عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با الجزیره عربی، اذعان کرد خروج از برجام هیچ نفعی برای دولت ترامپ نخواهد داشت.

خروج از برجام تنها باعث رضایت افراد تندروی اطراف دولت ترامپ خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان چارلز کپچن، پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی تصریح کرد: دونالد ترامپ کسی است که روزانه نظر خود را تغییر می‌دهد و هیچگونه ساز و کار هماهنگی برای مدیریت کشور ندارد.

پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه «بدون مرز» شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، گفت: اگر چند هفته پیش این سوال را از من پرسیده بودید در پاسخ می‌گفتم که احتمال معقولی در خصوص باقی ماندن ترامپ پایبند به برجام باقی بماند؛ اما با توجه به اینکه ترامپ رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین و مک مستر، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا را از کار برکنار کرده است و به جای آن‌ها مایک پمپئو و جان بولتون، دو فرد تندرو را به سر کار آورده است، امکان باقی ماندن آمریکا در برجام بسیار کاسته شده است و چه بسا احتمال باقی ماندن آمریکا در برجام از پنجاه درصد به بیست و پنج یا سی درصد رسیده است. دیگر اینکه ترامپ به سوی انتخابات میان دوره‌ای حرکت می‌کند و نظرسنجی‌ها خبر‌های خوبی برای ترامپ ندارد و حاکی از شکست جمهوری خواهان است. به عنوان مثال جمهوری خواهان در پنسیلوانیا شکست خوردند. ترامپ از اعزام نیرو‌های آمریکایی به سمت مرز‌های مکزیک و در پیش گرفتن سیاست‌های جدیدی در خصوص مهاجرت سخن می‌گوید. ترامپ از اعمال تعرفه‌های گمرکی جدید دم می‌زند و تمامی این‌ها نشان می‌دهد که ترامپ به سوی تندروی پیش می‌رود. از این رو توافق هسته‌ای با ایران با مشکلات بسیار زیادی رو به رو است.

وی در پاسخ به این سوال که ترامپ با خروج از برجام چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد؛ گفت: صادقانه بگویم نمی‌دانم خروج از برجام می‌تواند چه دستاوردی برای ترامپ داشته باشد و من هیچ فایده‌ای برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران نمی‌دانم، جز اینکه از این طریق تعدادی از افراد تندرویی که پیرامون او را گرفته اند ارضا می‌کند. خروج از برجام در انتخابات میان دوره‌ای نیز سودی برای ترامپ نخواهد داشت؛ زیرا اکثر مردم آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران اهمیتی نمی‌دهند و‌ برخی حتی از ماهیت این توافق نیز اطلاعی ندارند. آن‌ها بیشتر به فرصت‌های شغلی، تأمین خدمات درمانی، مهاجرت و مسائل داخلی توجه دارند. بنابراین ترامپ با خروج از برجام دستاورد چندانی نخواهد داشت. نتایج این اقدام به طور کلی منفی است.

خروج از برجام به یکپارچگی موضع آمریکا با اروپا نیز لطمه می‌زند و برای ایران امکان سرزنش واشنگتن را فراهم می‌کند و چه بسا چین و روسیه با این اقدام آمریکا به هیچ وجه همراهی نکنند و ترامپ با دو مساله عمده مواجه شود، از یکسو ایران به سمت سلاح هسته‌ای روی بیاورد و از سوی دیگر کره شمالی‌ای که از هم اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

چارلز کپچن خاطرنشان کرد: بی تردید کشور‌های حوزه خلیج فارس و اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران رضایت ندارند. همچنین بی تردید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کوشیده است سیاست خارجی آمریکا را بیش از پیش به سیاست اسرائیل و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس نزدیک کند. بنابراین هرچند مواضع شیخ نشین‌های خلیج فارس و اسرائیل ترامپ را به سمت خروج از برجام سوق داده است، اما اگر مواضع این کشور‌ها نیز نبود باز هم مسیر ترامپ به این سمت بود؛ چرا که وی از همان زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی خود از پاره کردن برجام سخن می‌گفت.

پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا درباره واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام نیز گفت: پیش بینی می‌کنم با خروج آمریکا از برجام، ایرانی‌ها پایان این توافق را اعلام کنند و پس از آنکه این توافق را پایان یافته اعلام کردند آن‌ها آزاد خواهند بود که به هر صورت که می‌خواهند برنامه هسته‌ای شان را پیش ببرند و بعد از این به آمریکا اعتماد نخواهند کرد و آن را کشوری خواهند دانست که پس از انعقاد توافق و انجام معامله می‌تواند زیر آن بزند.

وی افزود: همچنین پیش بینی می‌کنم که اختلافات شدیدی میان اروپا و آمریکا ایجاد شود زیرا ممکن است که آمریکا تحریم‌های اضافی جدیدی علیه شرکت‌هایی که با ایران تعامل دارند وضع کند. اگر چنین شود، پیش بینی ها حاکی از آن است که اروپایی‌ها دست به اقدام‌های تلافی جویانه بزنند. در اینجا ما شاهد افزایش تنش میان آمریکا و ایران از یکسو و ایجاد دو دستگی میان اروپا و آمریکا از سوی دیگر خواهیم بود. اروپایی‌ها از سیاست‌های جدید آمریکا که بر اساس شعار «نخست آمریکا» بنا شده و تنها به منافع آمریکا می‌اندیشد رضایت نخواهند داشت.

چارلز کپچن در بخشی از سخنان خود گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که روسیه نمی‌خواهد با آمریکا تنشی خارج از کنترل داشته باشد. روسیه مانند دوران اتحاد جماهیر شوروی یک قدرت جهانی محسوب نمی‌شود. افزایش تنش میان روسیه و آمریکا بر بسیاری از مسائل سیاسی تاثیر خواهد گذاشت. در اروپا برخی احزاب و نیرو‌ها هستند که خواهان عادی سازی هرچه بیشتر روابط با روسیه هستند. این گرایش به ویژه در احزاب مردمی جدید همچون احزابی که در ایتالیا وجود دارد به چشم می‌خورد. در آلمان نیز احزاب جدیدی بپا خاسته اند که خواهان روابط بهتری با روسیه هستند. هم اکنون تحقق بهبود روابط با روسیه در پی قضیه مسموم کردن اسکریپال جاسوس دوجانبه روس و دخترش، امری دشوار است.

وی افزود: ترامپ از زمان به قدرت رسیدن دست خود را به سوی روسیه دراز کرد، اما در مقابل هیچ چیزی دریافت نکرد. کپچن خاطرنشان کرد: هنوز به مرحله جنگ سرد نرسیده ایم، اما بر لبة شکاف ژئوسیاسی قرار گرفته ایم.

وی درباره علت تعارض و تناقضی که در دولت ترامپ درباره خروج نظامی آمریکا از سوریه وجود دارد؛ گفت: این دودستگی نه تنها درباره مساله سوریه بلکه تقریباً درخصوص همه مسائل در دولت ترامپ وجود دارد. ترامپ کسی است که روزانه نظر خود را تغییر می‌دهد و هیچگونه ساز و کاری برای مدیریت دولت به صورت هماهنگ ندارد. شما می‌دانید که وقتی پنتاگون اعلام کرد ما نیروی مرزی جدیدی با نیرو‌های سوریه دموکراتیک می‌سازیم، اما چیزی نگذشت کاخ سفید اعلام کرد این سخن درست نیست و ما قصد نداریم با همکاری نیرو‌های سوریه دموکراتیک نیروی مرزی جدیدی بسازیم. جدیداً نیز ترامپ گفته است از سوریه خارج خواهیم شد، اما جوزف ووتل که فرماندهی نیرو‌های مرکزی آمریکا را به عهده دارد گفته است نه ما حضوری بلند مدت در سوریه خواهیم داشت. بنابراین ما همه روزه شاهد تشویش و دودستگی راجع به مسائلی مانند سوریه، دیوار مرزی با مکزیک، تعرفه‌های گمرکی و دیگر امور خواهیم بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که ترامپ در منصب ریاست جمهوری قرار دارد اوضاع بر همین منوال است.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که آمریکا می‌خواهد بیش از آنکه نگاه به بیرون داشته باشد نگاه به درون داشته باشد و قصد دارد از حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) بکاهد و تلاش برای گسترش دموکراسی در این منطقه را امری بی فایده و پوچ خوانده بود. بر این اساس هم اکنون از کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌خواهد که بیش از پیش هزینه‌های مالی حضور آمریکا در این منطقه را بپردازند.

وی افزود: احتمال می‌رود آمریکا از تعداد نظامیان خود در سوریه بکاهد؛ زیرا داعش هنوز کاملاً نابود نشده و تروریسم پایان نیافته است و خردمندانه نیست که آمریکا پیش از آنکه ثمره حضور خود را در سوریه ببیند از این کشور خارج شود. ترامپ به طور ویژه بر روی عربستان برای بازسازی سوریه حساب کرده است و قصد دارد اموال قابل توجهی از عربستان به این منظور بگیرد. این رویکرد ترامپ با این گفته او که دیگران باید هزینه بیشتری را در سوریه بر دوش گیرند همخوانی دارد. چارلز کپچن در ادامه گفت: با شکست گروه تروریستی داعش در سوریه این امکان وجود دارد که نیرو‌های داعش به دیگر کشور‌ها منتقل شده و در کشور‌هایی همچون لیبی و بخش‌هایی از آفریقا و چه بسا در روسیه و آمریکا دست به عملیات بزنند.

پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا درباره اقدام ترامپ در اعمال تعرفه‌های گمرکی جدید علیه کالا‌های چینی گفت: با این اقدام و واکنش چینی ها، تنش تجاری میان دو کشور بالا خواهد گرفت و سیاست‌های اقتصادی نادرست و متشنج بر روابط ژئوسیاسی تاثیر خواهد گذاشت. وی ادامه داد: احساس میهن پرستی چینی‌ها قوی است و رئیس جمهور چین نیز آتش احساس میهن پرستی چینی‌ها را برافروخته‌تر خواهد کرد تا با کالا‌های آمریکایی مقابله کنند.

چارلزکپچن با انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید خاطر نشان کرد: تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس باعث شد که فرایند صلح به بن بست بخورد.

وی درباره نقش محمد بن سلمان به عنوان عروسک خیمه شب بازی آمریکا برای ایجاد تغییر در منطقه غرب آسیا گفت: «تردیدی نیست که محمد بن سلمان اوضاع سعودی را به شکل عمده‌ای تغییر داده است همچنین وی روابط سعودی با همسایگانش و با آمریکا را تغییر داده است. برخی نسبت به این تغییرات ... خوشبین هستند. اما از سوی دیگر محمد بن سلمان در صدد مقابله با قشر فرهیخته سعودی بر آمده است و بسیاری از بازرگانان سعودی را در هتل ریتز-کارلتون حبس کرد. بنابراین ما با تحرکی در سعودی مواجه هستیم که به نوعی گستاخانه است. با این حال کارشناسان آمریکایی نسبت به این تغییرات که با حضور محمد بن سلمان در سعودی صورت می‌گیرد خوشبین هستند. آمریکایی‌ها حضور محمد بن سلمان در قدرت را فرصتی برای تعمیق روابط واشنگتن با ریاض و دیگر کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌دانند».
انتهای پیام/

اظهارات عضو شورای روابط خارجی آمریکا درباره برجام و سیاست‌های جنجالی دولت ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
اگرآمریکا از برجام خارج شود موهبتی الهی است که نسیب ایران شده درواقع یک معجزه الهی است ولی مطمعا باشید آمریکا هیچوقت هیچوقت ازبرجام خارج نمیشود اگر شد بدانید معجزه خداوند تبارک وتعالی است انشاالله که خارج شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
آمریکا و اروپا نقش آفرینی میکنند،که ایران حاضر شود بر میز مذاکره بنشیند برای بقیه دست آوردهای انقلاب اسلامی.کور خوانده ملت ایران اسلامی بیدار است.
هری خارج بشین،وضعیت ایران با یا بی برجام هیچ فرقی ندارد،هر چه زودتر خارج بشین لطفا.

ایران با مقاوت اقتصادی،با صرفه جویی،با کالای ایرانی با محصولات کشاورزی ایرانی،وبا تلاش جوان ایرانی،باید برپا بماند همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
خسارت را پرداخت کنند وخارج بشن خوش نیامدید.
آخرین اخبار