دامپزشکی استان قزوین نسبت به شیوع بیماری «تب سه روزه» در دامداری‌ها هشدار داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: طی سالیان اخیر مواردی از گزارشات و کانون‌های بیماری تب سه روزه در سطح واحد‌های اپیدمیولوژیک کشور بروز نموده و خسارات اقتصادی فراوانی را برحسب شدت بیماری و نوع واحد‌های اپیدمیولوژیک درگیر و سابقه ایمنی گله‌ای (ناشی از ابتلای قبلی و یا واکسیناسیون) برجای گذاشته است.

دکتر مرتضی یعقوبی تصریح کرد: یکی از مهمترین ابزار‌های کنترل بیماری استفاده به موقع از واکسن مناسب می‌باشد که نتایج آن طی سال‌های ۹۲ و ۹۴ بصورت بارز در واحد‌های استفاده کننده از برنامه کنترلی و واکسیناسیون خود را نشان داده است؛ با توجه به بارش‌های مناسب در اواخر سال جاری و تغییرات آب و هوایی، لازم است اقدامات زیر در راستای تداوم کنترل بیماری به مورد اجرا گذاشته شود:

۱. با توجه به ماهیت اپیدمیولوژیک بیماری (بروز سینوسی بیماری هر ۲ سال یکبار) و همچنین ایمنی ناشی از کاربرد واکسن موجود (۶ ماه) لازم است برنامه پیشگیرانه (کنترل ناقلین همراه با واکسیناسیون دام‌های حساس و ...) علی الخصوص واحد‌های دارای تراکم و تولید بالا به اجرا گذاشته شده و این مهم به نحو مقتضی به اطلاع واحد‌های تحت پوشش رسانیده شود.

۲. با توجه به شروع فصل بهار و مساعد شدن هوا برای فعالیت حشرات ناقل بیماری آمادگی لازم برای مقابله با رخداد‌های احتمالی بیماری در سطح شهرستان در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اپیدمیولوژی بیماری، اجرای پروتکل واکسن و واکسیناسیون، همراه با پروتکل درمانی و تشخیص به موقع دام‌های بیمار میتواند مهمترین گزینه در کنترل بیماری باشد؛ لذا بر تشخیص سریع و بموقع دام‌های بیمار و درمان مبتلایان تأکید گردیده و اطلاع رسانی بمنظور واکسیناسیون دام‌های حساس هدف (با اولویت تلیسه‌ها و گاو‌های پرتولید و گوساله‌های بالای ۵ ماه) همراه تشخیص و درمان سریع و مناسب مبتلایان مناسب­ترین راه برای به حداقل رسانیدن خسارات اقتصادی بیماری است.

بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شود.

بیماری اغلب با علائمی همچون تب (42 درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش چشم و بینی، درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

با توجه به ماهیت اپیدمیولوژیک بیماری و وقوع سینوسی بیماری در بازه زمانی هردوسال یکبار، احتمال بروز این بیماری در سال اخیر قوت یافته است.

تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها هستند،لذا مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

انتهای پیام/پ

شیوع بیماری "تب سه روزه"

برچسب ها: اخبار پزشکی ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.