جدیدسمیعی در خصوص تصمیمات جدید برای آزمایشگاه‌های پزشکی توضیحاتی داد.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از تشخیص نمونه گیری در هنگام بروز یک بیماری ساده تا خدمات  تشخیصی در زمان وقوع یک اپیدمی همه به دست آزمایشگاه انجام می شود، تشخیص و عملکرد آزمایشگاهی به نوع با جان مردم سر و کار دارد زیرا با یک تشخیص نادرست مسیر درمان یا مقابله با یک بحران  تغییر می کند و تبعات سنگینی را به دنبال دارد و به گفته وزیربهداشت آزمایشگاهیان کشور در صف مقدم اجرای برنامه تحول نظام سلامت و ایجاد بستر رضایت‌مندی بیماران قرار دارند و به همین دلیل ارتقا عملکرد آزمایشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.

در این  زمینه خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفتگویی با سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در راستای تصمیمات جدید  برای آزمایشگاه های کشور انجام داده است .

شرح این گفتگو را در زیر بخوانید.

چشم انداز عملکرد آزمایشگاه های بهداشتی در سال 97

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا کمی درباره برنامه آزمایشگاه های بهداشت و درمان در سال 97  و اقداماتی که اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت در دستور کار قرار داده است، توضیح دهید.

سمیعی: در حوزه بهداشت اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت، بر اساس چشم انداز و هدف گذاری اصلی «دسترسی عادلانه به خدمات سلامت با کیفیت» مهمترین هدف‌های راهبردی را توجه به حوزه‌های مهم و اصلی خدمات و نحوه خدمت رسانی آزمایشگاه‌های بهداشت و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد و ساختارشبکه آزمایشگاه‌های بهداشتی کشور در نظر گرفته است.

افزون بر این‌ها گستره عملکردی شبکه آزمایشگاهی بهداشت شامل مواردی، چون خدمات آزمایشگاهی و انجام اقداماتی در راستای توسعه و نگهداری شبکه آزمایشگاه‌های بهداشتی است وهمچنین آمادگی برای خدمت رسانی در شرایط بحران، زمان وقوع فوریت ها، هنگام بروز بلایا به خصوص در زمان بروز یک اپیدمی یا همه گیری و خدمات آزمایشگاهی به منظور پشتیبانی برنامه‌ها و بسته‌های خدمتی، خدمات آزمایشگاهی که به بیماران در سطوح یک داده می‌شود در زمره برنامه‌های اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت در سال ۹۷ قرار دارند.

چشم انداز عملکرد آزمایشگاه های بخش درمان و بیمارستان ها

در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش های ستادی وزارت بهداشت در حوزه درمان آزمایشگاه ها  بنابر هدف گذاری «دسترسی عادلانه و همگانی به خدمات سلامت با کیفیت» برنامه‌ای را در قالب  بهبود و ایجاد شبکه آزمایشگاه‌ های کشور زیر نظر اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت دنبال می‌کنند.

همچنین در بخش درمان برای ایجاد و بهبود شبکه آزمایشگاه‌های کشور اقداماتی در بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت در زمان‌های مقرر برنامه ریزی شده است.

به روز کردن  داده های ساختاری، عملکردی و منابع مالی آزمایشگاه‌ ها، بررسی کیفیت عملکرد نظام ارجاع نمونه‌های بالینی بین آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی، ایجاد چک لیست‌ هایی برای نظارت بر آزمایشگاه های معاونت درمان بنابر آخرین ویرایش ابلاغی استاندارد‌های تدوین شده برای آزمایشگاه ها، آموزش ضابطه ها و ویرایش استاندارد‌های آزمایشگاه‌های پزشکی به مسئولانی که امور آزمایشگاه‌ها را به عهده دارند، ابلاغ ویرایش جدید استاندارد برای آزمایشگاه‌های پزشکی  از جمله فعالیت‌ها در حوزه درمان است.

همچنین  بر طبق  ضوابط و  بر اساس ویرایش جدید استاندارد‌های آزمایشگاه‌های پزشکی برای مسئولان فنی و کارکنان آزمایشگاه‌های پزشکی تحت پوشش آموزش‌هایی داده خواهد شد، افزون بر این آموزش و توجیه در مورد نحوه نظارت کردن بر آزمایشگاه‌های پزشکی به کمک آخرین ویرایش چک لیست نظارتی اماده شده  به ارزیاب ها و ناظرهای اداره های امور آزمایشگاه‌های دانشگاه های علوم پزشکی، ثبت اطلاعات ارزیاب های دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارزیابی  و بازدید از  آزمایشگاه‌های زیر نظر و گزارش دهی اداره های امور آزمایشگاه‌ها از دیگر اقداماتی  است که در راستای برنامه عملیاتی سال ۹۷ در حوزه درمان اجرایی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:  برای ارتقا خدمات آزمایشگاهی در معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی به خصوص خدمات آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

 سمیعی: از دیگر اقدامات در دانشگاه‌های علوم پزشکی و سطوح ستادی وزارت بهداشت  برای بهبود عملکردی و ایجاد شبکه آزمایشگاه های  کشور در بیمارستان ها و به ور کلی بخشهای درمانی می‌توان به ابلاغ و تدوین سند جامع ایجاد شبکه دانشگاهی خدمات دهی آزمایشگاهی، اشاره کرد همچنین در راستای ساماندهی شبکه دانشگاهی خدمات آزمایشگاهی وضعیت سیستم آزمایشگاه ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب به کمک بخش غیر دولتی زیر نظر معاونت درمان  آنالیزخواهد شد، در جهت افزایش ایمنی بیماران در بیمارستان ها شناسایی میکروب با اولویت بندی فرآیند‌های کلیدی در دستور کار قرار دارد، افزون بر این به منظور بهبود عملکرد آزمایشگاه‌های میکروب شناسی در بیمارستان ها و نظارت و پایش بر عملکرد آنها مداخلاتی طراحی و اجرایی می شوند و به منظور افزایش بهره وری از خدمات آزمایشگاه های بیمارستان‌ها راهبرد‌های انتخاب و اجرایی می شوند.

 خیز آزمایشگاه‌های پزشکی برای کاهش هزینه‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان:  بودجه و مشکلات هزینه‌ای یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت است، در این زمینه چه اقداماتی را  در بخش بهداشت و درمان اجرایی خواهد کرد؟

سمیعی: کاهش هزینه ها و مدیریت آن یکی از اهداف اصلی وزارت  بهداشت محسوب می شود و در این زمینه ما ۹ راهبرد‌ را مدنظر قرار دادیم .

این راهبردها شامل اصلاح فهرست خدمات آزمایشگاهی که  تحت پوشش بیمه پایه قرار دارند، ارزش نسبی خدمت ها و مراقبت‌های سلامت در حوزه  آزمایشگاه ها، خرید راهبردی خدمات بر اساس برنامه توسعه ششم، مدیریت درست به منظور بهره روی مطلوب از خدمات آزمایشگا ه ها و توجه به تجویز منطقی آزمایش، حمایت بخش خصوص و مشارکت آنها با بخش دولتی،با تجمیع منبع های مالی تلاش خواهیم کرد تا  در بخش  خصوصی و دولتی شبکه آزمایشگاهی داشته باشیم و اعتباربخشی ملی را در دستور کار قرار دهیم، افزون بر این سطح بندی خدمات تخصصی آزمایشگاهی است

در سال جاری آزمایشگاه های  بهداشتی بر تجمیع منابع و با  هدف گذاری در زمینه کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد  گام برخواهند داشت.

 آمادگی آزمایشگاه ها برای پشتیبانی در زمان سیل و زلزله

باشگاه خبرنگاران جوان:  در خصوص ارتقا عملکرد آزمایشگاه‌ها برای تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های همه گیر و عملکرد مناسب و به موقع آزمایشگاه‌ها در مواقع بحران، بروز بلایایی  چون سیل و زلزله یا شیوع یک اپیدمی چه برنامه‌ای دارید؟

سمیعی: در سال جاری تصمیم داریم تا آزمایشگاه های  تشخیص تخصصی بیماری هایی چون ایدز، سل و از این قبیل بیماری ها از نظر عملکردی رشد داشته باشند، افزون بر این برنامه داریم تا  آزمایشگاه ها در بحران، بلایا، بروز عوامل تحت نظر پدافند غیرعامل، مواقع اورژانس  و سیستم مراقبت سندرمیک بتوانند دقیق و به سرعت عمل کنند و اقدامات پشتیبانی لازم را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  برنامه شما برای بهبود کیفیت عملکرد  در حوزه بهداشت چیست؟

سمیعی: ما در اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت برنامه ارتقاء، بهبود سازماندهی و عملکرد شبکه آزمایشگاه‌های بهداشتی کشور را اجرایی خواهیم کرد در این زمینه تدوین، ابلاغ و اجرای مفاد نظامنامه شبکه آزمایشگاه‌های بهداشت، استقرارنظام مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات آزمایشگاهی، بهبود کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی و ارتقاء بهره وری شبکه آزمایشگاه‌های بهداشتی و ساماندهی اعتبارات و منابع مالی شبکه آزمایشگاهی بهداشت و هزینه کرد آن، بهبود سازماندهی، عملکرد و ارتقای بهره وری شبکه آزمایشگاه‌های بهداشتی، استقرارنظام مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات آزمایشگاهی، بهبود کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی، پشتیبانی آزمایشگاهی در بحران، فوریت‌ها، بلایا، پدافند غیرعامل و نظام مراقبت سندرمیک و ارتقاء خدمات آزمایشگاهی تخصصی انجام خواهند شد.

برای آنکه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت داده شود، تضمین کیفیت و اعتباربخشی را مدنظر داریم و در این راستا استاندارد‌ها ویرایش و به زودی ابلاغ خواهد شد افزون بر این با اجرای برنامه ممیزی و مهارت آزمایی رصد و پایش  عملکرد شبکه آزمایشگاه ها انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:  خدمات رسانی با کیفیت یکی از مهمترین اهداف حوزه سلامت و وزارت بهداشت محسوب می‌شود، در این زمینه چه اقداماتی برای خدمات رسانی مطلوب در شبکه ازمایشگاه‌های بهداشتی در دست اجرا دارید؟

سمیعی: در این زمینه اصلاح چینش و آرایش آزمایشگاه‌های بهداشتی در شبکه را دربه منظور افزایش دسترسی و بهره وری مد نظر داریم.

همچنین به منظور  رشد مثبت عملکرد، خدمات  دهی در  آزمایشگاه ها بر اساس استاندارد‌ها انجام خواهد شد و در نظر داریم تا توانمندسازی مدیران و کارکنان آزمایشگاه‌های شبکه بهداشتی را با برگزاری دوره، وکارگاه‌ و مطابق با نیاز ها و اولویت‌های در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/

هانیه جلیل نژاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
سایت مشاهده سوابق بیمه هنوز قطعه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
والا فقط شنیدم که بعضی بیمارستانها در سنوات اخیر برای هر مراجعه کننده بیماری ، انواع خدمات آزمایشگاهی اعم از بالینی و عکس و ... را تجویز می کردند تا سهم بیمارستان متبوع خود را از کیسه دوخته شده برای اخذ سهم بیمه را در بیشترین حالت ممکن داشته باشند . والله اعلم
لطفاً این ابهام رو پاسخ بدن دوستان
آخرین اخبار