استاندارکردستان گفت: برای توسعه کشاورزی کردستان و بهره‌مندی از آب‌های مرزی، باید هدف گذاری 300 هزار هکتاری صورت گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا در بازدید از سد آزاد سنندج، گاران مریوان گفت: استان کردستان دارای پتانسیل‌های بسیاری در بخش آب است و باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی و کشاورزی استان بهره برد.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی کردستان و بهره‌مندی از آب‌های مرزی، باید هدف گذاری 300 هزار هکتاری صورت گیرد، افزود: برای رسیدن به این هدف باید وزارت نیرو را متقاعد کنیم که سهم مناسب و عادلانه‌ای در تخصیص آب در نظر بگیرد.

مرادنیا مجموعه هزینه‌های انجام شده در سد آزاد و گاران را تاکنون رقمی در حدود 25 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: برای تکمیل سد آزاد و سامانه انتقال آن باید چهار هزار میلیارد ریال دیگر هزینه شود.

استاندار کردستان بیان کرد: سد آزاد، آب شرب سروآباد، بخشی از آب شرب سنندج، قروه و دهگلان را تامین خواهد کرد و همچنین پنج هزار و ٨00 هکتار از اراضی سروآباد را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مرادنیا ابراز امیدواری کرد با رسیدن آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان ظرفیتی برای آبیاری 10 هزار هکتار از اراضی این منطقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بازدید از سدهای آزاد و گاران و بررسی مشکلات بخش کشاورزی و دامپروری رضایت بخش بود افزود: هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های آبی نقش بسزا و تعیین کننده‌ای در ایجاد اشتغال، توسعه کشاورزی و گردشگری شهرستان‌های مریوان و سروآباد خواهد داشت.
استاندار کردستان با بیان اینکه ما هنوز در آغاز راه هستیم و کارهای بزرگی در استان و به ویژه در بخش آب و کشاورزی باید انجام دهیم، تاکید کرد: در سایه اتحاد و همبستگی موجود در میان مدیران استان در آینده اتفاقات بسیار خوبی برای استان خواهد افتاد.

سد آزاد که عملیات ساخت آن از سال 86 آغاز و در سال 90 آبگیری شد، یک سد سنگریزه ای با هسته رسی است و در کیلومتر 75 جاده سنندج -مریوان و بر روی رودخانه کوماسی(آزاد) از سرشاخه های رودخانه سیروان قرار دارد.

این سد با طول تاج 595 و ارتفاع 125 متر ، امکان ذخیره‌سازی حداکثر 300 میلیون مترمکعب آب را دارد.

در استان کردستان و در حوزه رودخانه سیروان 6 سد احداث شده که سه سد ژاوه، آزاد و داریان توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و سه گاوشان، قشلاق و گاران توسط شرکت آب منطقه ای کردستان مدیریت می شود.

به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی کردستان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح درحال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی در استان وجود دارد.

انتهای پیام / م

استان کردستان دارای پتانسیل‌های بسیاری در بخش آب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.