیشموک شاهد تنش آبی خواهند بود.

وی با بیان اینکه بر اثر تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری بسیاری از رودخانه ها، چشمه ها، همچنین چاه‌های تامین کننده آب شهر‌ها و سفر‌های زیر زمینی با کاهش شدید آب مواجه شده اند افزود: خطر کمبود آب در منابع سطحی و زیر زمینی به گونه‌ای کاهش یافته است که در این منابع دبی آب دو سوم کاهش داشته است.

وی سرانه مصرف در استان را بالاتر از متوسط کشوری دانست و افزود: متوسط سرانه مصرف آب در شبانه روز در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هرنفر ۲۰۰ لیتر است و این در حالیست که این رقم در کشور ۱۵۰ لیتر و در جهان کمتر از ۱۰۰ لیتر است.

وی رعایت سرانه مصرف و استفاده بهینه از سوی مردم برای مدیریت بحران کم آبی در استان را ضروری دانست و گفت: کشاورزان از مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری مزارع و باغ‌ها خودداری کرده و با تغییر الگوی کشت از برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و استفاده نادرست از آب‌های سطحی خودداری کنند.

مرادیان تنش آبی در استان در تابستان پیشِ رو را خطر جدی دانست و بیان کرد: متاسفانه برخی از مردم این خطر را جدی نگرفته و از آب آشامیدنی استفاده بی رویه می‌کنند.

وی استفاده از تانکر ذخیره سازی آب در منازل را ضروری دانست و گفت: با توجه به استفاده از کولر آبی در منازل و به تبع آن اضافه شدن سرانه مصرف آب، خانواده‌ها سعی کنند فقط در ساعات اوج گرما از این وسیله سرمایشی استفاده کنند.

انتهای پیام/د

بحران تنش آبی در ۶ شهر استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.